نا هماهنگی دستگاهها آفت نوسازی بافت‌ های فرسوده نوسازی بافت‌ های فرسوده

نا هماهنگی دستگاهها؛ آفت نوسازی بافت‌ های فرسوده

دومین نشست از سلسله نشست‌ دستاوردهای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در حوزه ارتقای کیفیت و ساخت و ساز شهر تهران روز گذشته برگزار گردید.

کد خبر: 970620003 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۰ شهریور ۹۷ - ۹:۰۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،دومین نشست از سلسله نشست‌ دستاوردهای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در حوزه ارتقای کیفیت و ساخت و ساز شهر تهران روز گذشته برگزار گردید.

نا هماهنگی دستگاهها آفت نوسازی بافت‌ های فرسوده

نا هماهنگی دستگاهها آفت نوسازی بافت‌ های فرسوده

نا هماهنگی دستگاهها؛ آفت نوسازی  بافت‌ های فرسوده

در این جلسه، مباحث مختلفی حول مسائل و مشکلات سازمان نظام مهندسی، نقش دفاتر خدمات الکترونیک و نیز دفاتر خدمات نوسازی در تسهیل ساخت و ساز بخصوص در بافت‌ های فرسوده مطرح گردید. بافت فرسوده یکی از مهم ‌ترین معضلات کلان‌شهرهای کشور بشمار می‌ رود تا جایی که شخص ریاست ‌جمهوری مستقیما به این موضوع ورود پیدا کرد و یکی از اولویت ‌های دولت دوازدهم را رفع مشکل بافت فرسوده ذکر کرد. هر چند تا به حال و در دولت ‌های گذشته اقدام‌ های گوناگونی برای رفع این معضل انجام شده است ولی بنظر می ‌رسد، طرح بازآفرینی شهری تا به حال کامل ‌ترین برنامه بوده است.
اجرای این برنامه در شهرهای دیگر به عهده استانداری‌ ها و در تهران به عهده شهرداری تهران است. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند طی سال‌ های گذشته دولت ‌ها چندان نتوانسته ‌اند در نوسازی بافت‌ های فرسوده موفق عمل کنند.
نوسازی چهل درصد از بافت فرسوده تهران
محمد سالاری _ ریاست کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران که در این جلسه صحبت می ‌کرد، گفت: طی سال ‌های گذشته شهرداری بیش تر از دولت ‌ها در بافت فرسوده ورود پیدا کرده است.
سالاری در این مورد توضیح داد: کارنامه فعلی بافت فرسوده تهران متعلق به شهرداری است و تا به حال چهل درصد از سه هزار و دویست و شصت و هشت هکتار بافت فرسوده را نوسازی کرده است. البته این میزان فقط نوسازی خانه به خانه بوده و نه بازسازی و بهسازی بافت و محله. ولی با این وجود کارنامه خوبی برای شهرداری محسوب می گرددد.
ریاست کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، شیوه مداخله بین دولت، مدیریت شهری و مردم را مشکل اساسی در این حوزه بر شمرد و افزود: از گذشته تا به حال شیوه‌ های گوناگون مداخله را داشته‌ایم و در آخرین شیوه که مکان بازآفرینی شهری است قرار است یک منطقه و محله بازآفرینی گردد و تمرکز صد درصدی از کالبد بر داشته شده است.
وی با طرح این پرسش که چرا با وجود داشتن شیوه مداخله و ساختار مورد نیاز باز هم کار به کندی جلو می‌ رود، افزود: مهم ‌ترین مشکل در این زمینه نبود هماهنگی بین دستگاه‌ های مختلف است و از آنجا که مدیریت یکپارچه نداریم این هماهنگی هیچ‌ وقت حاصل نمی ‌شود. اکنون شهرداری تهران آمادگی این را دارد که سی درصد از سهم خود را در بازآفرینی شهری انجام دهد. چهل درصد هم سهم بخش خصوصی است و سی درصد دیگر هم سهم دولت است که بیش تر آن متعلق به وزارت راه و شهرسازی است. چنان چه این سازمان ‌ها وام و تسهیلات به متقاضیان ارایه دهند، نوسازی بافت‌ های فرسوده ظرف مدت پنج تا ده سال به بار می ‌نشیند. در مجموع می‌ توان گفت کارنامه نوسازی تا به حال موفق بوده ولی دفاتر خدمات الکترونیک که برای تسهیل روند ساخت وساز بوجود آمده‌اند در عمل با بن بست روبرو شدند.
دفاتر خدمات الکترونیک از سال هشتاد و شش در قالب موسسات خصوصی و بمنظور دسترسی آسان مردم به خدمات قابل ارایه شهرداری در نقاط مختلف شهر ایجاد گردیده است. هر چند قرار بود این دفاتر سرعت کار را افزایش داده و انجام برخی امور را تسهیل بخشند ولی در عمل این اتفاق نیفتاد.
فساد در دفاتر خدمات الکترونیک شهر
نادر کرمی، ریاست انجمن دفاتر خدمات الکترونیک در مورد عدم موفقیت دفاتر خدمات الکترونیک توضیح داد و خاطر نشان کرد: این که گفته می‌ شود شهرداری امور را بطور کامل واگذار نکرده و هم چنین رانت و فساد در دفاتر بوجود آمده را قبول داریم ولی باید علل این موضوع را پیدا کنیم. ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک در تهران کار بسیار درستی بود، ولی در ادامه مسیر با مشکلاتی روبرو شد و بعضا این مشکلات را افرادی از داخل شهرداری ایجاد کردند.
هر کاری را باید پس از یک دوره پنج یا ده سال مورد بازنگری قرار داد، اهداف و مسیرها را مجددا تعریف کرد و ببینیم آیا در همان مسیر اصلی حرکت می ‌شود یا خیر. ما مشکلات را قبول داریم و قطعا بدنبال رفع آن ها خواهیم بود ولی این که گفته می ‌شود دفاتر خدمات الکترونیک سبب بوجود آمدن این مشکلات شده‌اند را قبول ندارم.
یکی از اهداف تشکیل دفاتر الکترونیک کاهش حضور مردم در سطح شهر و هم شهرداری ‌ها بود ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است.
کرمی در این مورد افزود: ادامه حضور شهروندان در شهرداری‌ ها به علت وجود چند لینکی است که درشهرداری باقیمانده است. مردم ناچارند برای دریافت فیش عوارض و نیز «بر و کف» طرح تفضیلی به شهرداری مراجعه کنند. از طرف دیگر این کار نیاز به فرهنگ‌ سازی دارد. متاسفانه مردم ما به در صف ایستادن عادت کرده‌اند و فکر می ‌کنند چنان چه حضوری به یک نهاد یا سازمان مراجعه کنند کارشان زودتر جلو می ‌رود.در مجموع چنان چه فرایند واگذاری کامل گردد قطعا بساط رانت و فساد نیز از دفاتر الکترونیک برچیده خواهد شد.

