تعطیل شدن نظامهای صنفی ایجاد رانت و فساد میکند همایون یوسفی

تعطیل شدن نظامهای صنفی ایجاد رانت و فساد میکند

همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در پنجمین گردهمایی هیات مدیره های بسیجی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، بیان داشت: در مدلهای پیشرفت که در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد نظامهای صنفی بسیار قدرتمند هستند و هر کشوری که در این زمینه فعالتر باشد مسیرهای پیشرفت را بیش تر باز میکند.

کد خبر: 961212013 تاریخ انتشار: شنبه ۱۲ اسفند ۹۶ - ۱۰:۵۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در پنجمین گردهمایی هیات مدیره های بسیجی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، بیان داشت: در مدلهای پیشرفت که در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد نظامهای صنفی بسیار قدرتمند هستند و هر کشوری که در این زمینه فعالتر باشد مسیرهای پیشرفت را بیش تر باز میکند.

تعطیل شدن نظامهای صنفی ایجاد رانت و فساد میکند

تعطیل شدن نظامهای صنفی ایجاد رانت و فساد میکند

تعطیل شدن نظامهای صنفی ایجاد رانت و فساد میکند

یوسفی اظهار داشت: این نظامهای صنفی در تصمیم سازی، تصمیم گیری، برنامه ریزی کلی کشورها و مناطق فعال هستند و دولت فقط سهم نظارتی دارد ما هم اگر میخواهیم مسیر توسعه را درست سپری کنیم باید نهادهای اجتماعی و صنفی قدرت و حوزه عمل بیش تری داشته باشند و دولت هرچه قدر خود را از مسائل اجرایی دور و به نظارت بپردازد بهتر است.
وی با عنوان این که دولتها در ایجاد توسعه پایدار موفق نسیتند و این به نهادهای مدنی مربوط میشود، ادامه داد: در رابطه با مسائلی که بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهنسی ساختمان است نقطه نظرات مختلفی وجود دارد و توجیهاتی که از دو طرف شنیده میشود قابل قبول است.
یوسفی تصریح کرد: بحث این که حق انتخاب ناظر با مالک باشد، بنده بعنوان یک شهروند و یک نماینده مجلس معتقد هستم انجام این کار وظیفه نظارتی و قدرت اعمال فشار نظارتی را کم تر میکند.
وی تاکید کرد: اگر حوزه پزشکی را با حوزه مهندسی مقایسه کنیم میگویند یک فرد میتواند پزشک خود را انتخاب کند ولی این موضوع فقط در کشور ما اتفاق می افتد و در کشورهای دیگر به این شکل نیست و سیستم ارجاع بصورت پزشک خانواده است و توسط نظامهای صنفی مانند نظام پزشکی مشخص میشود و اگر بخواهم انتخاب مهندس ناظر را بعهده مردم و مالک بگذاریم برخلاف مصالح و آینده کشور است و لازم است توجه ویژه به آن گردد.

تعطیل شدن نظامهای صنفی ایجاد رانت و فساد میکند

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در رابطه با بحث حق سهمی که به سازمان پرداخت میشود، خاطر نشان کرد: اگر میخواهیم این سازمانهای مدنی فعالتر باشند باید سیستم اقتصادی هم فعال باشد وقتی دولت توان ندارد به آنها کمک کند و سهم پنج درصدی نظام مهندسی از خدمات مهندسی را حذف میکند سازمان را رو به تعطیلی برده ایم و تعطیل شدن نظامهای صنفی ایجاد رانت و فساد میکند.
وی گفت: در حذف مهندسانی که شاغل دستگاههای اجرایی هستند از نظارت، مزایا و معایبی دارد یکی از معایب این است که جمعیت قابل و با تجربه ناظران با سابقه حذف میشوند و خلایی ایجاد میشود که ایجاد رانت میکند و جمعیت فارغ التحصیلی که پروانه نگرفته اند در کوتاه مدت نمیتوانند وارد این جرگه گردند و سودهای حداکثری برای یک عده حداقلی ایجاد میشود.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بهترین کتاب آزمون نظام مهندسی مکانیک

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ اسفند ۹۶
700 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0