نتایج بررسی ‌های زلزله اخیر باید چراغ راهی برای آینده صنعت مسکن باشد مجید کیان پور خبر داد:

نتایج بررسی ‌های زلزله اخیر باید چراغ راهی برای آینده صنعت مسکن باشد

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس هر گونه اظهار نظر قطعی در مورد چرایی تخریب ‌های مسکن مهر در مناطق غربی کشور را منوط به بررسی‌ های دقیق و همه جانبه کارشناسین سازمان نظام مهندسی و کارشناسین وزارت راه و شهرسازی دانست و هر گونه اظهار نظر سیاسی در این مورد را مردود دانست.

کد خبر: 960829006 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶ - ۸:۵۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس هر گونه اظهار نظر قطعی در مورد چرایی تخریب ‌های مسکن مهر در مناطق غربی کشور را منوط به بررسی‌ های دقیق و همه جانبه کارشناسین سازمان نظام مهندسی و کارشناسین وزارت راه و شهرسازی دانست و هر گونه اظهار نظر سیاسی در این مورد را مردود دانست.نتایج بررسی ‌های زلزله اخیر باید چراغ راهی برای آینده صنعت مسکن باشد

نتایج بررسی ‌های زلزله اخیر باید چراغ راهی برای آینده صنعت مسکن باشد

نتایج بررسی ‌های زلزله اخیر باید چراغ راهی برای آینده صنعت مسکن باشد

نتایج بررسی ‌های زلزله اخیر باید چراغ راهی برای آینده  صنعت مسکن باشد

 

مجید کیان‌ پور با تسلیت به مردم ایران بویژه بازماندگان جان باختگان استان کرمانشاه، بیان کرد: در علم مهندسی زلزله انتظار اینست که در زمین لرزه ۴.۵ تا ۵.۵ ریشتر دیوارهای ساختمان «ترک» می ‌خورد، در زمین لرزه ۵.۵ تا ۶.۵ ریشتر تیغه‌ های جدا شونده از هم جدا می ‌شود و در زمین لرزه ۶.۵ تا ۷.۵ ریشتر فقط سازه ساختمان باید پایدار بماند که در تصاویر منتشر گردیده از زلزله کرمانشاه سازه ساختمان ‌های ۴-۵ طبقه و ساختمان‌ های مسکن مهر توانسته ‌اند مقاومت خوبی در مقابل زلزله ‌ای به این بزرگی داشته باشند.
وی در مجلس با اشاره به آیین ‌نامه دو هزار و هشتصد ساختمان، ادامه داد: در ویرایش چهارم این آیین ‌نامه ساختمان ‌ها به چند دسته با اهمیت متوسط، با اهمیت زیاد و با اهمیت خیلی زیاد تقسیم شده ‌اند. در این آیین‌ نامه تاکید شده ساختمان‌ های با اهمیت متوسط باید بتواند پایداری خود را در مقابل تکانه ‌ها و امواج زلزله حفظ کرده و خسارات ‌های جانی را در حداقل تلفات حفظ کند. در این ویرایش ساختمان‌ های با درجه اهمیت زیاد علاوه بر حفظ پایداری تنها خسارت‌ های جزیی ببیند به نحویکه این خسارت ‌ها قابل مرمت باشد. در این آیین‌ نامه ساختمان ‌های با درجه اهمیت خیلی زیاد که ساختمان ‌های بیش از پانزده طبقه جزو آن ها هستند علاوه بر حفظ پایداری کامل نباید هیچ خسارت مالی و جانی پیدا کنند.
نماینده مردم درود و ازنا افزود: بررسی کارشناسانه زلزله‌ های سه دهه گذشته از زلزله منجیل، بم و اردبیل تا زلزله خراسان شمالی، جنوبی، لرستان و کرمانشاه نشان می ‌دهد سیر تلفات جانی و مالی در این زلزله ‌ها کاهشی بوده است. این مسئله نشان می‌ دهد نظام فنی – اجرایی کشور بدنبال ارتقاء ساخت و سازها بوسیله بکار بستن تکنیک ‌های جدید، استفاده از روش ‌های نوین طراحی ساخت و ساز و سایر مسائل مرتبط بهبودی نسبی داشته است.
وی تصریح کرد: بررسی روند ساختمان‌ سازی کشور و بهبود عملکرد مهندسین ناظر و همچنین روند ویرایش‌ های ۴ گانه آیین‌ نامه دو هزار و هشتصد ساختمان و به حداقل رسیدن تلفات انسانی و مادی نشان از رو به تکامل بودن این روند دارد.

