موضوعات فنی شهرسازی در مسکن مهر رعایت نگردیده است نماینده ‌سازمان نظامی مهندسی ساختمان در شورایعالی شهرسازی تاکید کرد:

موضوعات فنی شهرسازی در مسکن مهر رعایت نگردیده است

نماینده شورای مرکزی سازمان مهندسی ساختمان در کمیته فنی شورایعالی شهرسازی و معماری ایران بیان کرد: اگر موضوعات فنی شهرسازی در مسکن مهر رعایت میشد، مشکلات آن کم تر بود.

کد خبر: 960825010 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۵ آبان ۹۶ - ۹:۰۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،نماینده شورای مرکزی سازمان مهندسی ساختمان در کمیته فنی شورایعالی شهرسازی و معماری ایران بیان کرد: اگر موضوعات فنی شهرسازی در مسکن مهر رعایت میشد، مشکلات آن کم تر بود.موضوعات فنی شهرسازی در مسکن مهر رعایت نگردیده است

موضوعات فنی شهرسازی در مسکن مهر رعایت نگردیده است

موضوعات فنی شهرسازی در مسکن مهر رعایت نگردیده است

موضوعات فنی شهرسازی  در مسکن مهر رعایت نگردیده است

شیرزاد یزدانی، در گردهمایی جایگاه شهرسازی در ساختار نظام مهندسی و نقش آن در سلامت عمومی و اعتلای زندگی، گفت: روز هشتم نوامبر (هفدهم آبان) روز جهانی شهرسازی است که در تهران همزمان با سایر کشورها و متعاقب آن در استانها نشست هایی برگزار میشود.
یزدانی با اعلام اینکه وجود روز جهانی شهرسازی بیان گر اهمیت آن است، ادامه داد: در سال سی و پنج، ۲۵ درصد جمعیت کشور شهرنشین بودند که این رقم در سال نود و پنج، به هفتاد و پنج درصد رسید.
وی ادامه داد: صد و نود و شش نقطه شهری در سال به سی و پنج هزار و سیصد نقطه افزایش یافته و این بیان گر اینست که مسائل شهری نیز تغییر کرده اند.
یزدانی گفت: قانون شهرداریها که در حال حاضر در حال اجراست مصوب سال سی و چهار است ولی هم اینک تغییرات زیادی در شهرها و مشکلات آنها بوجود آمده است.
نماینده شورای مرکزی سازمان مهندسی ساختمان در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران یاد آور شد: اگرچه این قانون، تحت قانون مدیریت شهری در دست بررسی است ولی نگاههای متفاوتی که برخی سازمانها نسبت به آن دارند ممکن است تصویب آن چندین سال طول بکشد.

موضوعات فنی شهرسازی در مسکن مهر رعایت نگردیده است


وی افزود: هدف شهرسازی در مقیاس کلان ایجاد رفاه و آسایش برای شهروندان است که از طریق طرحهای مختلف اتفاق می افتد.
یزدانی اظهار داشت: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب هفتاد و چهار است، در این قانون اهدافی از قبیل رشد و اعتلای مهندسی، افزایش کیفیت خدمات مهندسی، نظارت بر حسن خدمات مهندسی، رعایت مقررات ملی ساختمان، ضوابط و مقررات شهرسازی و مفاد طرحهای جامع و تفضیلی در تمام ساخت و سازهای شهری از طرف سازندگان، مهندسان و همه اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با بخش ساختمان بیان شده است.
وی مطرح کرد: در بحث مقررات ملی، تأکید بسیاری به ساختمانها میشود و اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد مربوط به ساخت و سازهایی است که فاقد پروانه ساختمانی هستند و ضوابط نادیده گرفته میشود.
وی بیان داشت: در قانون نظام مهندسی، رشته های مهندسی ساختمان تعریف شده اند و ۷ رشته معماری، عمران، مکانیک، برق، نقشه‎ برداری، ترافیک و شهرسازی وجود دارد، برای ۳ رشته شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک که نسبت به بقیه جدید تر هستند از سال هفتاد و چهار تا به حال اقدامات خوبی در بدنه سازمانهای نظام مهندسی اتفاق نیفتاده است.
نماینده شورای مرکزی سازمان مهندسی ساختمان در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با اعلام اینکه در قانون نظام مهندسی پتانسیلهای خوبی برای کنترل و نظارت دستگاهها پیش بینی شده، تصریح کرد: کمبود بودجه و نیرو موجب غفلت برخی دستگاهها میشود، ولی اگر مشکلی پیش بیاید، نقش منتقد را بازی میکنند، مانند آن چیزی که در زلزله اخیر کرمانشاه اتفاق افتاده است.
وی گفت: در قانون نظام مهندسی بر استفاده از مجریان ذیصلاح تأکید شده که همواره نادیده گرفته میشود، مانند مسکن مهر، که مقرر گردید حدود ۲ میلیون واحد مسکونی در مدت کوتاهی احداث گردد اما با امکانات مالی و فنی کشور هماهنگ نبود.
یزدانی مطرح کرد: نه تنها مسائل مالی، بلکه مکان یابی و مسائل شهرسازی از نظر تناسب تعداد واحدها، تراکم ساختمانی، تراکم جمعیتی و بحث هایی که در زمینه تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی و غیره، باید در آن لحاظ میشد.
تکمیل نشدن مسکن مهر پس از سیزده سال
یزدانی ابراز کرد: سیزده سال از عمر مسکن مهر میگذرد، نه تنها این طرح به پایان نرسیده بلکه مشکلات آن خود را اکنون نشان میدهد.
نماینده شورای مرکزی سازمان مهندسی ساختمان در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: ساختمان ‎های مسکن مهر در انشعابات آب و برق و گاز مشکلاتی دارد و واحدهایی وجود دارد که امکان آب ‎رسانی و تأمین خدمات برای آن ها ممکن نیست و اگر بخواهیم زیرساختها را آماده کنیم چند برابر قیمت زمین باید هزینه گردد تا واحدها به بهره ‎برداری برسد.
یزدانی گفت: اگر موضوعات فنی شهرسازی که مورد تأکید شهرسازان بود در پروژه های مسکن مهر مورد نظر قرار می ‎گرفت، مسائل و مشکلاتی که در مورد آنها وجود دارد، کم تر بود.
وی ادامه داد: بسیاری از مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی در ساختمانها رعایت نمی گردد، در شهرها کمیسیون ماده صد و در روستاها کمیسیون ماده نود و نه مسئول رسیدگی به تخلفات هستند ولی در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد.
یزدانی ادامه داد: در استانهای شمالی با توجه به محیط زیست و طبیعت شکننده ای که دارد، در معرض ساخت و ساز غیرمجاز است لذا رسیدگی دوچندان گردد.
وی به موضوع تراکم فروشی اشاره کرد و افزود: تراکم منابع درآمدی برای شهرداریها است ولی اگر با حقوق شهروندی مغایرت داشته باشد، درست نیست.
منبع : خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام ازمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ آبان ۹۶
1089 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0