استفاده از ظرفیت مهندسان سازمان در مدیریت شهری در جلسه اعضای هیات مدیره سازمان با شهردار قزوین تاکید گردید:

استفاده از ظرفیت مهندسان سازمان در مدیریت شهری

به گفته ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین برگزاری جلسات مشترک میان اعضای هیات مدیره این سازمان و مجموعه مدیران شهری فرصتی برای هم اندیشی و تصمیمگیری بهتر در حوزه ساخت و ساز است و به ما کمک میکند که بتوانیم این صنعت را رونق دهیم.

کد خبر: 971124002 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷ - ۸:۱۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین،به گفته ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین برگزاری جلسات مشترک میان اعضای هیات مدیره این سازمان و مجموعه مدیران شهری فرصتی برای هم اندیشی و تصمیمگیری بهتر در حوزه ساخت و ساز است و به ما کمک میکند که بتوانیم این صنعت را رونق دهیم.

استفاده از ظرفیت مهندسان سازمان در مدیریت شهری

استفاده از ظرفیت مهندسان سازمان در مدیریت شهری

از ظرفیت مهندسان سازمان در مدیریت  شهری استفاده گردد.

کاظم مجابی در جلسه اعضای هیات مدیره سازمان با شهردار قزوین که مورخ هفدهم بهمن نود و هفت برگزار گردید، در اظهاراتی با تشکر از همکاری شهرداری قزوین با این مجموعه، شهرداری را یکی از ارکان اصلی شهر در اجرای قوانین و مقررات ملی ساختمان دانست و گفت: برگزاری جلسات مشترک سازمان نظام مهندسی ساختمان با مجموعه مدیران شهری، خیلی حائز اهمیت است؛ چرا که با همفکری دستگاههای اجرایی میتوان در این شرایط بحرانی که با رکود ساخت و ساز و تنگناهای اقتصادی مواجه هستیم، برای کاهش دغدغه ها و نگرانیهای موجود در حوزه صنعت ساختمان، تامین منافع و خدمت رسانی هر چه بیش تر به مردم و بهره برداران قدم های ارزنده تری برداشت.
وی ادامه داد: با ادغام دو وزارت راه و مسکن، شاهد کمرنگ شدن فعالیت صنعت ساختمان بوده ایم که امیدوار هستم با توجه به اهمیت صنعت ساختمان در اقتصاد ملی و اشتغال‌زایی در این مورد، تدابیری اندیشیده شود که هم چون گذشته شاهد پویایی این صنعت باشیم.
مجابی، در ادامه اظهاراتش افزود: بمنظور ارائه خدمات بهتر به بهره برداران لازم است، مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان به طور کامل اجرایی شود؛ چرا که با اجرای آن می‌ توان خسارتها و حوادث ناشی از بهره برداری را مدیریت کرد و کاهش داد.
وی تصریح کرد: متاسفانه از شناسنامه فنی و ملکی ساختمان که در بردارنده تمام شاخصهای ساختمان است و اطلاعات کاملی از ساختمان در اختیار بهره برداران قرار میدهد، استفاده نمی گردد در حالی که این دفترچه میتواند معیاری برای قیمت گذاری ساختمان باشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان عنوان کرد: در موارد زیادی شاهد هستیم قیمت گذاریها از طریق مشاورین املاک غیر متخصص و غیر کارشناس و اغلب طبق موقعیت مکانی ملک انجام می گردد که منطقی نیست و لازم است، بمنظور حفظ منافع سازندگان و بهره برداران این کارشناسی از طریق مهندسان و مراجعه به دفترچه فنی و ملکی ساختمان انجام گیرد.
در قزوین تخلفات ساختمانی حاد نداریم
