دو هزار وهفتصد دانش آموخته کشاورزی در نظام مهندسی ساختمان استان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

استفاده از ظرفیت مهندسین در مدیریت شهری

علی اکبر رمضانی، در دیدار با شهردار مرکز شهر بجنورد خواستار استفاده از ظرفیت مهندسان در مسائل و مدیریت شهری شد و بیان کرد: سازمان نظام مهندسی بعنوان یک سازمان مردم نهاد، ظرفیتی معادل چهار هزار مهندس دارد که در هفت رشته فعالیت میکنند و در رأس هرم سازمان، مهندسینی حضور داشته و دارند که نگاه آنها فراتر از مسائل منطقه ای و محلی است و دارای بینش ملی هستند.

کد خبر: 960912006 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۲ آذر ۹۶ - ۱۰:۵۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، علی اکبر رمضانی، در دیدار با شهردار مرکز شهر بجنورد خواستار استفاده از ظرفیت مهندسان در مسائل و مدیریت شهری شد و بیان کرد: سازمان نظام مهندسی بعنوان یک سازمان مردم نهاد، ظرفیتی معادل چهار هزار مهندس دارد که در هفت رشته فعالیت میکنند و در رأس هرم سازمان، مهندسینی حضور داشته و دارند که نگاه آنها فراتر از مسائل منطقه ای و محلی است و دارای بینش ملی هستند.استفاده از ظرفیت مهندسین در مدیریت شهری

استفاده از ظرفیت مهندسین در مدیریت شهری

استفاده از ظرفیت مهندسین در مدیریت شهری

استفاده از ظرفیت مهندسین در مدیریت  شهری

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی از جمله سازمانهایی است که توانسته نگاه ملی و راهبرد کشوری را عملیاتی کند، ادامه داد: هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان در شورای مرکزی نقش بسزایی دارند، لذا با این میزان ظرفیت این سازمان آمادگی کاملی برای حضور در مسائل و تصمیم گیریهای شهری را دارد.
رمضانی، خراسان شمالی را استانی لرزه خیز عنوان و مطرح کرد: این ویژگی سبب تحمیل خسارتهای مالی و جانی به استان شده است لذا اولویت اول سازمان نظام مهندسی مقاوم سازی و رعایت قوانین ملی ساختمان در پلاکهایی است که مهندسین برای آنها طراحی میکنند، و این موضوع در راس برنامه های عمیاتی این سازمان قرار دارد.
وی با اشاره به کنترل و مدیریت دقیق طراحی نقشه ها از طرف مهندسین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، گفت: نتیجه این مدیریت و کنترل در زلزله اخیر استان، مقاومت واحدهای مسکونی در مقابل شتاب شصت و نه درصدی زمین لرزه بود، با این حال سازمان نظام مهندسی با تشکیل تیمهای تخصصی نظارت بر ساخت را بیش تر کرده است تا تخریبهای سطحی ناشی از این حوادث کاهش پیدا کند.
این مقام مسئول، مسائل شهرسازی را از مهمترین اولویتهای نظام مهندسی ساختمان عنوان کرد و ادامه داد و: با وجود اینکه در کل دنیا به مفهوم جدیدی به معماری و شهرسازی نگاه شده و این دو مقوله بعنوان دو بال امنیت و آسایش برای تامین محیط مناسب برای رشد شهروندان نگریسته میشود ولی در سراسر کشور مسائل شهرسازی و معماری مورد غفلت مانده است بنابراین در کنار فعالیتهایی که در گذشته وجود داشته سازمان تیم تخصصی معماری و شهرسازی استان را تشکیل داده و فعالیت خود را شروع کرده است.
رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود اجرای ساخت و ساز طبق طرح تفصیلی مصوب را از مطالبات سازمان در اجرای حقوق شهروندی عنوان و اظهار کرد: تغییرات احتمالی در ساخت و سازهای شهری نیز باید با نظارت کمیسیون ماده پنج انجام گردد در این مبحث با توجه به انحرافاتی که در حوزه شهرسازی شهرها وجود دارد کمک شهرداری میتواند در حل شدن مشکلات مثبت و اثرگذار باشد.
وی، توجه به استحکام سازی، تراکم ساخت و توجه بسطوح را از الزامات مبحث شهرسازی ذکر کرد و توجه به این موارد را از خواسته های سازمان دانست.
وی، به مشکلات شهری ناشی از اجرای پروژه های برق رسانی و تلفات برق ناشی از آن نیز اشاره نمود.
این مقام مسئول با تبریک به دکتر «براتیان» برای پذیرفتن مجدد امر خطیر مدیریت ارشد شهر بجنورد، سبقه مدیریتی وی و هم دلی و همراهی شورای شهر با مجموعه شهرداری را توانمندی مؤثر برای حل مسائل شهرسازی و خواست شهروندان دانست.

