قابل دفاع نبودن آثار معماری معاصر معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:

قابل دفاع نبودن آثار معماری معاصر

دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری با اشاره به ناخوشایند بودن شهرسازی معاصر افزود: بطور کلی آثار معماری معاصر ایران قابل دفاع نیست.

کد خبر: 980204003 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۹۸ - ۸:۱۲ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری با اشاره به ناخوشایند بودن شهرسازی معاصر افزود: بطور کلی آثار معماری معاصر ایران قابل دفاع نیست.

قابل دفاع نبودن آثار معماری معاصر

قابل دفاع نبودن آثار معماری معاصر

قابل دفاع نبودن آثار  معماری معاصر

 

فرزانه صادق مالواجرد، عصر امروز در آیین گرامیداشت روز معمار که از طرف سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار گردید، با اشاره به انتخاب سالروز تولد شیخ بهایی بعنوان روز گرامی‌داشت معمار، گفت: مهم‌ترین سازه‌های معماری و طراحی‌های اعجازگونه وی در ساخت بناهای اصفهان موجب شد تا کلیات شهرسازی و معماری ایران برگرفته و الهام گرفته از اندیشه‌های این دانشمند در دوره صفوی است.
مالواجرد با اشاره به طراحی ‌های شهرسازی شیخ بهایی در اصفهان بخصوص در زمینه طراحی شبکه توزیع آب در این شهر اظهار داشت: معماری هم‌راستا با جغرافیا و محیط زیست است و وقتی وارد صنعت یا تجارت می‌ شود به بازار رونق میبخشد. حتی معماری به روابط انسان و پروردگار نیز ورود کرده و زیباترین سازه‌ های عبادتگاهی ایرانی چه در پیش از اسلام بصورت آتشکده و چه در بعد از اسلام بصورت مسجد نمود یافته و مشهود است.
وی با عنوان این که علی‌رغم داشتن پیشینه قوی در معماری و شهرسازی ایران در طول تاریخ، در حال حاضر شاهد شهرسازی‌های خوشایندی در کشور نیستیم، تصریح کرد: قصد آن را ندارم که بگویم به هیچ وجه نمی ‌توانیم از معماری معاصر دفاع کنیم چرا که در معماری معاصر هم آثاری داریم که کاملاً قابل توجه بوده و در فضای معماری معاصر ایران اثربخش بوده است که مرحوم میرمیران از جمله معمارانی بود که معمای سنتی را درک کرد و توانست در معماری معاصر آثار جلوه بخشی اعطا کند.
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: با این حال بطور کل آثار معماری معاصر ما در کشور قابل دفاع نیست و ما نتوانستیم آن چه از تمدن ایران تا به امروز به ما رسیده را پاسداری کنیم.
وی، دلیل این عدم موفقیت را در معماری معاصر غلبه کمیت و کیفیت بیان و عنوان داشت: وقتی در ساخت و ساز، عطش ساخت بر ساز آن که متضمن کیفیت ساختمان است غلبه دارد نتیجه آن همین اتفاقی است که در شهرسازی کشور می ‌بینیم.
وی ادامه داد: این شورا در چند سال اخیر تلاش کرد تا بر کیفیت ساختمان سازی در تمام طرح ‌های شهری توجه ویژه کند. از همین رو یک کمیته تخصصی متشکل از اهل حرفه و متخصصان دانشگاهی در حوزه معماری و شهرسازی در این شورایعالی تشکیل شده که در نتیجه آن اثرات مثبتی هم بر کیفیت ساخت و ساز داشته است.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری، با اشاره به شروع سال جاری با وقوع سیلاب‌های گسترده در کشور یاد آور شد: با یک بررسی گذرا در این اتفاق در استان‌ های گلستان، لرستان و خوزستان مشخص گردید که هسته‌های تاریخی و بناهای ماندگار شهرسازی سیل زده از این اتفاق آسیبی ندید. مانند گنبد قابوس در استان گلستان یا مجموعه سازه‌های آبی در شوشتر و پل ساسانی در پلدختر نشان می ‌دهد که در دوره‌های تاریخی گذشته نیز سازه‌ها با توجه به احتمال وقوع سیلاب ساخته شده بودند. ولی در حال حاضر عمر بناهای ما حداکثر بیست و پنج سال است.

قابل دفاع نبودن آثار معماری معاصر

مالواجرد اظهار داشت: یکی دیگر از نتایج بررسی ‌های سیلاب اخیر نشان می‌ دهد که میزان خرابی ‌ها با میزان بارش تناسب نداشته است.
این حجم تخریب‌ ها نشان می ‌دهد که در ساخت و سازها به موضوعات زیست محیطی توجهی نگردیده بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در سیلاب اخیر شاهد تخریب ساختمان‌ هایی بودیم که دارای پروانه ساخت از مراجع ذی‌ربط بوده است که نشان می‌ دهد حتماً مهندسانی هم آن را امضا کرده اند ولی در این سیل دچار تخریب شده بودند. این که وزارت راه و شهرسازی در تهیه طرح‌ های شهری باید بازنگری کرده و مقررات با طبیعت هم سازتر شود، شکی نیست و حتماً در اولویت این وزارت‌خانه قرار دارد ولی از مهندسان و معماران عضو سازمان نظام مهندسی می‌ خواهم تا اگر پروژه‌ای به آن ها واگذار می‌ گردد بعنوان دیده بان شهر حتماً به شورایعالی شهرسازی تذکرات لازم را اطلاع دهند.
منبع: خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بهترین کتاب آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ اردیبهشت ۹۸
618 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0