حذف نظام مهندسی، راهکار مناسبی نیست اجلاس گروههای تخصصی مکانیک نظام مهندسی ساختمان کشور

حذف نظام مهندسی، راهکار مناسبی نیست

 اجلاس گروههای تخصصی مکانیک نظام مهندسی ساختمان کشور با حضور اعضای مکانیک هیات مدیره، روسای گروههای تخصصی و اعضای گروه تخصصی مکانیک شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان امروز به میزبانی استان خوزستان در هتل نیشکر برگزار گردید.

کد خبر: 970223014 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۷ - ۵:۲۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، اجلاس گروههای تخصصی مکانیک نظام مهندسی ساختمان کشور با حضور اعضای مکانیک هیات مدیره، روسای گروههای تخصصی و اعضای گروه تخصصی مکانیک شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان امروز به میزبانی استان خوزستان در هتل نیشکر برگزار گردید.

حذف نظام مهندسی، راهکار مناسبی نیست

حذف نظام مهندسی، راهکار مناسبی نیست

حذف نظام مهندسی، راهکار مناسبی  نیست

کورش خواجوی، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان ضمن خیرمقدم به حاضران در اجلاس، بیان داشت: نظام مهندسی ساختمان خوزستان در طول ۳ ماه گذشته میزبان ۳ اجلاس کشوری عبارت از دوره آموزشی روابط عمومی با حضور ریاست شورای مرکزی، اجلاس هیات مدیره های بسیجی و در حال حاضر اجلاس گروههای تخصصی مکانیک بوده است.
خواجوی با عنوان این که گروههای تخصصی بعنوان بازوان مشورتی هستند، گفت: گروه تخصصی مکانیک در استان خوزستان با فاصله معناداری نسبت به گروههای تخصصی دیگر با موفقیت وظایف تخصصی خود را انجام میدهد و البته این فاصله در سطح کشور نیز واضح و مبرهن است.
در ادامه مجید جی افرام، عضو هیات رئیسه شورای مرکزی، گفت: گروه تخصصی مکانیک شورای مرکزی از فعال ترین گروههای تخصصی است که با برنامه منظم و اهداف مشخص کار خود را پیش میبرد و کارهای خوبی در حوزه مکانیک و انرژی در شورای مرکزی و به تبع آن در کشور انجام شد.
جی افرام تصریح کرد: از فعالیتهای خوب آن میتوانیم به بحث گرداوری آیین نامه اجرایی اصلاح مصرف اشاره کنیم که شورای مرکزی در این راه نسبت به وزارت راه و شهرسازی پیش قدمتر بوده و فعالیتهای خوبی انجام داده و با تشکیل نشست های جدی، منظم و مستمر پیش نویس را تهیه و به وزارت راه و شهرسازی فرستاده است.
وی اظهار داشت: گرداوری و برنامه ریزی برای اعطای سلامت ممیزی انرژی کار جدیدی است که به بحث انرژی بیش تر میپردازیم و انرژی را پایش و اصلاح میکنیم، گروه تخصصی شورای مرکزی این دستورالعمل را گرداوری و حوزه اشتغال جدیدی برای مهندسی کشور و در راستای منافع ملی کشور است.
عضو هیات رئیسه شورای مرکزی با عنوان این که همه ما به انرژی و این که چقدر میتواند به بهره وری کمک کند آگاه هستیم، ادامه داد: در این اجلاس ۴ کارگروه آبفا، گاز، انرژی و آتش نشانی برگزار می گردد و محوریت تمرکز بر این ۴ کارگروه است که مصوبات این ۴ گروه به کل کشور تسری پیدا میکند.
وی در رابطه با وضعیت کلی نظام عنوان کرد: همه کاملا در جریان هستند که نگرانیهایی در ارتباط با فرآیند کاری سازمان وجود دارد، با توجه به بخش نامه هایی که صادر شده روی فرآیند کاری تاثیر میگذارد .
عضو هیات رئیسه شورای مرکزی افزود: در طول بیست سال گذشته در مورد گرداوری و ترویج مقررات ملی ساختمان، خدمات خوبی توسط سازمان صورت گرفته است و در پانصد نقطه از کشور دفتر نمایندگی داریم که کنترل مقررات ملی را در دست دارند.
وی با تاکید بر این که اگر ساختمانهای ما نسبت به گذشته ارتقا پید کرده نشانه فعالیت مفید نظام است، گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان، یک مجموعه خود اتکا و بدون وابستگی به دولت است و برای چرخش امور به اعضا وابسته است.
جی افرام تصریح کرد: این سازمان دارای شفافیت مالی است و هیچ سازمان دولتی و خصوصی از نظر شفافیت مالی با نظام مهندسی قابل مقایسه نیست و همه بودجه ها و هزینه ها در سایتهای نظام مهندسی به معرض نمایش گذاشته میشود و هیچ فساد سازمان یافته ای گزارش نشده است که این موضوع از پارامترهای خوب یک سازمان غیردولتی (NGO) است.
وی افزود: اعتقاد داریم باید اصلاحاتی در نظام مهندسی ساختمان انجام شود ولی حذف، راهکار مناسبی نیست و اصلاحات ساختاری لازم است که در درون مجموعه میتوان آنرا به جلو برد.
عضو هیات رئیسه شورای مرکزی اظهار کرد: نگرانیهایی وجود دارد که آینده سازمان دچار چالش گردد ولی نظام مهندسی ساختمان به پشتوانه اعضا هیچگاه تضعیف نمیشود و اگر بوظایف قانونی خود پایبند باشد و اعضا آنرا خانه خود بدانند.
وی با تاکید بر این که یک نسبتا نارضایتی از ارائه خدمات مهندسی در مردم وجود دارد و این پاشنه آشیل نظام است، گفت: هیات مدیره ها در کنترل عملکرد مهندسی و شورای مرکزی در کنترل عملکرد هیات مدیره ها، آنطور که باید عمل نکرده اند، اگر بستری فراهم گردد که مهندسان با مردم ارتباط بیش تری داشته باشند از این نارضایتیها کاسته میشود.