استفاده از ظرفیت مهندسین در مدیریت شهری


«قلی پور» عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی هم با تبریک به دکتر براتیان برای پذیرفتن مجدد مدیریت شهری بجنورد، خاطر نشان کرد: انتظارات شهری شهروندان بواسطه عملکرد شهرداری در دوران مدیریت شهری وی افزایش یافته است که باید به آن توجه گردد.
قلی پور، نکات شهری متعددی را عنوان کرد که نباید از نگاههای ویژه محروم بماند و گفت: کنترل مجموعه شهری مرکز استان و توجه به همه مسائل شهری در مناطق مختلف شهر از خواسته هایی است که باید به آنها رسیدگی گردد.
«وحیدی برجی» با اعلام آمادگی برای همکاری در مسائل شهرسازی استان، افزود: هم اندیشی و همفکری با تیم تخصصی شهرسازی نظام مهندسی استان برای اجرای پروژه های بزرگ عمرانی و پروژه هایی که تاثیر بسیاری در شهر دارد از خواسته های تیم تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان است.
وی، استمرار حضور تیمهای تخصصی در مسائل شهری را سبب ارتقائ خدمات رسانی به شهروندان عنوان و مطرح کرد: در برخی شهرها برون سپاری خدمات شهرسازی در دفتر خدمات مهندسی شهرسازی از صدور پروانه تا پایانکار به بخش خصوصی و مهندسان شهرسازی واگذار گردیده است، با عنایت به ظرفیتی که در شهر بجنورد وجود دارد خواستار فراهم شدن این برون سپاری برای مهندسین شهرسازی استان هستیم.
رئیس گروه تخصصی شهرسازی سازمان، با اشاره به روز جهانی معلولان بیان داشت: با اینکه در پروژه ها استانداردهایی برای حضور افراد کم توان تعریف میشود ولی متاسفانه در پروژه های استان حتی پروژه های اداری اجرایی نمی گردد و میتوان گفت خراسان شمالی جزء نخستین استانهایی است که فضایی برای کم توانان وجود ندارد.
برجی، تغییرات کاربریها، تغییرات بزرگ در حوزه شهری و شهرسازی و بیش تر مسائل شهرسازی را از جمله مواردی دانست که در حوزه تخصصی مهندسین شهرسازی قرار دارد و میتوان از ظرفیتهای آنها استفاده کرد.
شهردار بجنورد هم در این دیدار افزود: شهردار ضمن ابراز خرسندی از حمایت سازمان نظام مهندسی از مدیریت شهری ، تعامل خوب این سازمان با شهرداری را یک مولفه مثبت ارزیابی نمود.
براتیان ابراز داشت: باید شهروندان ما آگاه و مطالبه گر باشند و برای تحقق این آرمان نیاز به آموزش فرهنگی و تغییر رفتار درسطح سازمانی و شهروندی داریم.
براتیان ادامه داد: فراتر از هر مسئولیتی که داریم ، درکالبد شهری نخستین نقش هر فردی نقش شهروندی است .
شهردار افزود: در بحث بهسازی معابر اولویت خود را بر محوریت بخشیدن به انسان و عابر پیاده قرار دادیم و طبق همین اساس اقدام به بهسازی معابر با نیازهای متفاوت شهروندی کردیم.
وی هم چنین یک پارچگی حاصل تحقق مدیریت واحد شهری را حافظ بیت المال و مدیریت بر سرمایه انسانی و مالی دانست.
براتیان خاطر نشان کرد: جنس شهرداری متفاوت و نهادی است که قابل قیاس با هیچ سازمانی نیست به نحویکه نبودن منابع مالی مانعی برای تعطیلی خدمات شهری نیست چرا که از طرف شهرداری خدمات لحظه ای ارائه می گردد که قابل توقف نیست.
دراین دیدار بر ضرورت همکاری تنگاتنگ سازمان نظام مهندسی و شهرداری تاکید گردید و شهردار گفت: از هر پیشنهاد تخصصی و اعلام همکاری متخصصان و مهندسان سازمان برای ایجاد تحول در ساختار شهری استقبال میکند.
ساخت شرکتهای تخصصی برای تهیه نقشه های Gis و ممیزی و راه اندازی ساختمان آی تی اس از دیگر موارد مطرح شده از طرف شهردار بجنورد در این دیدار بود.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی اسفند ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ آذر ۹۶
965 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0