تنش آبی در کشور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت:

تنش آبی در کشور

کیومرث کلانتری افزود: امروز در کشور تنش آبی داریم و به سمت بحران آب جلو می‌ رویم و همه این موضوعات علتی است بر این که باید به موضوعات محیط زیست توجه بیش تری داشته باشیم.

کد خبر: 980320008 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸ - ۶:۵۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،کیومرث کلانتری افزود: امروز در کشور تنش آبی داریم و به سمت بحران آب جلو می‌ رویم و همه این موضوعات علتی است بر این که باید به موضوعات محیط زیست توجه بیش تری داشته باشیم.

تنش آبی در کشور

تنش آبی در کشور

امروز در کشور تنش آبی داریم و به  سمت بحران آب جلو می‌ رویم

 

وی، هم‌زمان با گرامیداشت هفته محیط زیست عصر روز گذشته (نوزدهم خرداد) در جلسه در هم اندیشی مدیران سازمان نظام مهندسی کشاورزی و محیط زیست که با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران برگزار گردید، با اشاره به این که کشاورزی جزئی از محیط زیست است، بیان داشت: کشاورزی متکی بر منابع پایه آب، خاک و هوا است و این منابع از مولفه‌ های اصلی تشکیل دهنده محیط زیست هستند. اگر هر کدام از این مولفه‌ها را نداشته باشیم کشاورزی و محیط زیست هم نداریم.

کلانتری، با عنوان این که باید به استقلال در تولید کشاورزی برسیم و محصولات کشاورزی با کیفیت تولید کنیم، گفت: این نکته را هم باید در نظر داشته باشیم که کشور ما علی‌رغم برخورداری از تنوع زیستی بالا کشوری آسیب پذیر و شکننده در حوزه محیط زیست است و می ‌طلبد که مدیریت جامعی بر منابع پایه داشته باشیم.

وی افزود: امروز در کشور تنش آبی داریم و به سمت بحران آب پیش می‌رویم و همه این موضوعات علتی است بر این که باید به موضوعات محیط زیست توجه بیش تری داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به این که کشور در حال توسعه است و نباید جلوی توسعه را بگیریم بلکه باید همگام با توسعه حرکت کنیم، گفت: اگر به منابع توجه کافی و مدیریت درستی نداشته باشیم سرعت تخریب منابع افزایش می ‌یابد و با مشکلات زیادی روبرو می‌ شویم. سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که توسعه را باید هدایت کرد و در مسیر درست قرار داد.

در ادامه اظهارات خود به تفاوت جامعه هدف در کشاورزی و محیط زیست اشاره کرد و افزود: جامعه هدف در کشاورزی انسان است ولی در محیط زیست زیستمندان هستند و این موضوعی است که باید مد نظر قرار گیرد.

کلانتری در ادامه با عنوان این که از بدو تشکیل سازمان نظام مهندسی انتظاراتی که محیط زیست از این سازمان داشته محقق نشده است، اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی با توجه به این که دارای بدنه کارشناسی قوی است می ‌تواند سازمان‌ ها و دستگاه‌ هایی که در حوزه محیط زیست فعالیت می‌کنند را به لحاظ ضوابط، نظارت و کارشناسی حمایت کند.

وی با عنوان این که باید زمینه‌های همکاری در حوزه محیط زیست با سازمان نظام مهندسی کشاورزی توسعه یابد، تصریح کرد: اگر زمینه فعالیت این سازمان با محیط زیست تقویت گردد اقدامات ارزشمند و با اهمیت زیادی در حوزه محیط زیست قابل انجام خواهد بود.

 

تنش آبی در کشور

در ادامه این جلسه، علیرضا بزرگی – ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران – با عنوان این که سازمان نظام مهندسی بعنوان نهادی مستقل می‌تواند در حوزه محیط زیست، هم دیده بانی خوب و هم گوش شنوایی باشد، بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست گاهی در حوزه‌های مرتبط در بدنه دولت با وزارت‌خانه‌ نیز دچار چالش می گردد که سازمان نظام مهندسی می‌تواند در این مرحله ورود کند و این ظرفیت وجود دارد ولی تا به حال به‌درستی از این ظرفیت استفاده نشده است.

بزرگی گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی هیچ گرایش سیاسی ندارد و در عین حال دارای یک بدنه کارشناسی و علمی است و نهاد اقتصادی هم نیست و این ظرفیتی است که باید از آن در حوزه‌های مختلف محیط زیست بهره برد.

بزرگی در ادامه به اهمیت آموزش در این حوزه اشاره و اظهارکرد: اعتقاد داریم نظام آموزش عالی دارای ایراداتی است و مهارت محور نیست و بهمین علت باید روی توانمند سازی اعضا و گروه‌ ها کار کنیم.

وی با عنوان این که در حوزه صدور مجوزها و ارجاعات نیز کارهای زیادی که در بخش کشاورزی نامانوس بوده مانند مشاوره، نظارت، طرح فنی، توجیهی و اقتصادی و غیره انجام شده است، گفت: در این حوزه ظرفیت بالایی وجود دارد و تا الان حدود ده درصد آن تحقق یافته است و تا نقطه ایده آل فاصله بسیار داریم.

بزرگی در ادامه با اشاره به ماده پانزده و شانزده قانون هوای پاک که مرتبط به توسعه فضای سبز و بکارگیری متخصصان در این حوزه است، تاکید کرد: بستر قانونی در این حوزه وجود دارد و پیشنهاد می‌ کنیم محیط زیست از ظرفیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی در این حوزه استفاده کند تا هم مشکلی از محیط زیست بر طرف شود و هم اشتغالی ایجاد و هم قانون اجرا گردد.

وی در خاتمه با عنوان این که امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که توسعه بدون حفاظت از محیط زیست و شاخص ‌های زیست محیطی توسعه نیست بلکه به نوعی عقب ماندگی است، یاد آور شد: سازمان نظام مهندسی خود را در حوزه محیط زیست مسئول می ‌داند و اعتقاد داریم که باید روی تقویت بیش تر نقش و اهمیت حفظ محیط زیست در جامعه تمرکز کنیم و برای تحقق این امر آمادگی کامل داریم.

منبع: خبرگزاری موج

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی تهران ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ خرداد ۹۸
722 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0