حذف نظام مهندسی غیر ممکن است ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خبر داد:

حذف نظام مهندسی غیر ممکن است

فرج الله رجبی با اشاره به این که سازمان نظام مهندسی اکنون با عدم اتکا مالی به دولت بیش از بیست سال فعال است، گفت: این سازمان با داشتن ساختار و تشکیلات مشخص بیش از چهارصد و پنجاه هزار عضو داشته و میتواند بعنوان سازمانی مردم نهاد مسئولیت نظارت بر کیفیت ساختمانها را بخوبی انجام دهد.

کد خبر: 960904009 تاریخ انتشار: شنبه ۴ آذر ۹۶ - ۹:۳۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان کردستان،فرج الله رجبی با اشاره به این که سازمان نظام مهندسی اکنون با عدم اتکا مالی به دولت بیش از بیست سال فعال است، گفت: این سازمان با داشتن ساختار و تشکیلات مشخص بیش از چهارصد و پنجاه هزار عضو داشته و میتواند بعنوان سازمانی مردم نهاد مسئولیت نظارت بر کیفیت ساختمانها را بخوبی انجام دهد.حذف نظام مهندسی غیر ممکن است

حذف نظام مهندسی غیر ممکن است

حذف نظام مهندسی غیر ممکن است

حذف نظام مهندسی غیر ممکن  است

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، با اشاره به اصلاحاتی که در کمیته تخصصی کمیسیون عمران مجلس در مورد قانون نظام مهندسی صورت گرفته است، ادامه داد: در اصلاحات صورت گرفته مرزهای مسئولیتی برای دستگاههای مختلف مشخص شده و مهندسین از جهات مسئولیتهای فنی و مهندسی کاملا مسئول قلم داد شده اند.
رجبی افزود: با اصلاح قانون نظام مهندسی ارایه پروانه صلاحیتها از طرف وزارت راه و شهرسازی و پروانه فعالیت حرفه ای از طرف سازمان نظام مهندسی داده میشود که این موضوع در راستای استقلال بیش تری بمجامع داده میشود.
انتقاد از بدقولی دولت در ارایه لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی
وی با بیان این که دولت بیش از دو سال پیش وعده ارایه لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی را داده ولی تا به حال بدقولی کرده است، تصریح کرد: ۲ سال پیش تعداد مهندسین این سازمان در حدود دویست و پنجاه هزار نفر بود ولی تا به حال چهارصد و شصت هزار مهندس داریم که اگر بدقولی ادامه داشته باشد این جمعیت در پنج سال آینده به بیش از ۱ میلیون نفر میرسد لذا تاخیر در ارایه لایحه قانون نظام مهندسی نه جایز بوده و نه به نفع کسی است.
رجبی با تاکید بر این که در قانون نظام مهندسی تلاش شده نگاهی به بهره برداران گردد، تصرح کرد: مسئولیتها را در حوزه صدور شناسه فنی و ملکی مشخص کرده و گفته ایم که این شناسه ها باید مبنای پایانکار قرار بگیرد تا به این ترتیب شناسنامه با مسئولیت مهندسین ذی ربط تهیه گردد.

حذف نظام مهندسی غیر ممکن است


حذف نظام مهندسی غیر ممکن است/تشریح حق الزحمه مهندسین ناظر
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به برخی زمزمه ها مبنی بر حذف نظام مهندسی از استانها، تاکید کرد: حذف نظام مهندسی از استانها غیر ممکن است زیرا امکاناتی در استانها برای جایگزینی وجود ندارد.
رجبی با یادآوری برخی اظهارنظرها مبنی بر این که مهندسین ناظر مبالغ زیادی بابت نظارت بر ساختمانها اخذ میکنند، مطرح کرد: این موضوع صحت ندارد زیرا کل دریافتی مهندسین از طراحی، محاسبه، نظارت و اجرای یک ساختمان در خارج از تهران کم تر از دو درصد و در تهران زیر سه درصد از فروش است و حق الزحمه های مهندسین درگیر جوسازی شده است.
منشا فضاسازیها علیه جامعه مهندسی و اتهام به آنها برخی سوءاستفاده ها است
رجبی، با اشاره به این که مطرح شدن برخی اظهارنظرها در مورد امضا فروشی بعضی مهندسین نیز دروغ محض است، ابراز داشت: مشکل این جا است که وقتی مهندس ناظر در پروژه ای حاضر میشود اجازه استفاده از مصالح غیر استاندارد نمیدهد از این رو برخی اظهارنظرها درمورد امضا فروشی مطرح می گردد چون پیمان کار مجبور به استفاده از مصالح با کیفیت است.
رجبی خاطر نشان کرد: منشا این فضاسازی همان سازندگانی هستند که میخواهند دست مهندسین را قطع کنند تا خود هر چه میخواهند بسازند از اینرو سیاه نمایی در مورد امضا فروشی میشود.
وی یاد آرو شد: خوشبختانه تعدد ناظرین و دریافت بیش از بیست امضا برای تایید کیفیت یک ساختمان از جمله نکاتی است که مهر بطلانی بر امضا فروشی میزند زیرا بیست ناظر که امضا فروشی نمیکنند.
رجبی ابراز داشت: این جوسازیها مبتنی بر منافع یک عده است تا با حذف مهندسین سود هنگفتی عایدشان گردد از اینرو پیشنهاد تاسیس یک موسسه حقوقی برای نظارت بیش تر بر روند فعالیتها در اصلاح قانون نظام مهندسی داده شده است.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی برق نظارت اسفند ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ آذر ۹۶
982 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0