شهردار قزوین دیگر سخنران این جلسه بود که با محوریت ایجاد تعامل برای پیشبرد امور مدیریت شهری با سازمان نظام مهندسی ساختمان سخن گفت.
علی صفری با ابراز خرسندی از پیشرفت چشمگیر سازمان نظام مهندسی قزوین از بدو تاسیس تا به حال و اثر بخشی آن در تصمیم گیریها و ارایه نظرهای کارشناسانه و موثر مهندسان ۷ گانه این سازمان در حوزه های مختلف، گفت: نظام مهندسی ساختمان قزوین از بدو تاسیس تا به حال روند رو به رشدی داشته و اکنون یک سازمان پویا، چابک بشمار میرود که دیدگاههای مهندسان آن در تصمیم گیریهای مسوولان خیلی حایز اهمیت است.
صفری افزود: خوشبختانه در قزوین میان مسوولان این سازمان و شهرداری تعامل چشمگیری وجود دارد و بر خلاف حاشیه هایی که اغلب مطرح می گردد، به دنبال دقت و نظارتهای دقیق مهندسان این سازمان، تخلفات ساختمانی حاد نداریم.
وی با اشاره به اینکه در قزوین تراکم مازاد بر قوانین نداریم که بتوان از آن بعنوان تخلف یاد کرد، ادامه داد: شاید در موارد اندکی تخلفاتی دیده شده باشد اما همراهی کمیسیون ماده پنج همین اندک تخلفها را کاهش داد. چنان چه بدنبال آن هستم که انجام امور بصورت فنی دنبال گردد لازمه آن برگزاری جلسات و کارگروههای تخصصی با کارشناسان نظام مهندسی ساختمان است تا بتوانیم مسایل موجود را برطرف و به نتایج بهتری برسیم.
وی، استفاده از نمای رومی در ساختمانهای قزوین را ممنوع شده اعلام و عنوان کرد: در برخی پروانه ها نیز عنوان شده که استفاده از اینگونه نماها ممنوع است، بنابراین چنان چه افراد از این نما در ساخت و سازها استفاده کنند بطور حتم به آنها پایان کار تعلق نمیگیرد.
صفری با تاکید بر این که سیما و منظر شهری قزوین باید از نابسامانی و آشفتگی رها شود؛ ادامه داد: این مهم سال آینده با جدیت در دستور کار قرار میگیرد؛ البته در تحقق این موضوع تنها بیست تا سی درصد شهرداری اثر گذار است و انجام بخش قابل توجهی از آن بر عهده مردم و مهندسان است.
این مسوول تصریح کرد: همانگونه که در حوزه سیما و منظر شهری کارگروهی داریم و تصمیمگیری در این مورد در آن جا انجام می گردد در زمینه نماسازیهای مسکن نیز انتظار داریم، سازمان نظام مهندسی ساختمان ورود پیدا کند که از آشفتگی در ساخت و سازها جلوگیری به عمل آید.
وی خاطر نشان ساخت: با توجه به تنگناهای اقتصادی که با آن مواجه هستیم، هزینه خدمات مهندسی باید کاهش پیدا کند و این موضوع باید در دستور کار قرار گیرد اما از کیفی سازی خدمات نباید فاصله بگیریم.
وی گفت: متاسفانه تعرفه هایی که برای ارایه خدمات پیش بینی شده در برخی موارد کارشناسی و منطقی نیست از این رو نمیتوانیم از مهندسان انتظار داشته باشیم که به کیفیت توجه لازم را داشته باشند، زمانی در انجام کارها و ارایه خدمات مهندسی میتوانیم شاهد کیفی سازی واقعی باشیم که تعرفه ها و مسایل دیگر بصورت دقیق انجام گردد.
صفری یاد آور شد: در کمیته ۴نفره ذکر شده، موضوع درز انقطاع در ساختمانها اجرایی شود؛ بنابراین انتظار میرود، سازمان نظام مهندسی ساختمان این موضوع را در بخش نظارت و طراحی در دستور کار قرار دهد که از این پس در ساخت سازها شاهد اجرای آن باشیم.

