استفاده از ظرفیت‌ و نیروی انسانی نظام‌مهندسی در ارزیابی سیل اخیر مازیار حسینی

استفاده از ظرفیت‌ و نیروی انسانی نظام‌مهندسی در ارزیابی سیل اخیر

مازیار حسینی با بیان این که از ظرفیت‌ و نیروی انسانی نظام ‌مهندسی‌ساختمان برای ارزیابی سیل اخیر بهره گرفته می‌ شود، اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت ‌هایی که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پژوهشگاه‌ و سایر دستگاه‌ ها و نهادهای پژوهشی مرتبط نیز وجود دارد ارزیابی ‌های آتی در حوزه زمین لغزش و سیل انجام می ‌گردد.

کد خبر: 980126001 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸ - ۷:۴۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،مازیار حسینی با بیان این که از ظرفیت‌ و نیروی انسانی نظام ‌مهندسی‌ساختمان برای ارزیابی سیل اخیر بهره گرفته می‌ شود، اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت ‌هایی که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پژوهشگاه‌ و سایر دستگاه‌ ها و نهادهای پژوهشی مرتبط نیز وجود دارد ارزیابی ‌های آتی در حوزه زمین لغزش و سیل انجام می ‌گردد.

استفاده از ظرفیت‌ و نیروی انسانی نظام‌مهندسی در ارزیابی سیل اخیر

استفاده از ظرفیت‌ و نیروی انسانی نظام‌مهندسی در ارزیابی سیل اخیر

استفاده از ظرفیت‌ و نیروی انسانی نظام‌مهندسی در ارزیابی سیل اخیر

مازیار حسینی، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی که به دستور وزیر راه و شهرسازی بعنوان نماینده وزیر به منطقه سیل‌زده لرستان سفر کرده است در باره جزئیات بازدیدهای خود از مناطق پلدختر و معمولان به ارایه توضیح پرداخت و افزود: یکی از مسائل مهمی که در لرستان بویژه بحرانی است مساله زمین لغزش است. در لرستان و در مناطق سیل‌زده استان در بسیاری از نقاط هم تعداد بسیاری، زمین لغزش رخ داده و هم پتانسیل رخ داد تعداد دیگری زمین لغزش در سطح گسترده وجود دارد.
وی با بیان این که تیمی متخصص در حوزه زمین‌لغزش با مدیریت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مسئول شده‌اند تا در باره زمین لغزش، ارزیابی ‌هایی را از مناطق پرخطر داشته باشند، گفت: با استفاده از ظرفیت‌ هایی که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پژوهشگاه‌ ها و سایر دستگاه‌ها و نهادهای پژوهشی مرتبط وجود دارد ارزیابی‌ های آتی در حوزه زمین لغزش و سیل انجام می‌ گردد.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: گزارشی از مناطقی که پتانسیل لغزش در آن ها وجود دارد تهیه و به مسئولان ذی‌ربط اعلام می گردد و پس از آن، طرح‌ های مقاوم‌سازی و پایدارسازی برای مناطق با خطر لغزش انجام خواهد شد.
وی با بیان این که برای انجام عملیات بازسازی و سایر اقدامات نیاز به آمارهای دقیق و درست است، تصریح کرد: در باره زمین لرزه، چک‌لیست‌های مشخصی وجود دارد که بعد از زمین لرزه می ‌توان تشخیص داد که کدام ساختمان قابل تعمیر، کدام غیرقابل تعمیر و حتی کدام ساختمان غیرقابل ورود است. رنگهای قرمز، زرد و سبز تعیین کننده مشخصاتی هستند که امدادگران میتوانند از آن ها راهنماییهای لازم را کسب کنند.
این مقام‌مسئول، با بیان این که چنین کاری برای ساختمانهایی که در معرض سیل قرار گرفته اند نیز باید انجام گردد، گفت: این موضوع به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ابلاغ گردیده است تا چک‌لیستی را برای ارزیابی سریع ساختمان ‌ها با همکاری متخصصان مهندسی سازه و ژئوتکنیک، تهیه کنند. بازدید از این ساختمان‌ها نیز با همکاری نیروهای سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان و مهندسان عضو آن انجام خواهد شد.

استفاده از ظرفیت‌ و نیروی انسانی نظام‌مهندسی در ارزیابی سیل اخیر

وی بیان داشت: این کار با این هدف انجام می ‌گردد تا ارزیابی دقیقی از میزان خسارات بدست آید. زیرا آمار کلی با آماری که دقیق و میدانی و بر پایه ارزیابی‌های مهندسی باشد، متفاوت است و روی بودجه‌ای که دولت باید مصروف این مساله کند تاثیر بسیار قابل ملاحظه‌ای دارد.
حسینی در ادامه گفتگوی خود به جمع‌بندی بازدیدهای میدانی از مناطق سیل‌زده پلدختر و معمولان پرداخت و افزود: بسیاری از ساختمان‌ هایی که تخریب شدند در حریم مسیل‌ ها بودند و قاعدتا دیگر نباید در همان محل احداث گردند. حتما ساختمان‌ هایی که در مسیل رودخانه‌ها احداث شده اند باید به نقاط مناسبی منتقل کردند. بدین معنا که در آن مناطق با خطر سیلاب و زمین لغزش ساکن بوده اند ننباید در همان منطقه مجدد اسکان یابند.
این مقام‌مسئول گفت: تعدادی از روستاهایی که در مسیر سیلاب قرار داشتند متاسفانه بطور کامل محو شده و چیزی از آن ها باقی نمانده است. قاعدتا با این وضعیت دیگر نباید روستا را دوباره در همان منطقه پرخطر احداث کرد و باید با مکانیابی مناسب در مجاورت آن روستاها زمین‌ های مناسبی که در معرض خطر سیلاب و زمین لغزش و گسل ‌های فعال زمین لرزه نباشد، شناسایی و کار بازسازی و انتقال در مناطق امن، انجام شود.
حسینی، همکاری مردم را برای جابه‌جایی واحدهای مسکونی خود به مناطق امن از نظر مخاطرات طبیعی مثبت ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه در زمینه جابه‌جایی واحدهای مسکونی به مناطق امن در گفت و گوهایی که با ریش سفیدان تعدادی از روستاها داشتم، عکس العملهای مناسبی را دیدم و بنظر این آمادگی و زمینه برای سیل زدگان وجود دارد تا محل زندگی خود را به مناطق امن منتقل کنند.
وی خاطر نشان ساخت: تعدادی زیادی واحدهای مسکونی در مناطق سیل‌زده باید در منطقه جدیدی مکانیابی شوند و کار ساخت و ساز در نقطه جدید و ایمن انجام خواهد شد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی نقشه برداري

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ فروردین ۹۸
582 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0