نتایج بررسی ‌های زلزله اخیر باید چراغ راهی برای آینده صنعت مسکن باشد


نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با اعلام این که راضی به خون آمدن از دماغ حتی یک نفر از هموطنانم نیستم، عنوان داشت: باید توجه داشت که ساخت و سازهای کشور طی سال های اخیر نسبت به دو سه دهه قبل روند اصولی‌ تری به خود گرفته است. البته در طراحی ‌ها، نظارت‌ ها، رعایت گواهی ‌نامه‌ ها و استانداردها و کنترل کیفیت مصالح ساختمانی باید پالایش گردد و حداقل خسارت‌ های جانی و مالی را شاهد باشیم.
وی مطرح کرد: با در نظر گرفتن شدت زلزله منجیل و بم و میزان خسارت‌ های وارد شده به ساختمان‌ ها و حجم تلفات انسانی آن ها و مقایسه آن با زلزله کرمانشاه بخوبی می ‌توان این مهم را مشاهده کرد. با بررسی فیلم‌ ها و عکس ‌های ثبت شده از مناطق زلزله زده استان کرمانشاه، پایداری ساختمان‌ های چند طبقه بر اساس استاندارد دو هزار و هشتصد است.
به گفته نماینده مردم درود و ازنا در مجلس، نحوه طراحی، رفتار سازه، شتاب و فرکانس زلزله، شتاب پایه، طیف پاسخ، جنس زمین در ساختمان ‌های یک و دو طبقه با رفتار ساختمان‌ های چهار و پنج طبقه متفاوت است.
وی با اشاره به این که در بررسی آثار زلزله بر مسکن مهر غرب کشور نباید با نگاه سیاسی رفتار کرد، خاطر نشان کرد: نظر کارشناسی و فنی بنده در مورد چرایی تخریب نشدن ساختمان‌ های ۴-۵ طبقه شخصی ‌ساز اینست که مطالعات زمین ‌شناسی محل هر ساختمان، شتاب پایه، کان سه ‌پایه، فرکانس و شتاب زلزله، شتاب ‌نگاشت زلزله، طیف عکس ‌العمل سازه در مقابل امواج زلزله و نوع زمین محل ساخت برای هر ساختمان در هر پلاک ثبتی متفاوت باشد و دقیقا بهمین علت است که در تصاویر منتشر شده از زلزله شهرهای زلزله ‌زده غرب کشور دسته‌ ای از ساختمان ‌های ۴-۵ طبقه یا بطور کامل تخریب یا دچار خسارت‌ های اساسی شده ‌اند و در مقابل دسته‌ ای دیگر از ساختمان ‌ها به علل فوق‌ الذکر و البته کیفیت مصالح ساختمانی بکار رفته در بنا، نوع اجرای استانداردهای ساخت و ساز و طراحی سازه دچار آسیب ‌های جزیی شده‌ اند.
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: زلزله حتی در ساختمان ‌های ۵ طبقه نتوانست استراکچر ساختمان را تخریب کند ولی تیغه ‌های جداشونده از هم گسستند. این مسئله نشان از بی‌ سابقه بودن بزرگی زلزله ۷.۳ ریشتری غرب کشور دارد.

