گفته های تکان دهنده یک عضو سازمان نظام مهندسی
یک عضو سازمان نظام مهندسی با اشاره به این که تهران در برابر زلزله تسلیم محض است بیان کرد: بساز و بفروش ها از کار می زنند؛ شهرداری ها برای منافع خودشان مقررات را نادیده می گیرند؛ سازمان نظام مهندسی به بنگاه تجاری تبدیل شده و در این شرایط وزارت راه و شهرسازی فق ...
به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، یک عضو سازمان نظام مهندسی با اشاره به این که تهران در برابر زلزله تسلیم محض است بیان کرد: بساز و بفروش ها از کار می زنند؛ شهرداری ها برای منافع خودشان مقررات را نادیده می گیرند؛ سازمان نظام مهندسی به بنگاه تجاری تبدیل شده و در این شرایط وزارت راه و شهرسازی فق …گفته های تکان دهنده یک عضو سازمان نظام مهندسی
گفته های تکان دهنده یک عضو سازمان نظام مهندسی
احمدرضا سرحدی گفت: زلزله غرب ایران نمایی کلی از وضعیت حاکم بر ساخت وساز را نشان داد. آیین نامه هایی که در چارچوب وزارت راه و شهرسازی تصویب می گردد بشدت ناکارآمد است و راه را برای تخلفات متعدد باز می کند. بعد، نظام مهندسی را متهم به صوری کاری می کنند که البته درست هم می گویند ولی سوال اینست که چه کسی این بستر را ایجاد کرده است؟ وقتی وزارت خانه برای مهندس ناظر آیین نامه می دهد که باید ۴ یا ۵ بار بر سر ساختمان برود و تاکید نمی شود که باید بطور دائم بر سر پروژهها باشند، یا وقتی مجری ذی صلاح است اما شهرداری جلوی آنرا می گیرد، چرا وزارت راه و شهرسازی سکوت می کند؟
وی با اشاره به عملکرد شهرداری ها ادامه داد: بر اساس ماده صد هرکس در محدوده شهرها بخواهد خانه بسازد باید از شهرداری مجوز بگیرد و عنوان می کند مامور شهرداری اگر تخلفی در بخش کیفیت بناها دید گزارش کند، ولی این مقوله هیچ گاه اتفاق نمی افتد، جز این که موضوع اضافه بنا باشد. در این مرحله شهرداری همانند عقاب حاضر می شود و اگر کسی ۲ متر اضافه بسازد بالای سر کار می آید. اگر مهندس ناظر بنویسد ساختمان کیفیت لازم را ندارد اصلا شهرداری توجه نمی کند و اگر مهندس خیلی گیر بدهد او را به شورای انتظامی می برند و می گویند یا تایید کن یا برو! وقتی هم می گوییم چرا این کار را می کنید می گویند مسکن در رکود است.
این عضو سازمان نظام مهندسی درمورد سازمان نظام مهندسی هم با اعلام این که این سازمان به بنگاه تجاری تبدیل شده است ادامه داد: در حال حاضر اگر مهندسی در کل کشور بخواهد درست کار کند، مالک، نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری جلویش می ایستند. شهرداری مهندسین متعهد را به کمیسیونی به نام “کمیسیون امن” می برد که هیچ جایگاه قانونی ندارد. آنجا یا وادارش می کنند نظر مالک را تامین کند یا پرونده اش را به شورای انتظامی می فرستند. شورای انتظامی هم که در خدمت مالک است؛ بنابراین مهندسی می تواند کار زیاد بگیرد که موی دماغ مالک و سازمان نظام مهندسی نباشد، چون نظام مهندسی دنبال درآمد است. بهمین علت ۵ درصد عوارض و کل پول حق نظارت را که هزاران میلیارد تومان است می گیرند و بلوکه می کند؛ بعد بصورت قطره چکانی هر سه ماه یا ۶ ماه بنا به پیشرفت کار ده درصد را آزاد می کنند.
سرحدی گفت: نظام مهندسی در همه استان ها پول ها را در سپرده کوتاه مدت و بلند مت می خوابانند و سودهای بیست و دو تا بیست و هفت درصدی می گیرند؛ در واقع از پول هایی که متعلق به مهندس ناظر است در جهت منافع خود استفاده می کنند.
به گفته وی، نظام مهندسی بشدت انتفاعی شده اند؛ بطوریکه در بعضی استان ها ملک خریده اند، در بعضی جاها ویلا می سازند و کسب و کار و تجارت می کنند.
وی اظهار داشت: در این وضعیت وزارت راه وشهرسازی به فکر ایجاد یک قانون جدید است. در واقع می گوید جلوی چیزی که خودم سبب آن شدم را در نظام مهندسی می گیرم و به شهرداری می دهم. شهرداری هم که متهم ردیف اول خلاف های ساخت وساز است؛ یعنی می خواهند گوشت را دست گربه بدهند و شهرداری را مامور کنترل ساختمان کنند.
