کیفیت سازه‌ های قم قربانی حضور مشاوران غیر بومی ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

کیفیت سازه‌ های قم قربانی حضور مشاوران غیر بومی

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان کرد: یکی از موضوعاتی که کیفیت ساخت و ساز را در قم تحت تأثیر قرار داده و سبب رواج امضا فروشی می  گردد، استفاده از مشاوران غیر بومی در برخی پروژه‌ های بزرگ است.

کد خبر: 970607006 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۷ شهریور ۹۷ - ۱:۴۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان کرد: یکی از موضوعاتی که کیفیت ساخت و ساز را در قم تحت تأثیر قرار داده و سبب رواج امضا فروشی می  گردد، استفاده از مشاوران غیر بومی در برخی پروژه‌ های بزرگ است.

کیفیت سازه‌ های قم قربانی حضور مشاوران غیر بومی

کیفیت سازه‌ های قم قربانی حضور مشاوران غیر بومی

 

کیفیت سازه‌ های قم قربانی حضور  مشاوران غیر بومی

امین مقومی با اشاره به آسیب‌ های حضور مهندسین غیر بومی و مشاوران در بخش خصوصی صنعت ساختمان در استان قم، گفت: بر اساس قانون طراحی و نظارت و اجرا در ساخت ‌و سازها باید با حوزه نظام مهندسی باشد. در این عرصه هم قانون شفاف است و هم ظرفیت آن وجود دارد ولی در عمل گاهی اتفاق دیگری می ‌افتد.
مقومی با اشاره به این که در دور دوم سفرهای استانی دولت دهم مصوبه ‌ای مبنی بر صدور پروانه برای ساختمان ‌هایی که با شرکت‌ های مشاور احداث شده‌اند عنوان شده، گفت: این مصوبه به علت عدم انطباق با قوانین بالادستی غیر قانونی است و جایگاه آن هم در دوران رونق ساخت و ساز بود ولی هم اکنون این مصوبه برای جامعه مهندسی مشکلاتی ایجاد کرده است.
وی با اشاره به این که ممکن است در ساختار دفاتر مهندسی مشکلاتی وجود داشته باشد، تصریح کرد: باید بجای حذف نظام مهندسی از این چرخه این مشکلات را حل کرد که البته در سال ‌های اخیر تلاش کردیم دفاتر حقوقی را که ساختار مشاور دارند تقویت کنیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با تأکید بر این که بدون کنترل ظرفیت و صلاحیت پای واسطه‌ ها به ساخت و ساز باز می ‌شود، ادامه داد: این موضوع به تولید استان ضربه می ‌زند چرا که شرکت ‌هایی از خارج از استان پروژه ‌ها را در دست گرفته و مصالح را هم از آن جا تأمین می‌ کند.
وجود مشاوران غیر بومی سبب نقص در روند نظارت می‌ گردد
رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم، خاطر نشان کرد: نکته دیگر این است که وجود مشاوران غیر بومی سبب نقص در روند نظارت خواهد شد چرا که کار را کسی از خارج از استان انجام داده و بعدها در صورت بروز مشکل، پاسخگویی هم نخواهد داشت.
اشتغال و توانمندی که در استان وجود دارد خیلی بیش از ظرفیت پروانه‌ های صادره است
استفاده از شرکت‌ های مشاور غیر بومی در پروژه ‌های عمرانی به اشتغال مهندسان در قم آسیب زده است.
اشتغال و توانمندی که در استان وجود دارد خیلی بیش از ظرفیت پروانه‌های صادره است و در چنین شرایطی، علتی به استفاده از مشاوران خارج از استان نیست.
مقومی با اشاره به این که کارفرماها در برخی پروژه‌های خاص مانند بیمارستان‌ ها ادعا دارند که توان اجرای این پروژه ‌ها در استان وجود ندارد، افزود: البته من چندان به این موضوع اعتقادی ندارم ولی اگر چنین موضوعی صحیح باشد می ‌توانیم طراحی داشته باشیم که مهندسان بومی هم کنار مشاوران غیر بومی مشغول شوند تا این تجربه استان منتقل گردد و در پروژه ‌های بزرگ بعدی از قبیل فرودگاه، مترو و بیمارستان‌ ها از تجربه مهندسان بومی استفاده گردد.

کیفیت سازه‌ های قم قربانی حضور مشاوران غیر بومی

مقومی تاکید کرد: عمده مشکل این است که در دوره‌ ای با مصوبه‌ای که خودش تخلف بوده این کار را انجام دادند و این مصوبه بابی را باز کرد برای یک عده‌ای که بتوانند با دور زدن قانون نظام مهندسی به اهداف خودشان برسند.
وی یاد آور شد: ما اشکالاتی که به حوزه نظام مهندسی هست را کتمان نمی ‌کنیم ولی معتقد هستیم اشکالاتی که وجود دارد را در همین چارچوب باید حل کرد.
مقومی با اشاره به این که وقتی پروژه‌ای در چارچوب ظرفیت و صلاحیت استان کار نکرده است پاسخگویی در قبال آن اتفاق نمی ‌افتد، گفت: ما در مسئله مجری این مشکل را داشتیم وای در حوزه طراحی و نظارت در پروژه ‌های بزرگ هم چنین مشکلی را داریم چرا که طراح و ناظر کسی است که پروانه اشتغال نظام مهندسی استان قم را ندارد. فردا اگر اتفاقی در این پروژه‌ ها بیفتد کسی نمی‌ تواند توقع پاسخگویی داشته باشد.
نزدیکی به تهران سبب آسیب برای قم شده است
مقومی بیان کرد: در این زمینه نزدیکی به تهران سبب آسیب برای قم شده است. استان‌ هایی همچون البرز و تهران و اصفهان ظرفیت ‌های بالایی در مهندسی دارند. تنها تهران صد و بیست هزار مهندس دارد و پایان سال که می ‌شود چون می‌ دانند ظرفیتشان در حال از بین رفتن است به استان ‌هایی مانند قم به قیمت نازل مراجعه می‌ کنند. این اعداد در بسیاری موارد قابل رقابت نیست و به ازای آن هم مالک خدمات صحیح مهندسی اخذ نمی ‌کند.
گاهی گفته می ‌شود تعرفه در قم گران است در صورتیکه تعیین نرخ در چارچوب قانون است
رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم با عنوان این که این موضوع یکی از ریشه‌ های امضا فروشی در ساخت و ساز است، گفت: گاهی گفته می‌ شود تعرفه در قم گران است در صورتیکه تعیین نرخ در چارچوب قانون است. با این حال ما آمادگی داریم جایی که امکان دارد تعرفه را کاهش داده و چرخه زمانی کارها را کوتاه‌ تر کنیم.
وی با اشاره به این که در این گونه پروژه‌ ها شناسنامه فنی برای ملک صادر نمی‌ گردد، افزود: شناسنامه فنی سندی است که در معامله خریدار و فروشنده باید دست به دست شده تا خریدار از وضعیت پروژه مطلع گردد. در پروژه‌ هایی که مشاور غیر بومی دارند این شناسنامه صادر نمی ‌گردد و وضعیت پروژه در واقع مبهم است. این هم آسیبی به حقوق بهره برداران است.
منبع : خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ شهریور ۹۷
1240 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0