استفاده از ظرفیت مهندسان سازمان در مدیریت شهری

از دیگر موضوعاتی که شهردار قزوین در این جلسه عنوان کرد و خواستار همراهی سازمان نظام مهندسی ساختمان برای رفع آن گردید، وجود مشکلاتی در زمینه بافت فرسوده و ترافیک شهری بود که در این مورد، افزود: اکنون یکی از مهم‌ترین مشکلات شهرها معضل ترافیک است و این امر از بی توجهی به حمل و نقل عمومی نشات میگیرد؛ چرا که شاهد هستیم سرانه اتومبیل در شهر قزوین همانند شهر لندن به ازای هر ۳, نفر یک اتومبیل شخصی است و همین ها موجب میشود در فضاهای شهری با حجم بالای ترافیک مواجه شویم.
وی هم‌چنین گفت: از آن جایی که با تعامل بین دستگاهی میتوانیم بهتر بر مشکلات فائق شویم، شهرداری این آمادگی را دارد که در موضوعهای شهری و فنی مهندسی با سازمان نظام مهندسی ساختمان هم افزایی و هم اندیشی بیش تری داشته باشد تا مسایل و مشکلات موجود سریع تر برطرف گردد.
شهرداری از ظرفیت مهندسان بومی در پروژه ها استفاده کند
عباس وثیق نیا، نائب رئیس سازمان نیز در این جلسه، با اشاره به ظرفیتهای سازمان در حوزه شهرسازی، بیان داشت:
سازمان نظام مهندسی ساختمان در رشته شهرسازی پتانسیل بالایی دارد، اگر چه در چند سال گذشته تعداد مهندسان این رشته تنها حدود هشت نفر بوده اند اما اکنون تعداد آن ها به بیش سیصد نفر افزایش یافته که از این تعداد دویست نفر آن ها دارای تحصیلات تکمیلی و یا دکترا هستند.
وثیق نیا ادامه داد: در رشته ترافیک نیز در گذشته تعداد اندکی مهندس داشتیم اما امروزه در سازمان بیش از پنجاه نفر کارشناس ترافیک داریم، ولی تعداد قابل توجهی از این مهندسان در حوزه اصلی خود فعالیت نمیکنند چرا که بازار کار برای آنها مهیا نیست؛ در موارد زیادی نیز شاهدیم، مهندسانی بعنوان مشاوره از استانهای دیگر بویژه تهران برای انجام پروزه ها جذب می گردند.
وی با انتقاد به بی توجهی به نظام مهندسی ساختمان در بسیاری از امور ساخت و ساز، گفت: اگرچه جمعیت ده هزار نفری سازمان نظام مهندسی ساختمان در شهر یک مرجع متخصص هستند اما شاهدیم با وجود آن که در شهر پروژه های زیادی اجرا می گردد، متاسفانه تنها در برخی موارد از نظام مهندسی استعلام دریافت می گردد، انتظار داریم شهرداری به ظرفیتهای موجود در این سازمان توجهی بیش تری داشته باشد و در اجرای پروژه های شهری از مهندسان بومی بهره گرفته شود. چرا که آنها نسبت به شهر خود احساس مسوولیت دارند از اینرو با تعهد بیش تری پروژه را به سرانجام میرسانند.
عضو هیأت مدیره سازمان همچنین گفت: حدود سه سال است که در زمینه هزینه های خدمات مهندسی افزایش قیمتی صورت نگرفته در این مورد از شهرداری انتظار داریم این موضوع را در کمیته ۴ نفره مورد بررسی قرار دهد.
سامانه الکترونیکی، شفاف سازی در ارائه خدمات مهندسی را تسریع کرد
دیگر عضو هیات مدیره سازمان نیز در این جلسه، با تقدیر و تشکر از همکاری شهرداری در جنبش نرم افزاری گفت: ارائه گزارشات فیزیکی و دستی، مشکلاتی را در بخش بایگانی، رسیدگی پیگیریها و کسب اطلاعات داشت که این موضوع هم هزینه بر و هم زمانبر و غیر قابل رصد بود؛ خوشبختانه با راه اندازی سامانه الکترونیکی برای ارائه گزارش مهندسان، قدم موثری در جهت تسریع انجام امور و شفاف سازی روند ارائه خدمات مهندسی برداشته شد.
بهرام در ادامه اظهاراتش خواستار تعامل بیش تر شهرداری با سازمان شد و گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان با داشتن حدود ده هزار عضو، پتانسیل خوبی در ارائه مباحث کارشناسی، مشاوره ای و اجرایی دارد که از مجموعه شهرداری درخواست داریم جهت انجام پروژه های عمرانی از این پتانسیل استفاده کند.
تعرفه خدمات مهندسی بازنگری گردد
کاظمی، دیگر عضو هیات مدیره سازمان نیز در این جلسه بیان داشت: یکی از موضوعاتی که نظام مهندسی به آن تاکید دارد همکاری بیش تر هیات چهار نفره استان است تا بتواند در تصمیم گیریها بیش تر ایفای نقش کند.
کاظمی، با عنوان اینکه در بحث تعرفه خدمات مهندسی لازم است یک بازنگری صورت گیرد؛ گفت: در زمین لرزه منجیل که ستل شصت و نه رخ داد حدود پنجاه هزار نفر جان خود را از دست دادند که خوشبختانه سال گذشته در زلزله کرمانشاه تلفات جانی پانصد نفر بود. این اتفاق تصادفی نبوده بلکه با اجرای قانون مقررات ملی ساختمان و نظارت مهندسین و دستگاه‌های متولی کیفیت ساخت و سازها افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی آمادگی دارد در رشته های هفتگانه در خدمت مجموعه مدیریت شهری باشد و با ارایه نظرهای کارشناسانه و انجام امور فنی آنها را همراهی کند.