گفته های تکان دهنده یک عضو سازمان نظام مهندسی
این عضو سازمان نظام مهندسی با اعلام اینکه ۴ عامل دخیل در امر ساخت وساز، جز سود بهیچ چیز دیگری توجه ندارند عنوان کرد: مالک از مصالح غیراستاندارد استفاده می کند تا سود بیش تری ببرد. از مهندس ناظری استفاده می کند که سر کار نیاید. رنگ و لعابی به ساختمان می زند که بتواند آن را به قیمت بالاتر بفروشد و وقتی هم خانه آماده می شود شناسنامه فنی ملکی ندارد و خریدار صرفا به رنگ و لعاب ساختمان توجه می کند؛ غافل از این که ساختمان از درون بی کیفیت است.
این کارشناس مسکن گفت: شهرداری، ساختمان را نه بعنوان یک کالای ایمن بلکه یک حرکت اقتصادی برای کسب درآمد برای اداره شهر می بیند؛ لذا به کیفیت کار ندارد و پول و تراکم و قانون فروشی برایش مهم است. در واقع شهرداری، ساختمان را به شکل گاو شیرده نگاه می کند. برج سازی روی گسل، تخریب باغ ها و تخریب محیط زیست هم برایش مهم نیست.
وی با اعلام این که پس از ادغام بخش مسکن و راه، عمده تمرکز وزارت خانه بر روی بخش راه است، افزود: معتقد هستم در وزارت راه و شهرسازی به ویژه در دولتهای نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم به علت ادغام، فقط وزیر راه داریم. وزیر راه نود درصد وقت خود را معطوف به راه کرده که البته با توجه به گستردگی در حوزه هوایی، ریلی، آبی و جاده ای مسوولیت خطیری است؛ لذا شهر را بدست کارمندان درجه دو، سه و چهار وزارت خانه داده است که بسیار ناتوان و کم توجه ظاهر شده اند.
وی عنوان کرد: عمده برج های تهران روی گسل است که دیر یا زود فعال خواهد شد و فاجعه ای بوجود می آید. این برج ها نه تنها تخریب می شود بلکه با توجه بعدم رعایت طرح های تفصیلی و جامع توسط شهرداریها که در کوچه های باریک مجوز ساخت ساختمان های ده طبقه دادهاند، امکان خدمات رسانی به آن ها هم وجود ندارد. بر اساس آمار شصت تا هفتاد درصد مدرسه ها و بیمارستان ها فرسوده هستند.
سرحدی با اعلام این که تهران در مقابل زلزله تسلیم محض است یاد اور شد: دیگر نمی توان برای تهران هیچ کاری کرد. با این حال از همین امروز باید ساختمان ها را استاندارد با مصالح باکیفیت و مجریان ذی صلاح بسازند و نظارت ها از حالت قلابی به حالت واقعی برسد.
به گفته وی ، در مصالح ساختمانی، استانداردهایی که مورد قبول بینالمللی و حتی استانداردهایی که در چارچوب مقررات ملی آمده است اجرا نمی گردد. ما بتن، تیرچه، سیمان، آهن، میلگرد و سایر مصالح استاندارد نداریم و هیچ کنترلی روی این مسائل نیست. جنس قلابی داده می شود، هیچ دقتی در ساخت بتن صورت نمی گیرد و میل گردهایی که استفاده می شود با یک ضربه می شکند.
این عضو سازمان نظام مهندسی تصریح کرد: در بخش مقررات ملی و ضوابط ساخت و ساز هم با مشکلات اساسی روبرو هستیم. پس از زلزله رودبار آیین نامه دو هزار و هشتصد تصویب گردید که به روز بود اما هیچ عاملی که بتواند آن را کنترل و نظارت کند وجود ندارد. ما مقررات داخلی خوبی داریم ولی اجرا نمی شود و کسی هم متولی اجرا نیست. مقررات ملی فقط روی کاغذ آمده است؛ اگر هم اجرا گردد به شکل صوری است و با یک امضا و تاییدیه که هیچ محتوایی ندارد مورد استفاده قرار می گیرد.
سرحدی با اشاره به این که عوامل اجرایی اعم از کارگر ماهر، استاد کار، تکنسین یا مهندس ماهر کم ترین حضور را در ساخت وساز دارند خاطر نشان کرد: از سال هفتاد و چهار تا هشتاد و چهار باید تمامی عوامل دخیل در ساخت وساز از کارگر تا تکنسین، کارت مهارت فنی دریافت می کردند ولی هرگز این موضوع محقق نشد. بیش از نود درصد ساختمان ها در پایتخت بدون مجری ذی صلاح احداث می گردد. یعنی هرکس که پول داشته باشد می سازد.
این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان یاد آور شد: در بعضی موارد خود مراجع رسمی با تصور این که با به کار گیری عوامل فنی و مصالح با کیفیت هزینه ساخت بالا می رود جلوی اجرای قانون را می گیرند! مثلا در مسکن مهر با این تصور که می خواستند مستضعف نوازی کنند هزینه را در قسمت فنی، مهندسی یا حتی بعضی موارد در سازه کاهش دادند. پیش از زلزله بم دیدیم که برای کمک به افراد محروم بسیاری از ساختمان ها شناژ نداشتند که نتیجه ی این اقدام را در فاجعه بم دیدیم.
منبع : دریک آنلاین
مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی
دانلود رایگان جزوه نظام مهندسی برق