چه رشته‌ هایی می ‌توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند رشته‌ هایی آزمون نظام مهندسی

چه رشته‌ هایی می ‌توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند؟

با تخصصی ‌تر شدن علوم و گسترش رشته ‌ها و شاخه شاخه ‌شدن هر رشته و به وجود آمدن رشته ‌ها و گرایش‌ های جدید در دانشگاه ‌ها، در سال ‌های اخیر یکی از دغدغه ‌های خیلی از داوطلبان آزمون نظام مهندسی این بوده که آیا می ‌توانند در این آزمون شرکت کنند و یا در کدام صلاحیت این آزمون حق شرکت دارند.

کد خبر: 970128014 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۸ فروردین ۹۷ - ۷:۲۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،با تخصصی ‌تر شدن علوم و گسترش رشته ‌ها و شاخه شاخه ‌شدن هر رشته و به وجود آمدن رشته ‌ها و گرایش‌ های جدید در دانشگاه ‌ها، در سال ‌های اخیر یکی از دغدغه ‌های خیلی از داوطلبان آزمون نظام مهندسی این بوده که آیا می ‌توانند در این آزمون شرکت کنند و یا در کدام صلاحیت این آزمون حق شرکت دارند.

چه رشته‌ هایی می ‌توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند

چه رشته‌ هایی می ‌توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند

چه رشته‌ هایی می ‌توانند در آزمون نظام مهندسی  شرکت کنند؟

جالب است بدانید حتی در خود امتحان نظام مهندسی هم در چند سال اخیر صلاحیت ‌های جدید به رشته‌ های اصلی اضافه گردید، مثلا نخستین بار در آزمون آذر نود و دو صلاحیت اجرا به رشته عمران و معماری اضافه شد و در اسفند نود و پنج رشته تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی به ۲ صلاحیت اجرا و نظارت تقسیم گردید و تا قبل از این تاریخ فقط یک آزمون برای این رشته ها برگزار می‌ شد.
هم اکنون آزمون نظام مهندسی در رشته‌ ها و صلاحیت ‌های زیر انجام می ‌شود:
۱–  رشته عمران (۳ صلاحیت)
آزمون نظام مهندسی عمران نظارت
آزمون نظام مهندسی عمران اجرا
آزمون نظام مهندسی عمران محاسبات
۲-  رشته معماری (۳ صلاحیت)
آزمون نظام مهندسی معماری نظارت
آزمون نظام مهندسی معماری اجرا
آزمون نظام مهندسی معماری طراحی
۳-  رشته تاسیسات برقی (۳ صلاحیت)
آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی نظارت
آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی طراحی
۴-  رشته تاسیسات مکانیکی (۲ صلاحیت)
آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی نظارت
آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی طراحی
۵-  آزمون نظام مهندسی نقشه ‌برداری
۶- آزمون نظام مهندسی شهرسازی
۷- آزمون نظام مهندسی ترافیک
ولی پرسش این جاست که چه رشته ‌های دانشگاهی می ‌توانند در این آزمون شرکت کنند؟
براساس ماده ششم قانون نظام مهندسی رشته‌ های اصلی مهندسی شامل عمران، معماری، برق، شهرسازی، مکانیک، ترافیک و نقشه برداری است.
اما در ماده هفت گفته شده رشته‌ های مرتبط هم می‌ توانند عضو سازمان نظام مهندسی شوند و رشته مرتبط به رشته ‌هایی گفته می ‌شود که عنوان آن با رشته اصلی  متفاوت بوده اما محتوای علمی آموزشی آن ها با رشته‌ های اصلی بیش از هفتاد درصد در ارتباط باشند.
ممکن است پرسش پیش میاد این هفتاد درصد ارتباط توسط چه کسی تایید می ‌شود و این که با توجه به صلاحیت‌ های هر رشته اصلی (نظارت، اجرا، طراحی، محاسبات) دوستانی که در رشته‌ های مرتبط هستند در کدامیک از صلاحیت ‌ها حق گرفتن پروانه دارند؟
در تبصره دو ماده هفت قانون نظام مهندسی، توضیح داده شده موارد بالا توسط کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزیر مسکن و شهرسازی، وزیر فرهنگ و آموزش عالی و ریاست سازمان تعیین می ‌شود که این کمیسیون به کمیسیون هم ارزی معروف است.
بر اساس آخرین مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته‌ های زیر جزو رشته ‌های مرتبط برای هر یک از رشته ‌های اصلی تشخیص داده شده و می‌ توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند.
۱: رشته های مرتبط با رشته عمران:
مهندسی عمران- دبیری فنی، مهندسی عمران- عمران آب، مهندسی عمران- راه سازی، مهندسی عمران- عمران روستایی، مهندسی عمران- کاربردی، مهندسی عمران- تکنولوژی عمران، مهندسی عمران- ساختمان سازی، مهندسی عمران- خط و ابنیه، مهندسی عمران- عملی، مهندسی عمران- ساختمان، معادل لیسانس مهندسی عمران- عمران
۲:رشته های مرتبط با معماری
دبیری فنی معماری، معماری سنتی، مهندسی معماری- مرمت و احیای بناهای تاریخی
۳ : رشته ‌های مرتبط با نقشه ‌برداری
معادل کارشناسی مهندسی نقشه‌ برداری
۴:رشته ‌های مرتبط با  ترافیک
معادل کارشناسی مهندسی ترافیک، راه و ترابری
۵:رشته‌ های مرتبط با تاسیسات مکانیکی
معادل کارشناسی تاسیسات مکانیکی (حرارت و سیالات)، کارشناسی مهندسی مکانیک (طراحی و جامدات)، دبیری فنی مکانیک (حرارت و سیالات)
۶:رشته‌ های مرتبط با تاسیسات برقی
معادل کارشناسی برق (قدرت)، دبیری فنی برق(قدرت)، مهندسی برق-مخابرات، مهندسی برق-کنترل، مهندسی کنترل و ابزار دقیق، مهندسی تکنولوژی کنترل و ابزار دقیق

