دلیل خراب شدن آوار گودبرداریها بر سر همسایه خراب شدن آوار گودبرداریها

دلیل خراب شدن آوار گودبرداریها بر سر همسایه

هر روز خبری از حادثه ای درساختمان های در دست تخریب یا درحال گود برداری منتشر می گردد، گاه کارگری زیر آوار میماند، گاه هم دیوار خانه همسایه ای فرو می ریزد؛ خسارت قطعی است و تلفات هم گاهی . ولی علت بروز این حوادث چیست؟ چرا گودبرداریها نباید منطبق با معیارهای اصولی و علمی صورت بگیرد؟

کد خبر: 970823008 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ آبان ۹۷ - ۳:۰۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،هر روز خبری از حادثه ای درساختمان های در دست تخریب یا درحال گود برداری منتشر می گردد، گاه کارگری زیر آوار میماند، گاه هم دیوار خانه همسایه ای فرو می ریزد؛ خسارت قطعی است و تلفات هم گاهی . ولی علت بروز این حوادث چیست؟ چرا گودبرداریها نباید منطبق با معیارهای اصولی و علمی صورت بگیرد؟

دلیل خراب شدن آوار گودبرداریها بر سر همسایه

دلیل خراب شدن آوار گودبرداریها بر سر همسایه

چرا آوار گودبرداری ها بر سرهمسایه  خراب می شود؟/پاسکاری مسوولیت آوار برداری میان شهرداری مشهد و نظام مهندسی خراسان رضوی

ساختمان سازی این روزها یکی از مشاغل پردرآمد محسوب می گردد. نشان به این نشان که تقریبا وارد هر خیابان یا کوچه ای از شهر بشوید یک یا چند ساختمان در حال احداث را خواهید دید.امروزه هر کسی به اطرافش نگاهی بیاندازد یک یا چند ساختمان ساز را در میان اقوام، آشنایان و دوستانش میتواند به خط کند. این ساختمان سازها یا بصورت تجربی و کارگاهی بااین فن آشنا شده اند یا بصورت علمی و آکادمیک. ولی هر دو گروه در تلاش هستند، بیش از پیش قد و قواره دیواره های شهر را افزایش داده و طبقه را تبدیل به طبقات کنند و از این رهگذر نان پرچربی برای خود تهیه کنند.
این به نوبه خود ایرادی ندارد، چه بسا پسندیده هم باشد. ایراد از جایی آغاز می گردد که در بدو عملیات ساخت و ساز و بخصوص درهنگام تخریب وگودبرداری، گاه بی توجهی به هشدارها واستانداردها زمینه ساز آسیب و خسارتهای سنگین و دربرخی موارد جبران ناپذیری می گردد. علت بروز این قبیل حوادث چیست؟ چرا گودبرداریها نباید منطبق با معیارهای اصولی و علمی صورت بگیرد. آیا واقعا مهندسین و معمارها، فاقد تواناییهای علمی و اجرایی لازم هستند یا کار ازجایی دیگر لنگ میزند؟
عدم رعایت مقررات ملی سبب بروز حوادث است
آتشپاد حسن جعفری، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در این مورد، بیان کرد: مهندسین ناظر ساختمان، باید از زمان گودبرداری نظارت کامل را بر روی کار داشته باشند. در مرحله بعدی هم شهرداری نظارتهای دیگری را اعمال میکند. اگر مهندسین مربوطه، به وظیفه شان درست عمل کنند مشکلی پیش نمی آید. مهندسان ناظر باید از زمان ابتدای شروع به ساخت نظارت کنند و سازمان نظام مهندسی ساختمان هم باید بر کار ناظر نظارت عالیه داشته باشد.
جعفری گفت: از طرف دیگر هم شهرداری از بدو شروع، نظارتهای خاص خودش را انجام میدهد. در مبحث مقررات ملی ساختمان این موضوعات مطرح و دیده شده است. اگر قوانین موجود درست عمل گردد هیچ مشکلی به وجود نمی آید. متاسفانه در هنگام ساخت و سازها، نظارت بخوبی و بدقت صورت نمی گیرد. رسیدگی به این موضوع، وظیفه سازمان نظام مهندسی ساختمان است.
وی ادامه داد: روشهای استاندارد و ایمن گودبرداری بصورت کاملا شفاف و واضح در مقررات ملی ساختمان آمده است. مهندسانی که نظارت را بعهده دارند باید حتما این ضوابط را رعایت کند. متاسفانه گاهی اوقات این مقررات و دستورالعملها رعایت نمی گردد و ما حوادث و اتفاقات ناگوار را میبینیم.
مسئولیت اصلی متوجه مهندسان طراح، مجری و ناظر است
در همین راستا، فرامرز ذوقی، معاونت فنی و مشارکتهای حرفه ای سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی، با عنوان این مطلب که در اثر گودبرداری غیر اصولی ساختمان مجاور آسیب می بیند، اظهار داشا: در عملیات ساخت و ساز، ۳ نوع مسئولیت مهندسی وجود دارد. یکی مهندس طراح، که طراحی عملیات ساخت را بعهده دارد، دیگر مهندس مجری که موظف است مطابق نقشه طراحی شده، کار را اجرا کند و نفر دیگر مهندس ناظر است که بر اجرای صحیح کار نظارت می کند.
ذوقی تصریح کرد: در هنگام گودبرداری، ابتدا باید مهندس طراح، طرح سازه نگهبان را تهیه و به مهندس مجری ارائه دهد. این طرح باید به مهر و امضا مهندس طراح برسد. بدین معنی که تمام مسئولیت صحت طراحی را متقبل گردد. این سازمان بصورت اتفاقی طراحیهای انجام شده را کنترل میکند. همچنین اگر مهندس طراح درخواست کند که در طرح ابهام یا مشکل دارد، برای او طرح را کنترل میکنیم. ولی مسئولیت اصلی با طراح است.

دلیل خراب شدن آوار گودبرداریها بر سر همسایه

ذوقی افزود: مهندس مجری باید هنگام اجرای سازه، زیر نظر مهندس ناظر همان طرح سازه نگهبان که مورد تایید طراح است را تمام و کمال اجرا کند. در واقع مهندس ناظر باید بر مهندس مجری نظارت کند تا طرح سازه نگهبان دقیقا اجرا گردد. اگر این موارد بطور تمام و کمال انجام گردد شاهد یک گودبرداری اصولی خواهیم بود و آسیبها و خطرات به حداقل خواهد رسید و هر کجا از این موارد عدول گردد با مشکل مواجه خواهیم شد.
معاونت فنی و مشارکتهای حرفه ای سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی افزود: هر ۳ دسته از این مهندسین مسئول هستند و نمیتوانند به هر عللی از مسئولیت خود شانه خالی کنند. در صورت بروز مشکل با مسبب آن مطابق قانون برخورد خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: در این مورد، در قانون برای هر کدام از دستگاههای نظارتی و متولی صدور پروانه مانند شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی و نظام مهندسی، وظایفی تعریف شده و در چارچوب وظایف خود اقداماتی را انجام میدهند. کنترل عملکرد مهندس و چگونگی و نظارت بر عملیات ساخت و ساز، از مهم ترین وظایف این دستگاههاست.
ذوقی یاد آور شد: در صورت بروز حادثه، مقام قضایی به موضوع وارد شده و توسط کارشناسان مربوطه به شناسایی مقصر یا مقصران پروژه اقدام خواهند کرد. در صورتیکه از سازمان نظام مهندسی استعلامی انجام گردد، پاسخگویی میکنیم.

منبع : قدس آنلاین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی محاسبات عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ آبان ۹۷
856 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0