نیازمند یکسان سازی قوانین ساخت و ساز در کشور هستیم ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی بیان داشت:

نیازمند یکسان سازی قوانین ساخت و ساز در کشور هستیم

ریاست سازمان استان، عنوان کرد: رعایت قوانین بویژه مقررات ملی ساختمان هنوز در کشور نهادینه نشده است، با اینکه یکی از افتخارات کشور داشتن مقررات ملی ساختمان است ولی باید قانون مداری اجرایی شود این امر نیز از طریق آموزش محقق می گردد.

کد خبر: 970223013 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۷ - ۵:۰۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، ریاست سازمان استان، عنوان کرد: رعایت قوانین بویژه مقررات ملی ساختمان هنوز در کشور نهادینه نشده است، با اینکه یکی از افتخارات کشور داشتن مقررات ملی ساختمان است ولی باید قانون مداری اجرایی شود این امر نیز از طریق آموزش محقق می گردد.

نیازمند یکسان سازی قوانین ساخت و ساز در کشور هستیم

نیازمند یکسان سازی قوانین ساخت و ساز در کشور هستیم

نیازمند یکسان سازی قوانین  ساخت و ساز در کشور هستیم.

«علی اکبر رمضانی» با بیان این مطلب که حفره هایی در قانون وجود دارد که سبب میشود اشتباهات ساخت مشمول مهندسان میشود، گفت: افراد غیر متخصص در ساخت و ساز دخیل هستند و امیدوار هستیم ضوابط و آیین نامه ها بسمتی برود که اجازه ورود افراد غیر متخصص گرفته شود.
وی با عنوان اینکه نیازمند جراحی در بخش ساخت و ساز هستیم و این جراحی چیزی جز یک دست شدن قوانین نیست، ادامه داد: ساخت و ساز در سطح کشور خیلی بالاست ولی متولی واحدی برای نظارت وجود ندارد در حالی که باید زیر یک چتر واحد که همان قوانین ملی ساختمان است تدوین گردند.
رمضانی با عنوان اینکه این سالروز رخداد زلزله مخرب اردی بهشت نود و شش میتواند عامل محرک در رعایت قوانین ساخت و ساز از طرف مردم و مسئولان باشد، افزود: زمین لرزه های بجنورد مخاطراتی را در استان ایجاد کرده است، بنابراین نظام مهندسی ساختمان کمک کرده در مسیر کیفیت ساخت، در فرآیند تهیه نقشه، نظارت و اجرا فعالیتهایی متناسب با حوزه کاری خود انجام شود.
وی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی بدون همکاری رسانه ها بازخورد خوبی نمیتواند دریافت کند چرا که مهندسان عضو سازمان فقط نیم درصد جامعه را شامل میشوند در حالیکه رسانه ها حلقه واسطه بین این نیم درصد و عموم جامعه هستند و قلم آنها نقش مهمی در اطلاع رسانی خدمات این نهاد دارد.
نماینده عالی نظارت بر ساخت و ساز در استان، ارتقا کیفیت ساخت و ساز نسبت به گذشته را ناشی از اطلاع رسانیهای انجام شده دانست و گفت: جامعه مهندسی کشور از متن جامعه هستند و سعی میکنند خدمات خوبی به مردم ارائه دهند و در عین حال از قوانین روز و پیشرفته دنیا در امر ساخت و ساز عقب نمانند.
رمضانی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اهمیت تکنولوژی و آموزش، تصریح کرد: امروزه دقت و سرعت از مؤلفه های کیفیت هستند و اگر به موازات کیفیت ارتقاء پیدا نکنند، نیازهای مردم در حوزه ساختمان تامین نمی گردد.
ریاست سازمان استان با اشاره به مشارکت مردم در بخش ساخت و ساز این امر را در نوسازی و بازسازی ساختمانها موثر ارزیابی کرد و اظهار داشت: مردم در کیفیت زندگی خود دخیل هستند و بیش از هشتصد میلیارد تومان در طول دو سال در امر ساخت وساز مشارکت کرده اند که این میزان نسبت به سالهای گذشته پنجاه درصد افزایش داشته است.

نیازمند یکسان سازی قوانین ساخت و ساز در کشور هستیم

رمضانی با عنوان اینکه افزایش یک سال به میانگین طول عمر مفید هر بنا بمعنای کمک چهارصد میلیارد تومانی سالیانه به اقتصاد خانواده هاست، گفت: میانگین طول عمر ساختمان هم اکنون حدود سی تا چهل سال است و میانگین مفید بمعنای خدمت رسانی درست است و باید کیفیت زندگی مطلوبی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه نماسازی فعلی مورد تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان نیست، گفت: نماهای رومی نمای قابل قبول نیست و مسئولان متولی برای ساماندهی منظر شهری باید طرح جامعی داشته باشند.
ریاست سازمان استان، استقبال مردم را در بهبود فضا و منظر شهری مفید دانست و گفت: ساخت بنا در دست مردم است و کسانیکه در امر ساخت مشارکت دارند دانش کافی در این خصوص ندارند، علاوه بر این قوانین و ضوابط ساخت هنوز حفره هایی دارد و باید تولید ساختمان وارد فرآیندی شود که حضور افراد همراه با مسئولیت باشد.
رمضانی، نگه داری ساختمان را نیز به اندازه تولید ساختمان مفید دانست و خاطر نشان کرد: اجرای مبحث بیست و دوم کمک بسیار زیادی به اقتصاد خانواده و اقتصاد ملی است، نگه داری ساختمان سبب افزایش عمر مفید و حفظ سرمایه های ملی است.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ اردیبهشت ۹۷
804 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0