عضو هیات مدیره دوره پنجم و ششم سازمان نظام مهندسی استان تهران

جای خالی مجریان ذی صلاح در صنعت ساخت و ساز/تاسیسات مکانیک قلب تپنده ساختمان است

عضو هیات مدیره دوره پنجم و ششم سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: مهمترین قسمت ساختمان، تاسیسات مکانیک است که در صورت توجه به آن آرامش و ایمنی برای افراد در ساختمان ها فراهم می‌شود

کد خبر: 960502006 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲ مرداد ۹۶ - ۱۰:۳۹ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)، امیرخانی در خصوص اهمیت و ضرورت همایش مهندسی مکانیک گفت: یکی از مشکلات موجود در ساختمان‌‌ها به خصوص ساختمان‌های شهر تهران، عدم وجود مهندس ناظر برق و مکانیک در متراژهای زیر ۱۵۰۰ متر زیربنا است که در واقع می توان گفت این ساختمان ها تک ناظر هستند، از دیگر معظلات موجود دریچه های تامین هوای مناسب و وجود وسایل گازسوز هستند که در حال حاضر در بسیاری از ساختمان ها این موارد رعایت نمی شود.جای خالی مجریان ذی صلاح در صنعت ساخت و ساز

 

جای خالی مجریان ذی صلاح در صنعت ساخت و ساز

جای خالی مجریان ذی صلاح در صنعت ساخت و ساز

جای خالی مجریان ذی صلاح در صنعت ساخت و ساز

امیرخانی افزود: طبق قانون در هر متراژ، چهار مهندس ناظر باید وجود داشته باشد که مهندسین طراح و ناظر تاسیسات مکانیک ساختمان را شامل می شود.
او در ادامه اظهار داشت: ساختمان ها نیازمند وسایل گرمایشی، سرمایشی و دریچه تهویه هوا هستند اما تاکنون در برخی از ساختمان‌ها این موارد رعایت نشده که دلیل آن به نبود ناظر مهندس تاسیسات برمی گردد که باید اقدام به طراحی اولیه ساختمان موردنظر کند.

امیرخانی افزود: اکنون در ساختمان های تک ناظر، مهندس ناظرسازه دخالت چندانی در تأسیسات به کار گرفته شده ندارد بنابراین این امر باعث کاهش کیفیت ساختمان ها شده است.

عضو هیات مدیره دوره پنجم و ششم سازمان نظام مهندسی استان تهران به اولویت هایی که باید در همایش مهندسی مکانیک مدنظر قرار گیرد اشاره کرد و گفت: همایش پیش رو باید آسیب های موجود در ساختمان های زیر ۱۵۰۰ متر که آمار آنها بالای ۸۰ درصد در ساختمان های در حال ساخت شهر تهران است را به نمایش در آورد.
به گفته او، یکی از وظایف وزارت راه و شهرسازی بسترسازی لازم و ایجاد هماهنگی بین ارگان‌های ذیربط برای انجام مقررات ملی ساختمان است و ساختمان هایی که با طراحی مناسب تاسیسات و تحت نظارت مهندسی مکانیک نیستند با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد.

امیرخانی با اشاره به مواردی که باید در همایش مهندسی مکانیک مطرح شود، گفت: سازمان نظام مهندسی بزرگترین سازمان غیردولتی است که وظیفه طراحی، نظارت بر انجام مقررات در ساختمان‌ها را بر عهده دارد لازم به ذکر است ساختمان‌هایی که ساخت و ساز می شوند و تحویل مصرف کننده داده می شود باید اقدام به رعایت اصول اولیه مقررات ملی ساختمان در خصوص تاسیسات مکانیک کنند.
او بیان کرد: نبود مجری ذیصلاح تاسیسات در ساختمان ها از دیگر معظلات موجود در ساخت و سازهاست که باعث می شود تمام این عوامل دست به دست یکدیگر دهند تا ساختمان هایی با کیفیت پایین تحویل مشتری داده شود.

عضو هیات مدیره دوره پنجم و ششم سازمان نظام مهندسی استان تهران اظهار داشت: مشکلی که برای استان تهران و کل کشور به وجود آمده این است که بسیاری از سازندگان ساختمان صلاحیت اجرای ساخت و ساز را ندارند بنابراین وجود ارگانی که در این خصوص احساس مسئولیت کند و مانع از فعالیت سازندگان بدون صلاحیت شود امری ضروری است زیرا در صورتی که این عمل صورت نگیرد در دراز مدت شاهد اثرات منفی برای آسایش شهروندان و وارد شدن آسیب های جدی به منافع ملی خواهیم بود.

او با تاکید بر اینکه هیچ ارگان دولتی و غیردولتی نسبت به کار ساخت و ساز احساس وظیفه نمی کنند، افزود: سازمان نظام مهندسی با داشتن بیش از ٥٠ هزار عضو مهندس دارای پروانه صلاحیت آمادگی خدمات طراحی، نظارت و اجرای در رشته های هفتگانه را دارند.

امیرخانی با اشاره به نقش مهندسی مکانیک در ساخت و ساز شهری، گفت: مهمترین قسمت ساختمان، تاسیسات مکانیک است که به عنوان قلب تپنده یک ساختمان محسوب می شود و در صورت توجه به این موضوع آرامش و ایمنی برای افراد در ساختمان ها فراهم می‌شود.

عضو هیات مدیره دوره پنجم و ششم سازمان نظام مهندسی استان تهران در پایان گفت: برای برگزاری همایش تلاش های بسیاری از طرف دبیر همایش و مسئولین سازمان نظام مهندسی صورت گرفته که امیدواریم بتوانند نماد شایسته‌ای از حضور مهندسین مکانیک در ساخت و ساز شهری را ارایه دهند.

 

منبع: خبر فارسی

 

پاسخ تشریحی دانلود سوالات آزمون نظام مهندسی طراحی اسفند ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ مرداد ۹۶
1048 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0