استفاده از تولیدات داخلی راه کاری موثر در راستای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران

استفاده از تولیدات مصالح ساختمانی داخلی راه کاری موثر در راستای تحقق شعار “حمایت از کالای ایرانی” است

سیف الله علی نیا با اشاره به شعار سال جدید، بر نقش مهندسان و سازمان نظام مهندسی در هدایت جامعه در بهره گیری از مصالح ساختمانی مرغوب داخلی در راستای تحقق شعار "حمایت از کالای ایرانی" تاکید نمود.

کد خبر: 970120003 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ فروردین ۹۷ - ۹:۰۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران، سیف الله علی نیا با اشاره به شعار سال جدید، بر نقش مهندسان و سازمان نظام مهندسی در هدایت جامعه در بهره گیری از مصالح ساختمانی مرغوب داخلی در راستای تحقق شعار “حمایت از کالای ایرانی” تاکید نمود.

استفاده از تولیدات داخلی راه کاری موثر در راستای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی

استفاده از تولیدات داخلی راه کاری موثر در راستای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی

استفاده از تولیدات مصالح ساختمانی داخلی راه کاری موثر در راستای تحقق شعار “حمایت از کالای ایرانی” است

در دیدار نوروزی هیأت مدیره سازمان با استاندار و معاونت عمرانی استان که روز یک شنبه نوزدهم فروردین انجام شد مهندس علی نیا ضمن تشکر و قدردانی از استاندار و حمایتهای معاون عمرانی در اجرای برنامه ها و فعالیتهای سازمان در جهت دستیابی به اهداف قانون گفت: در پایان اسفند ماه با تشکیل کمیته ۴ نفره ، مصوبات بسیار خوبی برای سازمان و جامعه مهندسی استان تصویب گردید که همکاری در ساخت و ساز بافتهای فرسوده از جمله این مصوبات بوده است که جا دارد از نبیان، بهادری و شهردار مرکز استان تشکر کنم.
علی نیا با اشاره به شعار سال جدید با عنوان “حمایت از کالای ایرانی ” اظهار کرد: در کشور ظرفیتهای بسیاری در حوزه تولید مصالح ساختمانی در بخشهای مختلف ساختمانی وجود دارد و خوشبختانه در تولید مصالح ساختمانی توفیقات خیلی خوبی داریم و بسیاری از مصالح حتی با برندهای جهانی قابل رقابت بوده و هیچ نیازی به واردات در این بخش وجود ندارد و چنان چه وظیفه کنترل و نظارت و هدایت ساخت و ساز در چارچوب قوانین نظام مهندسی هم چنان با قدرت در اختیار سازمان باشد تا اقدامات خوبی را در حمایت از کالای ایرانی میتوانیم داشته باشیم.
وی گفت: همه ما در ارتباط مستقیم با فعالیتهای شهرداریها و شورا های شهر هستیم و تضعیف یک سازمان تخصصی و تقویت یک نهاد عمومی و خدماتی به نام شهرداریها در نهایت سرانجام بهتری را برای حفظ و بهبود ساخت و ساز در پی نخواهد داشت.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تصریح کرد: اشتغال یکی از مهم ترین دغدغه دولت و مجلس میباشد و باید در ابلاغ دستورالعملها موضوع درآمدی سازمان و انجام رسالتهای آن و اشتغال پرسنل سازمان لحاظ شود.
وی در مورد بخش نامه وزیر در موضوع تعارض منافع تصریح کرد: محروم کردن همه متخصصان با تجربه که ارتباطی با صدور پروانه و کنترل ساختمان ندارند خسارت بزرگی در بهره برداری از نیروی انسانی کارآمد میباشد و باید صرفا در ارتباط با افرادی که نقش کنترلی و تصمیمگیری در بخش ساختمان و صدور پروانه دارند اعمال گردد.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اهم فعالیتهای سازمان در سال گذشته در تمامی حوزه ها بیان کرد: از جمله بخشهای فعال در این سازمان تحقیق و پژوهش میباشد که این سازمان آمادگی دارد که در راستای توسعه استان پژوهشهای مناسبی در حوزه های مختلفی فنی ، اجتماعی و فرهنگی به انجام برساند.
رئیس سازمان استان خاطر نشان کرد: در حوزه آموزش مهندسان هشتاد و پنج کارگاه با رویکرد آموزشهای حرفه ای شناسایی شد که از سی و پنج کارگاه برگزار شد و مابقی در سال جاری برگزار خواهد شد. هم چنین دویست و هفتاد و چهار دوره ارتقا براساس سرفصلهای وزارت راه و شهرسازی با مشارکت مجریان آموزشی برگزار گردید.
علی نیا یاد آور شد: تولید برنامه های محتوایی از طریق سایتهای و صدا و سیما با رویکرد حفظ حقوق بهره بردار و شهروندی و معرفی سازمان از جمله فعالیتهای سازمان در سال گذشته بوده است.
وی با تاکید بر رویکرد سازمان در راستای مسئولیت اجتماعی ادامه داد: در این راستا اقدامات مناسبی در حوزه HSE در صنعت ساختمان انجام شد که طبق آن از سال نود و پنج، دبیرخانه این موضوع در مازندران مستقر گردید و برگزاری گردهمایی ملی در این حوزه نیز از جمله اقدامات این دبیرخانه بوده است. هم چنین در سال گذشته گردهمایی ملی برق با حضور بیش از هزار نفر از مهندسان برق در سراسر کشور برگزار گردید که یکی از جلسه های تخصصی بی نظیر در سطح کشور بوده است.
در ادامه این جلسه، تورج نائیج پور عضو هیأت مدیره سازمان گفت: در تمام دنیا یک منفعت عمومی و یک منفعت خصوصی وجود دارد. مالک با انتخاب ناظر خود دارای منفعت خصوصی است و منافع مصرف کننده و بهره بردار در حوزه منفعت عمومی میباشد که آنرا سیستم بازرسی انجام میدهد.در تمام دنیا ناظر و بازرس پروژه وجود دارد. طبق این تفکیک آیین نامه کنترل ساختمان شکل گرفت و آیین نامه ای در کمیته گرداوری آیین نامه کنترل ساختمان در دفتر امور مقررات ملی گرداوری شد که به وزارت راه و شهرسازی ارسال گردید و با حذف بسیاری از بندها و مفاد شیوه نامه ای از طرف وزارتخانه به کمیسیون زیربنایی ارسال گردید. آن چه که در حال وقوع است بخشی نگری وزیر راه شهرسازی و عدم جامع نگری است.