کیان پور در بخش دیگری از سخنانش هرگونه اظهار نظر قطعی در مورد چرایی تخریب‌ های مسکن مهر در مناطق غربی کشور را منوط به بررسی ‌های دقیق و همه جانبه کارشناسین سازمان نظام مهندسی و کارشناسین وزارت راه و شهرسازی است.
نماینده مردم درود و ازنا در مجلس گفت: نتایج این بررسی‌ ها باید چراغ راهی برای آینده صنعت مسکن کشور باشد به نحویکه بهتر بسازیم، ایمن بسازیم و روزی را ببینیم که تلفات انسانی کم تر گردد.
وی با اعلام این که شکی نیست که در ساخت و سازها باید نظارت‌ ها جدی‌ تر گردد، افزود: باید شیوه ساخت و ساز را بطور کامل تغییر دهیم، روش‌ های ساختمان ‌سازی کنونی هم چنان نیمه سنتی است. در شیوه قالب تونلی، سقف و دیوارها بطور هم زمان اجرا می‌ شود. این روش باید اصلاح گردد. باید ساختمان ‌ها را سبک کرد تا سازه انرژی کم تری از زلزله را جذب کند و خسارت‌ های جانی و مالی کاهش یابد.
نماینده مردم درود و ازنا در مجلس گفت: باید فناوری‌ های نوین ساخت و ساز در صنعت ساختمان ‌سازی کشور عملیاتی شود. روی استراکچر خوب کار می ‌کنیم ولی باید روی سبک‌ سازی ساختمان ‌ها نیز کار کنیم. هر چند که قیمت تمام شده ساخت افزایش می‌ یابد ولی در همین منطقه غرب کشور می ‌شد فناوری ‌های نوین ساخت و ساز را بخدمت گرفت و تیغه ‌های جدا شونده سازه‌ ها را بگونه ‌ای مهندسی ‌سازی کرد که مانع تخریب بخش ‌های مختلف سازه گردد.
وی اظهار داشت: با بکار گرفتن فناوری ‌های نوین ساخت و ساز عمر مفید ساختمان‌ ها افزایش می‌ یابد، آسیب ‌پذیری سازه‌ ها و بناها در مقابل زلزله افزایش می‌ یابد و در زمان بهره‌ برداری از ساختمان‌ ها با مشکلات کم تری مواجه خواهیم شد به نحویکه مشکلاتی مانند پلاسکو تکرار نخواهد شد. می‌ شود از پنل ‌های ساختمان ‌سازی به نحوی استفاده کرد که ساختمان ‌ها سبک گردد تا انرژی ناشی از زلزله کم تر جذب سازه گردد.
به گفته کیان پور، مرکز تحقیقات راه و شهرسازی وزارت راه و شهر سازی کار را شروع کرده است.
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: نخستین هدف در آیین ‌نامه دو هزار و هشتصد ساختمان اول به حداقل رساندن خسارت ‌های جانی و بعد به حداقل رساندن خسارت ‌های مالی است. باید خوب طراحی کنیم، روی کیفیت مصالح ساختمانی نظارت کنیم، ناظر خوب بگیریم، کارگر ماهر کار آزموده فونداسیون، کف، سقف و دیوارها را اجرا کند. باید روزی را در ایران ببینیم که در اثر حوادث طبیعی بویژه زلزله کوچک ‌ترین حادثه جانی شاهد نباشیم. باید در ساخت و ساز بسطحی برسیم که زلزله یک رخداد طبیعی و نه یک حادثه بزرگ تلقی نگردد. صنعت ساختمان‌ سازی کشور باید آن چنان خود را به ‌روز کند که بتواند در مقابل زلزله کم ترین خسارت‌ های جانی و مالی را داشته باشد.
وی در خاتمه یاد اور شد: در فرآیند تولید مصالح ساختمانی و رعایت استانداردهای ساخت و ساز ساختمان ‌ها باید چنان پیشرفت کنیم که حتی شاهد جان باختن یک شهروند ایرانی نباشیم.

منبع : قطره

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام تابلو برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ آبان ۹۶
1101 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0