نا هماهنگی دستگاهها آفت نوسازی بافت‌ های فرسوده

رضا عبداللهی، نایب ‌رییس انجمن دفاتر خدمات الکترونیک نیز از عدم واگذاری کامل مسوولیت ‌ها گلایه کرد و بیان داشت: متاسفانه فرایند قانونی اکنون بگونه‌ای است که سبب بوجودآوردن مشکلاتی شده است. در کشورهای خارجی فرایند تحقیقات نظامی که جزو محرمانه ‌ترین تحقیقات محسوب می گردد به شرکت خصوصی واگذار می گردد ولی این جا درشهرداری ما بعنوان متصدی هر کاری که انجام می‌ دهیم باید تایید آن را از شهرداری بگیریم که این کار عملا سبب طولانی شدن روند امور می ‌شود. فرایند واگذاری می‌ تواند خیلی ساده‌تر از آن چه اکنون هست، انجام شود. می ‌توان امور را واگذار کرد و در آخر یک تاییدیه نهایی از شهرداری گرفت.
عبداللهی گفت: در سازمان نظام مهندسی نیز این مشکل وجود دارد، پروانه فعالیت یک مهندس توسط وزیر راه و شهرسازی ارایه می‌ گردد اگر نظام مهندسی متولی این امر است پس وظایف باید به طور کامل به این سازمان واگذار گردد تا پیچیدگی‌ های قانونی بوجود نیاید. برای مثال حدود ۲ سال پیش قالیباف مدیر وقت شهرداری دستور داد تا فرایند «بر و کف» به دفاتر واگذار گردد ولی تا امروز این اتفاق نیفتاده است. انتظار ما این است قوانینی که ده سال پیش تنظیم شده بودند اصلاح گردند. افزایش زمان صدور پرونده‌ های ساختمانی برای سازنده خواب سرمایه محسوب می گردد. وقتی قیمت‌ ها هر روز افزایش می ‌یابد قطعا تاخیر در صدور پروانه منجر به ضرر مالی خواهد شد. نباید با طولانی کردن فرایند شهرسازی سبب خروج سرمایه ‌ها از این بازار شویم. همان طور که بیان کردم علت اصلی طولانی شدن روند صدور پروانه ایرادهای قانونی است که نیاز به اصلاح دارند.
عبداللهی خاطر نشان کرد: قرار بود با ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک تعداد پرسنل شهرداری کاهش یابد ولی در عمل این اتفاق نیفتاد و حدود سه هزار نفر افزایش نیرو داشته‌ایم. این سه هزار نفر برای این که برای خود کار ایجاد کنند ناچارند پرونده‌ها را در دست خود نگه دارند.
همه ناراضی اند
زهرا نژادبهرام، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر نیز که ریاست این جلسه را به عهده داشت به نقش موثر دفاتر نوسازی اشاره و بیان کرد که این دفاتر در برون ‌سپاری، مشارکت پذیری مردم، روان سازی چارچوب ‌های بروکراتیک و عدم سرگردانی مردم در مراکز مدیریت شهری موثر هستند.
وی با اشاره به بازنگری قانون پرسید آیا دفاتر تا به حال موفق شده‌اند به وظایف خود در راستای شفافیت و تسهیل ‌گری عمل کنند یا مانع دیگری بر سیر بروکراتیک افزوده اند؟امروز هم مردم، هم مدیریت شهری و هم دفاتر نوسازی، ناراضی ‌اند و ما با برگزاری این جلسه ها که با همکاری کمیسیون عمران و شهرسازی بنیاد امید ایرانیان، صورت پذیرفته، تلاش داریم راه گفتگو برای حل مشکلات را بازکنیم.
به گفته وی، دفاتر خدمات نوسازی و دفاتر خدمات الکترونیک، اصلی ‌ترین وظیفه شان، توسعه مشارکت پذیری شهروندان است؛ این دفاتر، ظرفیت ‌های بالایی در سنجش نیازهای مردم دارند و امروز این پرسش مطرح است که چقدر توانستیم در عرصه نوسازی ارتقا پیدا کنیم؟ با کمک و همراهی دفاتر، ضمن نیازسنجی و کار تخصصی می‌ توانیم ضمن رویارویی با واقعیت مساله بافت، راهکارها را شناسایی و بعد رایزنی و سعی برای جذب بودجه و استارت کار را رقم بزنیم.

منبع : تعادل

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ شهریور ۹۷
1269 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0