حذف نظام مهندسی، راهکار مناسبی نیست


افزایش تبیین نقش مهندسین مکانیک در صنعت ساختمان
محمدرضا طالب زاده، نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان و دبیر اجلاس، ضمن خیر مقدم به مهمانان، گفت: در اجلاس گروههای تخصصی مکانیک که در مشهد مقدس برگزار شد میزبانی استان خوزستان را اعلام کردیم و بعد از مکاتبات صورت گرفته مقرر شد این اجلاس در اردی بهشت ماه در استان خوزستان برگزار شود.
طالب زاده به اهداف اجلاس اشاره کرد و افزود: هدف استراتژیک اجلاس گروههای تخصصی مکانیک ارتقا جایگاه حرفه ای و افزایش تبیین نقش مهندسین مکانیک در صنعت ساختمان است.
وی اظهار داشت: هدف ثانوی اجلاس یکسان سازی فعالیتهای گروه تخصصی مکانیک در سطح کشور از طریق گرداوری و یا بروز رسانی نظام نامه ها، تفاهم نامه های موجود در زمینه های نظارت گاز خانگی و صنعتی، نظارت آبفا، مبحث انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی و نظارت آتش نشانی سیستمهای اطفا حریق است.
دبیر اجلاس با عنوان این که در این اجلاس ۴ کارگروه آبفا، انرژی، آتش نشانی و گاز برگزار می شود، خاطر نشان ساخت: برنامه این کارگروهها گرداوری سیاستهای راهبردی، استراتژیک و برنامه ریزی کوتاه مدت و دراز مدت و ارائه راهکارها است.
وی ادامه داد: با توجه به این که فعالیتها در استانها بصورت جزیره ای است و تفاوتهایی از نظر توزیع، میزان درآمد و… وجود دارد، مصوبات این کارگروهها در سیاست گذاریهای کل کشور اعمال و نظام نامه یکنواخت صادر می گردد.
مشکلات نظام مهندسی قابل ترمیم است
در ادامه محمد مصطفوی، ریاست گروه مکانیک شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان، افزود: نظام مهندسی ساختمان در سال هفتاد و چهار شکل گرفت و به مهندسین ساختمان مرجعیت داد و کارهای ما قانونی شد و برسمیت شناخته شدیم.
مصطفوی گفت: با توجه به خدماتی که نظام مهندسی ساختمان در زمینه اجرای مقررات ملی ساختمان در طول بیست و دو سال گذشته ارائه داده است الان حق ما نیست بگویند دست شما در جیب مردم است.
وی اظهار داشت: مشکلاتی در نظام مهندسی وجود دارد که قابل ترمیم است ولی این که بخواهیم این نظام را به این شکل از بین ببریم درست نیست و نمیتوان گفت که کل نظام مهندسی مشکل دار است.
تاسیسات، قلب تپنده ساختمانها میباشند
سپس محسن فلاح، رئیس گروه تخصصی مکانیک و مدیر تاسیسات سازمان استان خوزستان، گفت: جمع شدن گروههای تخصصی مکانیک نظام مهندسی ساختمان در کنار یک دیگر با تفکر و ذهنیات روشن و انتقال تجربیات میتواند در رشد و تعالی مجموعه مهندسان مکانیک بسیار مفید و پرثمر واقع گردد.
فلاح افزود: در این اجلاس برآن شدیم که متفاوت از سایر اجلاسهای پیشین نسبت به تشکیل کارگروههای تخصصی رشته مکانیک اقدام کنیم، در سالهای اخیر توانسته ایم به واسطه ی پتانسیل بالقوه مجموعه مهندسان مکانیک عضو سازمانها با شرکتهای مرتبط، همکاریهای خیلی خوب و پرثمر داشته باشیم.
