حسن قربانخانی

سونامی در جامعه مهندسی ضرورت توسعه صادرات خدمات مهندسی

حسن قربانخانی درگردهمایی ملی توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی استان تهران گفت : در سال هفتاد و چهار سازمان نظام مهندسی حدود پانزده هزار عضو در سراسر کشور داشت که اکنون حدود چهارصد هزار 120هزار نفر درتهران فعالیت میکنند. نفراست

کد خبر: 9074 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ اسفند ۹۵ - ۱۰:۲۶ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،حسن قربانخانی درگردهمایی ملی توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی استان تهران گفت : در سال هفتاد و چهار سازمان نظام مهندسی حدود پانزده هزار عضو در سراسر کشور داشت که اکنون حدود چهارصد هزار ۱۲۰هزار نفر درتهران فعالیت میکنند. نفراست  سونامی در جامعه مهندسی ضرورت توسعه صادرات خدمات مهندسی

سونامی در جامعه مهندسی ضرورت توسعه صادرات خدمات مهندسی

سونامی در جامعه مهندسی ضرورت توسعه صادرات خدمات مهندسی

سونامی در جامعه مهندسی ضرورت توسعه صادرات خدمات مهندسی

 

قربان خانی افزود : ما اکنون با سونامی مهندس درگیرمواجه هستیم و بعد ازآمریکا و روسیه در جایگاه سوم قرار داریم.
وی اظهار داشت : سالانه می توانیم صدمیلیون مترمربع درکشور ساخت وسازکنیم که با احتساب زیرساختهای دیگر تنها به پنجاه درصد این تعدادمهندس نیازداریم.
وی افزود: امروز پنجاه درصد صادرات جهان راخدمات تشکیل میدهد که یک سوم آن خدمات فنی و مهندسی است و با توجه به وجود سرمایه انسانی و نیاز بازارجهانی میتوانیم صادر کنیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: صادرات خدمات در بیست پنج سال اخیر در دنیا هفت برابر شده است.

در تمام رشته های دانش مهندسی خودکفا هستیم، تمام ساختمانها حتی نیروگاهها و پل ها به دست متخصصان و مهندسان ایرانی ساخته می شود اما هفت و نیم میلیون تحصیلکرده

بیکارداریم.
قربانخانی گفت : در ده سال اخیر ما نه تنها توسعه صادرات نداشتیم بلکه جامعه مهندسی بازارهایی را هم که دراختیار داشت از دست داده است و نتوانسته ایم از ظرفیتها و توانمندی جامعه مهندسی در کشور استفاده کنیم.
وی بیان کرد : صادرات خدمات فنی و مهندسی امکان صادرات کالا و به تبع رونق اقتصادی را در پی خواهد داشت، امروز در بخش عمرانی سرمایه گذاری اندک است و در بخش ساختمانی با رکود مواجه ایم.
از عمده ترین موضوعات ما یک سیاست کلی در توسعه صادرت خدمات فنی و مهندسی نداریم ، در حالی که بازارهایی در جهان وجود دارد که میتوانیم در آنها حضور پیدا کنیم و انتظار ما حمایت دولت از جامعه مهندسان و پیمانکاران است و همچنین از بانکها میخواهیم از جامعه مهندسی کشور حمایت کند.
قربانخانی گفت : اگر امروزبه فکر ایجاد بازارهای جدید برای جامعه مهندسی نباشیم در آینده با مشکلات مواجه خواهیم شد.

صادرات خدمات مهندسی بانک اطلاعات جامع  می خواهد
رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشوراظهارداشت : صادرات خدمات مهندسی بانک اطلاعات جامع می خواهد.
فرج الله رجبی در گردهمایی ملی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان گفت: ما در بخش صادرات خدمات ، مشکلاتی داریم و در صادرات خدمات فنی مهندسی نیازمند فرآیند روشن و غیرمقررات و تشریفات اداری و یک متوالی مشخص هستیم که دولت آن را به رسمیت بشناسد تا اتفاقی را که باید در حوزه صادرات بیفتد،مشاهده کنیم.

رجبی افزود : چرا درآمد صادرات ناشی از خدمات فنی مهندسی مشخص نیست و محل هزینه کرد آن شفاف گفته نمی شود ، اگر مباشر مشخص شود می توانیم انتخاب و نفوذ بازار و میزان صادرات و عدم کفایت نیروها برای حضور در بازار،عدم دسترسی به فناوریها و بسیاری موضوعات را بخوبی ساماندهی کنیم.
وی اظهار داشت : سهم ما از صادرات خدمات فنی مهندسی حدود پنج و نیم درصد است در حالی که در حوزه مهندسی ظرفیت بالایی داریم و در کنار خودمان کشورهاییهستند که یک شرکت نصب کننده آسانسور ندارند ولی متاسفانه در ارتباط با پیرامون خود مشکل داریم که امیدواریم با فضای ایجاد شده مشکلات را حل کنیم.
وی بیان کرد : در حوزه نظام مهندسی اگر تکلیف روشن شود ما می توانیم در حوزه آموزش،ارتباط با دنیا و دیگر کشور فعال شویم و یک بانک اطلاعاتی قوی برای حضور شرکتهای مهندسی در بازارهای بین المللی و توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی داشته باشیم.

توسعه فرهنگ کار گروهی برای توسعه صادرات خدمات مهندسی  مهم است
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشورگفت : صدور خدمات مهندسی نیازمنداست. آموزش و مهارت و توسعه فرهنگ کار گروهی
اقای سازگار نژاد در همایش ملی توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی استان تهران گفتدر زنجیره کار بازرگانی و تجارت باید با کالا و خدمات باکیفیت وقیمت مناسب مشتریان خود را راضی کنیم تا حضور خود را در بازار بیمه کنیم.


سازگارنژادافزود: هرروزبسیاری ازشرکتهاهستندکه میتوانند نرم افزار طراحی کنند ولی ما در این عرصه حتی در الگوی آسیایی عقب هستیم و باید بیشتر تلاش کنیم.
وی بیان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای می تواند در کنار سازمان نظام مهندسی کشور کمک کننده باشد ، اگر صاحب صلاحیتهای رقابت پذیر شویم امکان حضور ما در بازارهای خارجی و منطقه فراهم خواهد شد.
وی افزود: ما دچار کمبود آموزش و مهارت هستیم ضمن اینکه به لحاظ فرهنگی در انجام کار گروهی مشکل داریم که باید این کاستیها را برطرف کنیم.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ اسفند ۹۵
1126 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0