چه رشته‌ هایی می ‌توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند

۷:رشته های مرتبط با شهرسازی
شهرسازی- طراحی شهری، شهرسازی-مهندسی محیط، شهرسازی- محوطه سازی و طراحی فضای سبز، شهرسازی-کارشناس ارشد برنامه ‌ریزی محیط یا محیط‌ زیست
شاید دوستانی باشند که اسم رشته آن ها در لیست بالا نباشد اما رشته آن ها مرتبط با یکی از هفت رشته اصلی باشد آن ها باید چه کاری انجام دهند؟
آن ها نیز می ‌توانند مدارک زیر را به کمیسون هم ارزی بفرستند و این کمیسیون پس از بررسی مدارک مشخص می‌ کند که داوطلبان با گذراندن چه دروسی می‌ توانند در کدام صلاحیت شرکت کنند. البته باید توجه داشت که جهت معرفی کسری واحدها توسط کمیسیون هم ارزی رشته ‌ها، معدل کل تحصیلی برای دانشـگاه‌ هـای دولتـی حـداقل چهارده و بـرای دانشگا ه‌های آزاد اسلامی حداقل پانزده الزامی می ‌باشد.
مدارک لازم جهت ارسال به کمیسیون هم ارزی:
۱- تکمیل فرم درخواست متقاضی
۲ – ارائه رونوشت مدرک تحصیلی دانشگاهی (براساس بند الف ماده هفت آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان)
۳ – ارائه رونوشت پروانه اشتغال به کار مهندسی پایه دو نظارت
۴ – ارائه ریز نمرات تحصیلی که به تأیید دانشگاه مربوطه رسیده باشد و یا کاتالوگ دانشگاه چنان چه ریز نمرات به زبان غیراصلی باشد ترجمه الزامی است.

منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ فروردین ۹۷
1424 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0