نا دیده گرفتن حقوق مصرف‌ کننده در آیین نامه جدید کنترل ساختمان ریاست سازمان نظام مهندسی بیان داشت؛

نا دیده گرفتن حقوق مصرف‌ کننده در آیین نامه جدید کنترل ساختمان

فرج الله رجبی با اشاره به توقف اجرای آیین نامه جدید کنترل ساختمان بدستور جهانگیری بیان کرد: این آیین نامه حقوق مصرف کننده نهایی ساختمان را نادیده گرفته است.

کد خبر: 960913023 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ آذر ۹۶ - ۵:۱۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  فرج الله رجبی با اشاره به توقف اجرای آیین نامه جدید کنترل ساختمان بدستور جهانگیری بیان کرد: این آیین نامه حقوق مصرف کننده نهایی ساختمان را نادیده گرفته است.نا دیده گرفتن حقوق مصرف‌ کننده در آیین نامه جدید کنترل ساختمان

نا دیده گرفتن حقوق مصرف‌ کننده در آیین نامه جدید کنترل ساختمان

نا دیده گرفتن حقوق مصرف‌ کننده در آیین نامه جدید کنترل ساختمان

نا دیده گرفتن حقوق مصرف‌ کننده در آیین نامه  جدید کنترل ساختمان

ریاست سازمان نظام مهندسی در جلسه خبری با موضوع مصرف بهینه انرژی در ساختمانها اظهار داشت: لازم است در حوزه مصرف انرژی با رویکرد متفاوتی ورود کنیم و باید در برخی حوزه ها پافشاری بیش تری انجام گردد. اکنون دیگر در بخش مصرف انرژی در ساختمانها امکان بهینه سازی وجود ندارد و باید به سمت مصرف کمینه حرکت کنیم چون در مصرف بهینه میزان ورود و خروج برابر است و باید تعادل ایجاد گردد اما وقتی ورودی انرژی کم باشد دیگر بهینه معنا نداشته و باید مصرف حداقلی را ترویج کنیم. شرایط کنونی کشور در حوزه مصرف انرژی شرایط مصرف کمینه و ریاضتی است.
رجبی افزود: بنا بر این گام باید مقررات ملی ساختمان اصلاح گردد بخصوص در بخش ساخت و ساز غیردولتی چرا که دیگر توصیه به رعایت این مقررات جواب گو نیست و باید مقررات بگونه ای تغییر یابد که مهندسین و شهرداریها مکلف به اجرای مقررات ساخت و ساز گردند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود در مورد تغییر آیین نامه کنترل ساختمان ادامه داد: برداشت ما از تغییرات آیین نامه کنترل ساختمان از طرف وزارت راه و شهرسازی این بود که این تغییرات نه نظارت را تقویت میکند و نه کیفیت ساخت و ساز را افزایش میدهد. کلیات این آیین نامه در کمیسیون امور زیربنایی دولت به تصویب رسید که بعد از آن سازمان نظام مهندسی طی نامه ای به معاونت اول ریاست جمهور درخواست بازبینی دوباره در این آیین نامه را داشت در نتیجه آیین نام دوباره به کمیسیون هیات دولت برگشت داده شد.

نا دیده گرفتن حقوق مصرف‌ کننده در آیین نامه جدید کنترل ساختمان


رجبی تصریح کرد: ما انتظار داریم در آیین نامه جدید مرزهای مسئولیتی دستگاهها مشخص گردد. در حالیکه ما معتقد هستیم بخشی از مسئولیت نظام مهندسی به شهرداریها واگذار شده است که خود آن ها میگویند ما آمادگی قبول این مسئولیت را نداریم. نکته مهم دیگر در آیین نامه جدید کنترل ساختمان اینست که حقوق مصرف کننده و بهره بردار نهایی لحاظ نشده است. ۱ ماه قبل که بحث امضا فروشی مهندسین در رسانه ها شایع گردید در یک بررسی مشخص شد چه کسانی روی این موضوع پافشاری داشتند. این انبوه سازان بودند که این مباحث را مطرح میکردند چون میخواستند فضا را مخدوش کنند.
لازم به ذکر است قبل از اظهارات نجفی، احمدرضا طاهری ریاست کمیسیون سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به این که هدر رفت انرژی صرفا به اتلاف منابع منجر نمیشود بلکه خساراتی در محیط زیست و سلامتی مردم دارد خاطر نشان کرد: طی ۱ ماه گذشته که موتورخانه های ساختمانها شروع بکار کرده است شاهد افزایش پدیده اینورژن یا وارونگی هوا در تهران هستیم که مسبب اصلی آن انرژی اتلاف در ساختمانهاست.
منبع : خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ آذر ۹۶
852 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0