استفاده از تولیدات داخلی راه کاری موثر در راستای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی

نائیج پور اظهار داشت: پرسش اینست که در این چند دهه گذشته که کشور خسارت زیادی در حوزه های مختلف زیست محیطی وشهری دید آیا مقصر فقط مهندسان هستند؟ باید گفت خطاهایی که در سازمانهای نظام مهندسی کشور صورت میگیرد، به اندازه خطای پروژه مسکن مهر در روستای مازندران هم نیست. فرافکنی که در دولت و وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته قابل قبول نیست و دولت باید خود را مبرا کند و بدنبال مقصر نگردد .
وی عنوان داشت: تعارض منافع در وزرات راه و شهرسازی بشدت وجود دارد. مدیران ارشد و معاونان این وزارت خانه در حوزه های مختلف ناظر، دادستانی و قاضی نقش آفرینی میکنند.
در ادامه احمدرضا گران عضو هیأت مدیره سازمان با اشاره به تفاهم نامه بسته شده میان نظام مهندسی ، وزارتهای نیرو و راه و شهرسازی گفت: این تفاهم نامه در جهت رفع مشکل تمامی دستگاههایی که خدمات رسان هستند مانند شرکت توزیع و برق منعقد شد که در این راستا تفاهم نامه ای با اداره برق منعقد شد و بازرسانی تعیین شدند که بتوانند کار بازرسی برق را انجام دهند .
گران ادامه داد: مازندران با حمایت معاون عمرانی استان جزو هفتمین استانی بودیم که این تفاهم نامه را عملیاتی کرد اما به علت برداشتهایی که در شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت وجود داشت و شکایتی که در سازمان بازرسی گردید در یک نشستی در دوره گذشته این موضوع ملغی گردید.
گران خواستار نشستی جهت رفع این مشکل شد و مقرر شد از طریق معاون عمرانی این موضوع پی گیری گردد

منبعد : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ فروردین ۹۷
1136 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0