وی با عنوان این که همه توان خود را در ایجاد ساختمانهایی امن و ایمن و با قابلیتهای بهره وری بالا به کار میبریم، گفت: تاسیسات، قلب تپنده ساختمانها میباشند، طراحی، نظارت و اجرای صحیح، دقیق و استاندارد تاسیسات میتواند علاوه بر این که عمر مفید ساختمانها را بالا ببرد در جهت آسایش و امنیت ساکنین و بهره برداران مثمر ثمر واقع گردد.
ریاست گروه تخصصی مکانیک و مدیر تاسیسات سازمان خوزستان عنوان داشت: افزایش عمر مفید ساختمانها یعنی حفظ سرمایه ملی و حفظ سرمایه ملی یعنی بالا بردن درآمد و سرانه ملی که نکته خیلی مهم و قابل تاملی میباشد.
وی یاد آور شد: سالیانه بواسطه عدم دقت کافی در اجرا و نظارت تاسیسات، کاهش عمر ساختمان و اتلاف سرمایه و سرانه ملی را داریم که میبایست بیش از گذشته به این صنعت نگاه ویژه داشت.
فلاح به عملکرد تاسیسات نظام مهندسی ساختمان خوزستان اشاره کرد و افزود: آموزش مجریان را در دستور کار داریم و شیوه نامه آموزش مجریان آبفا نیز انجام شده است.
ضرورت آسایش مکانیکی در ساختمانها
احمدرضا طاهری اصل، عضو هیات رئیسه شورای مرکزی، در رابطه با نقش مهندسی مکانیک، بیان داشت: اگر بهترین ساختمان را هم داشته باشیم ولی آسایش مکانیکی نباشد، اصلا ساختمانی نداریم.
طاهری اصل با عنوان این که در کشور بحران های بسیاری داریم، گفت: یکی از این بحرانها، بحران آب است که پیش بینی شده است شش استان در فلات قاره تا پنج سال آینده خالی از سکنه میشوند، بحران انرژی و بحران اقلیم را هم به همان نسبت داریم و شورای مرکزی و کمیسیون انرژی شورای مرکزی کارهای مختلفی برای بحرانها انجام داده است.
وی ادامه داد: در مهرماه آیین نامه اجرایی بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمانها گرداوری و ۳ کارگروه فعال شدند.
عضو هیات رئیسه شورای مرکزی خاطر نشان ساخت: شیوه نامه ای با عنوان اعطای صلاحیت بازرسی و ممیزی انرژی بوجود آمد، ۴ رشته برق، مکانیک، معماری و عمران میتوانند صلاحیت بازرسی انرژی را بگیرند.
وی افزود: دوره های تربیت مدرس انرژی را داریم که از بیستم خرداد آغاز و برای استانها سهمیه بندی میشود، ابتدا یک دوره سی و شش ساعته مجازی و سپس سی و دو ساعته حضوری و در نهایت دوره چهل و هشت ساعته با حضور اساتید فرانسوی است که شرکت کنندگان پس از آزمون میتوانند صلاحیت مدرس انرژی داشته باشند.
طاهری اصل گفت: دوره تربیت ممیزی انرژی هفتاد و دو ساعته است که شرکت کنندگان میتوانند بعنوان ممیزی انرژی فعالیت داشته باشند و این طرح در اصفهان شروع شده است.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بهترین کتاب آزمون نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ اردیبهشت ۹۷
1017 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0