همکاری ۲ مجموعه کارها را تسهیل میکند
ارباب، دیگر عضو هیات مدیره سازمان نیز در این جلسه با تاکید بر این که برای تسهیل و تسریع انجام امور مراجعین خواستار همکاری بیش تر دو مجموعه هستیم، یاد آور شد: در زمینه تخلفات ساختمانی امیدوار هستیم با نشست های کارشناسی مشترک نظام و شهرداری موانع و مشکلات موجود برطرف گردد و ساخت و سازها بصورت قانونی و تایید شده در کمیسیون ماده پنج انجام گردد.
رفع دغدغه های مهندسان جدی تلقی گردد
کامران زندی، دیگر عضو هیات مدیره نیز در اظهاراتی افزود: با توجه به مسئولیت بالای مهندسان و پایین بودن تعرفه خدمات مهندسی لازم است یک بازنگری در این تعرفه ها صورت گیرد و تعرفه خدمات مهندسی واقعی گردد. چرا که رسیدگی و رفع دغدغه های مهندسان میتواند در کیفیت ساخت و سازها تاثیر بسزایی داشته باشد.
تشکیل اتقاق فکر برای بهره وری بهتر از نظام مهندسی برای اداره امور شهری
نایب رییس شورای شهر قزوین نیز دیگر سخنران این جلسه بود که در اظهاراتی بر بهره گیری از ظرفیت و پتانسیلهای موجود در این سازمان تاکید کرد و گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان نیروهای کارآمد و متخصص زیادی دارد که در صورت برقراری تعامل میان آن با مدیریت شهری، اعضای آن میتوانند در اداره امور شهر نقش ارزنده ای ایفاء کنند.
مهدی عبدالرزاقی ادامه داد: نظام مهندسی ساختمان یک اتاق فکر و کارگروهی از مجموعه متخصصان این سازمان تشکیل دهد تا از طریق همفکری با آن ها بتوانیم برای اداره امور شهر تصمیم گیریهای بهتری داشته باشیم.
در بافت فرسوده آزمایشهای ژئوتکنیک در دستور کار قرار گیرد
محبی، عضو هیات مدیر سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز دیگر سخنران این جلسه بود که در سخنانی گفت: در شهر قزوین با واقعیتی به نام بافت فرسوده مواجه هستیم که زمین های آن شرایط ویژه ای دارند و مداخله در آن نیازمند راهکارهای کارشناسانه است، چرا که در مواردی مهندسان از جزییات آن جا اطلاع ندارند؛ بعنوان مثال در مورد ساختمانی که روی قنات ساخته میشود و نشست میکند نمیتوان مهندسان را مقصر قلمداد کرد که بی دقتی کرده اند.
محبی تصریح کرد: ممکن است مهندسان در بافت فرسوده از این موضوع اطلاع نداشته باشند. در این مورد باید کمیته مشترکی تشکیل گردد که اگر بناست در این بافت ساخت و سازی انجام گردد آن کمیته آزمایشهای ژئوتکنیک انجام دهد، شاید انجام آزمایش و گمانه زنی برای ساختمان سازی هزینه ایی بهمراه داشته باشد اما بی تردید، هزینه آن از پرداخت خسارات احتمالی آینده بسیار کم تر است.
نظام مهندسی ساختمان برای احیا بافت فرسوده ورود کند
مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان استان نیز بعنوان دیگر سخنران این جلسه، از آمادگی این سازمان با نظام مهندسی ساختمان و شهرداری برای ورود به بافت فرسوده خبر داد و ادامه داد: اکنون تسهیلاتی برای بافت فرسوده در نظر گرفته شده که فرصت خوبی برای احیاء این منطقه است و امیدوار هستیم با همکاری نظام مهندسی ساختمان شاهد احیای هرچه سریع تر این بافت باشیم.
مهدیه السادات میرناصری گفت: نظام مهندسی ساختمان نیز میتواند بازوی اجرایی توانمندی برای سازمان عمران و مسکن سازان باشد که در بافت فرسوده به نتایج بهتری برسیم.
میرناصری همچنین گفت: در زمینه انجام آزمایشهای ژئوتکنیک گروه تخصصی سازه میتواند برای آگاهی از مقاومت خاک و در حوزه الگوسازی در بافت تاریخی و ناکارآمد گروه تخصصی معماری نظام مهندسی ساختمان می ‌تواند نقش موثری ایفا کنند و از این ظرفیتها نباید غافل گردیم.
صدور دفترچه طلایی ساختمان ابلاغ گردیده است
نظری پور، معاون شهرسازی شهرداری قزوین نیز در این جلسه با تاکید بر توجه به کیفیت در ساخت و سازها افزود: این موضوع از موارد مهمی است که همواره مورد تاکید اعضای شورای شهر بوده و انتظار میرود، مجموعه پلیس ساختمان به این مهم نظارت دقیقتری داشته باشند که در این زمینه شاهد وقوع تخلفات نباشیم.
نظری پور یاد آور شد: وزارت راه و شهرسازی صدور دفترچه طلایی ساختمان را در قالب شناسنامه فنی به استانها ابلاغ کرده که در آن کلیه مشخصات ساختمان و حتی مشخصات مهندسان ناظر و سازندگان ساختمانها، کیفیت اجرا نوع سازه ها و تمامی عناصر مربوط به ساختمان مشخص گردد.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

رازهای موفقیت در آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ بهمن ۹۷
572 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0