وجود ۴ گسل اصلی در مشهد محمدرضا مهردوست

وجود ۴ گسل اصلی در مشهد

محمدرضا مهردوست، معاون پذیرش و آموزش سازمان با ارزيابي كردن شناسايي محل قرار گيري گسلها به علت ضوابط ممنوعيت ساخت و ساز بر روي آن و هم چنين امكان وقوع زمین لرزه هاي شديد، و ضرورت توجه به اين مسأله ي مهم در امرساخت و ساز شهری، تصریح کرد: مشهد داراي 4 گسل اصلي با مختصات جغرافيايي مشخص است.

کد خبر: 190807012 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸ - ۱۲:۵۸ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،محمدرضا مهردوست، معاون پذیرش و آموزش سازمان با ارزيابي كردن شناسايي محل قرار گيري گسلها به علت ضوابط ممنوعيت ساخت و ساز بر روي آن و هم چنين امكان وقوع زمین لرزه هاي شديد، و ضرورت توجه به اين مسأله ي مهم در امرساخت و ساز شهری، تصریح کرد: مشهد داراي ۴ گسل اصلي با مختصات جغرافيايي مشخص است.

وجود ۴ گسل اصلی در مشهد

وجود ۴ گسل اصلی در مشهد

مشهد داراي ۴ گسل  اصلي است

وی بیان کرد: بعد از زمین لرزه سال نود و شش كه در سفيد سنگ(فريمان) رخ داد، مركز تحقيقات از طرف شورايعالي شهرسازي ماموريت شناسايي گسلها و تعيين حريم آن در ۵ كلانشهر كشور را به عهده گرفت. اين مهم از همان زمان در استان با محوريت مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي و توسط اداراه كل راه و شهرسازي استان شروع شد. در همين راستا مطالعات موجود و در حال ارتقاي اداره كل زمين شناسي بعنوان مباني پيشبرد طرح و موضاعات نشست مد نظر قرار گرفت.

جانشين مديركل راه و شهرسازي در كارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لايه هاي زمين، ساختمان و ابنيه شوراي مديريت بحران استان، گفت: اين گسلها عبارتند از گسل كشف رود كه در شمال شهر وجود دارد؛ گسل طوس، گسل سنگ بست – شانديز و گسل جنوبي.

مهردوست ادامه داد: از منظر زمين شناسي و با شواهد موجود، گسلهاي فوق الذكر داراي مختصات جغرافيايي مشخصي هستند. تا به اين لحظه هيچيك از گسلها مسبب زلزله بزرگ و ويرانگري طي سده اخير نبوده اند.

وی افزود: از آن جايي كه به جز گسل جنوبي، ۳ گسل ديگر در خارج محدوده شهري و ساخت و سازها قرار گرفته اند، تدقيق مختصات گسل جنوبي كه در بعضي نواحي توسط ساختمانها پوشيده شده است؛ در حال بررسي است.  بهرحال شواهد وجود ساختاري گسل بمعناي  فعال يا غير فعال بودن آن محسوب نمي گردد و ثبت وقوع زلزله و سوابق تاريخي، مباني لرزه زا بودن آن است.

مهردوست گفت: بعد از برگزاري نشست های متعدد در سطح استان، محل قرارگيري گسلها و حريم آن (با پيش فرض از هر طرف صد و پنجاه متر) در تابستان نود و هفت، در شوراي فني استان، تصويب شد كه ان شاا… بزودي توسط شورايعالي شهرسازي تأييد و به استان اعلام خواهد شد.

كليات مصوبه شوراي فني استان به شرح ذيل است:

محل استقرار گسلها كه ۳ گسل كشف رود، توس، سنگ بست شانديز قطعي و گسل جنوبي بخشي قطعي و مابقي به صورت پيش فرض (خط چين در نقشه) كه با تكميل مطالعات در دست اقدام بزودي تدقيق مي گردد.

وجود ۴ گسل اصلی در مشهد

حريم گسلها صد و پنجاه متر از هرطرف (مجموعاً سیصد متر)

هر گونه ساخت و ساز بر روي گسل به علت امكان پديده گسلش ممنوع است. در محدوده حريم گسلها، ساخت ساختمان با اهميت خيلي زياد و مدارس ممنوع است. در خارج از اين محدوده و در مجاورت گسل ساخت ساختمان با انجام مطالعات و تمهيدات ويژه مجاز است. هم چنين در محدوده گسلي احداث ساختمان با اهميت زياد صرفاً با انجام مطالعات و اعمال تمهيدات ويژه مجاز است.

قابل ذكر است؛ از اتفاق هاي خوب سال گذشته مشاركت مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي (متولي شبكه شتاب نگاري كل كشور) و شهرداري مشهد در نصب و جانمايي ۱۰ دستگاه شتاب نگار نسل جديد بود كه درحال حاضر ۳ دستگاه نصب و در مدار قرار گرفته و مابقي تا پايان شهريور نود و هشت، نصب خواهد شد.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تاریخ انتخابات نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ مرداد ۹۸
1118 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0