یادداشت مهندس مهدی رضایی فرح آبادی به مناسبت روز مهندس:

نقش مهندسان در هویت بخشی معماری شهری

معماران در طراحی معماری ایرانی – اسلامی بناها، طراحی دکوراسیون داخلی و شهری، هویت بخشی به معماری استان، حذف آلودگی بصری در شهرها، بسیار تاثیر گذارند. و البته دراین میان نقش سازمان نظام مهندسی بسیار مهم و حیاتی است.

کد خبر: 8996 تاریخ انتشار: یکشنبه ۸ اسفند ۹۵ - ۳:۵۱ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،سالهاست برخی مدیران با عدم بهره‌مندی از دانش مهندسی در حوزه مدیریت شهری ورود پیدا کرده و عملا مانع از ورود کارشناسان و مهندسین خبره در هندسه مدیریت شهری شده‌اند. حال آنکه مدیریت منهای دانش مهندسی و مهندسی بدون تجربه مدیریت می‌شود هندسه ناهمگون و سوء مدیریت. یعنی آنچه که امروز در حوزه‌های مختلف شهری شاهد آنیم.نقش مهندسان در هویت بخشی معماری شهری

نقش مهندسان در هویت بخشی معماری شهری

نقش مهندسان در هویت بخشی معماری شهری

نقش مهندسان در هویت بخشی معماری شهری

لذا وحدت و بهره‌مندی توأمان از دانش مهندسی و مدیریت، با اعتماد به نسل جوان، آگاه و پر انگیزه می‌تواند علاوه بر سامان بخشی به هندسه شهری نشاط و پویایی را نیز به مدیریت شهری تزریق نماید. چه اینکه امروزه اکثریت مهندسان استان را قشر جوان، پویا و تحصیلکرده تشکیل می‌دهند ولی از این افراد نه تنها در سطح مدیریت شهری که حتی در مقام مشاور نیز آنچنان که باید بهره نمی‌بریم. لذا منطقی نیست که با وجود این که مهمترین شاخصه توسعه پایدار که نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده می‌باشد را دارا هستیم ولی بدون بهره‌مندی از آنان شعار توسعه پایدار ‌دهیم.

مناسب سازی فضاهای شهری مقوله‌ای جدی است که از جهات مختلف اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی در زندگی شهروندان و جامعه شهری تأثیر عمده و نقش برجسته ای دارد. طراحی مناسب و بکارگیری مبلمان شهری متناسب با محیط در بخش‌هایی از شهر مانند پارک‌ها، برخی میادین، پیاده ‌روها و مراکز تجاری تأثیر زیادی در کیفیت زندگی شهری بر جای می‌گذارد.

در حالی که هر اثر معرّف موثر آن است. اما امروزه می‌توان ادعا نمود بسیاری از آثاری که در حوزه‌های مختلف مربوط به دانش مهندسی می‌بینیم معرّف تفکر  و دانش مهندسی و مهندسان آن نیست و آینه‌ی تمام نمای علوم مهندسی نمی‌باشد چراکه بسیاری از این آثار توسط افراد غیر متخصص و غیر کارشناس طراحی و ساخته شده‌اند و یا بعضاٌ نظرات غیر کارشناسی در طراحی و ساخت آن دخیل بوده است. مادامی که علوم مهندسی در آثار هندسی ما بکارگرفته نشود و هندسه مدیریتی ما نیز مهندسی نگردد، نمی‌توان انتظار داشت در حوزه‌های مختلف شهری از جمله معماری و شهرسازی شاهد بهبود اوضاع باشیم.

برای هویت بخشی به معماری استان اگرچه همه فعالین عرصه ساخت و ساز باید برای خروج شهرها از سیما و منظر نازیبای فعلی تلاش کنند اما معماران پیش قراولان این حرکت‌اند. باتوجه به توریستی بودن مازندران معماران باید با بهره‌گیری از تجارب ارزنده معماران تاریخ ایران در علم معماری، شرایطی را در مازندران فراهم کنند تا گردشگرانی که به مازندران سفر می‌کنند با دیدن مناظر شهری در تلفیق با دو نعمت خدادادی یعنی دریا و جنگل، سفیران زیبایی‌های معماری مازندران باشند. همچنین دانش آموختگان رشته‌های معماری و شهرسازی استان می‌توانند در حوزه رفع معضلات شهری نقش ویژه‌ای ایفا کنند لذا معماران در طراحی معماری ایرانی – اسلامی بناها، طراحی دکوراسیون داخلی و شهری، هویت بخشی به معماری استان، حذف آلودگی بصری در شهرها، بسیار تاثیر گذارند. و البته دراین میان نقش سازمان نظام مهندسی بسیار مهم و حیاتی است.

پیش نیاز شهر زیبا، امن، آرامش بخش، مسلح به تکنولوژی‌های روز، مجهز به امکانات رفاهی، مزّین به مبلمان شهری، با ترافیک روان و فضای سبز کافی و بهره‌مند از سایر امکانات یک شهر سالم و توسعه یافته، داشتن مدیران متخصص، توسعه یافته و بهره‌مند از دانش روز می‌باشد.

 

منبع: مازندشورا

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ اسفند ۹۵
1626 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0