انتخاب ریاست شورای مرکزی از وظایف وزارت راه و شهرسازی طاهره نصر

حرفه مندی سازمان نظام مهندسی در تعامل یا تقابل

طاهره نصر، ریاست گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در تشریح درسهای حاصل از انتخابات هشتمین دوره سازمان نظام مهندسی ساختمان، بیان کرد: دوره هفتم سازمان نظام مهندسی ساختمان در حالی به روزهای اتمام خود نزدیک میشود که لزوم تقویت توجه جامعه مهندسی به سرنوشت سازمان مردم نهاد نظام مهندسی مسأله ای قابل توجه است.

کد خبر: 970729007 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷ - ۱۲:۱۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،طاهره نصر، ریاست گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در تشریح درسهای حاصل از انتخابات هشتمین دوره سازمان نظام مهندسی ساختمان، بیان کرد: دوره هفتم سازمان نظام مهندسی ساختمان در حالی به روزهای اتمام خود نزدیک میشود که لزوم تقویت توجه جامعه مهندسی به سرنوشت سازمان مردم نهاد نظام مهندسی مسأله ای قابل توجه است.

حرفه مندی سازمان نظام مهندسی در تعامل یا تقابل

حرفه مندی سازمان نظام مهندسی در تعامل یا تقابل

حرفه مندی سازمان نظام مهندسی در تعامل  یا تقابل

این در حالیست که سازمان با عمری بیش از ۲ دهه در راستای خدمت به مردم و مهندسان قدم برداشته و امروز جامعه نیاز خود را به مهندسی بیش از پیش احساس میکند. در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، اهدافی برای سازمان نظام مهندسی ساختمان تعریف گردیده است که از آن جمله میتوان به تنسیق امور مربوط به مشاغل و حرفه های فنی و مهندسی در بخشهای ساختمان و شهرسازی، تأمین موجبات رشد و اعتلای مهندسی در کشور، ارتقا کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرای آن، بالا بردن دانش فنی صاحبان حرفه، حمایت از مردم بعنوان بهره برداران از ساختمانها و فضاهای شهری، حفظ و افزایش منابع مواد و انرژی و سرمایه های ملی، فراهم ساختن زمینه همکاری کامل میان وزارت راه و شهرسازی و شهرداریها و تشکلهای مهندسی و حرفه ای ساختمان و … اشاره نمود.
• ضرورت توجه به حمایت از مردم بعنوان بهره برداران ساختمانها و فضاهای شهری
دراین میان شاید بتوان وظیفه فراموش شده سازمانهای نظام مهندسی را توجه به «حرفه» دانست! زیرا با تعریفی که از واژه «مهندسی» در دایره المعارف‌ های مختلف آمده است، مهندسی یعنی «به کار بردن علوم و فنون به منظور طراحی و یا توسعه ساختارها، از طریق درک کامل ساختمان آن ‌ها و یا بمنظور پیش‌بینی کردن رفتار آن‌ ها تحت شرایط و موقعیت‌ های ویژه و معین. ضمن اینکه مهندس باید با همه جنبه‌ های مرتبط با موضوع از جمله هدف و کاربرد یک ابزار، مسائل مالی و اقتصادی مرتبط با آن، چگونگی حفظ سلامتی و امنیت انسان و طبیعت حین طراحی، توسعه یا بکارگیری ابزار و وضعیت حقوقی و مالکیت آن، آشنایی کافی داشته باشند». ولی میتوان گفت توجه به حمایت از مردم بعنوان بهره برداران فضاهای شهری، قربانی توسعه های بی رویه و یک جانبه شهری شده است. از دیگر سو، مردم بعنوان بهره برداران ساختمانها هستند که باید مورد توجه بیش تر باشند. قطعا تخصص مهندسان در تأمین آسایش و ایمنی و امنیت مردم کارساز است. این مورد در ساخت، تعمیر و نگه داری ساختمانها همواره مورد توجه میباشد.
• باید شرایط آموزش جدیدترین فناوریها و تکنولوژیهای صنعت ساختمان به مهندسان فراهم گردد
در هدف دیگر قانون به حفظ و افزایش منابع، مواد، انرژی و سرمایه های ملی اشاره گردیده است. سازمان نظام مهندسی ساختمان در این مورد تشکیلاتی فوق العاده و حائز اهمیت  است. حمایت از ایده پردازان و مخترعان داخلی، ایجاد فضاهای تحقیقاتی و پژوهشی، اعطای گواهی نامه های تأیید فنی برای تکنولوژیهای وارداتی و تصویب شیوه نامه های بومی سازی فناوریها از جمله اقدامات مؤثر و مفید سازمان نظام مهندسی در ۲ دهه اخیر بوده است. قطعا مهندسان حرفه مند به این مورد اشراف دارند. ولی اعضای هیأت مدیره هم باید شرایط آموزش برای اعضا را بگونه ای فراهم آورند تا جدیدترین فناوریها و تکنولوژیهای صنعت ساختمان را به اعضا معرفی کنند و در راستای آموزش پایدار برای مهندسان قدم بردارند. بنابراین جایگاه حرفه ای سازمان نظام مهندسی ساختمان کاملا آشکار است. نگاه حرفه مند به سازمان نظام مهندسی ساختمان نگاهی ارزشی است که باید در جامعه تسری یابد. برای این منظور نیز سازمانها باید در زمینه فرهنگ سازی مهندسی قدمی جدی بردارند. تفکری که متأسفانه در هیأت مدیره های دوره های قبل کم تر مورد توجه بوده است.


• رجحان تعامل بر تقابل
از طرفی دیگر باید دفاع مؤثر از حقوق مهندسان مدنظر اعضای هیأت مدیره باشد. بخشی از این دفاع میتواند در تعامل با سایر ارگانها، در بازتعریف و تبيين اصول اخلاق حرفه‌ای از یک سو و هم چنين تنسيق امور حرفه مهندسی به حرفه‌مندان از طرف دیگر دخيل باشد. بنظر میرسد تعامل، راهکاری بهتر از تقابل خواهد بود. چرا که در قانون نظام مهندسی هم بصراحت از فراهم ساختن زمینه همکاری کامل میان وزارت راه و شهرسازی و شهرداریها و تشکلهای مهندسی و حرفه ای ساختمان نام برده شده است. بنابراین بطور مثال با تعامل با شهرداریها میتوان جایگاه سازمان نظام مهندسی را برای تنسیق امور مهندسی بهبود بخشید. در تعامل با وزارت راه وشهرسازی می توان علاوه بر ارتقای جایگاه حرفه مند سازمان نظام مهندسی، در سیاستهای مربوط به تشکلهای مهندسی نیز جایگاه مطلوبتری را تصور نمود. بگونه ای که جلب مشارکت حرفه ای مهندسان در تهیه و اجرای طرحهای توسعه آبادانی کشور مدنظر باشد که این مورد نیز به وضوح در بند دهم از ماده دوم قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مورد توجه قرار گرفته است.
• فرهنگسازی بعنوان پیش زمینه و مولفه اصلی فعالیتهای سازمان
نگاهی دیگر به سازمان نظام مهندسی ساختمان را میتوان نگاهی برای فرهنگ سازی در زمینه تفکر مهندسی دانست. فرهنگ، پیش زمینه و مقدمه اقتصاد و هر موضوع دیگری است، قطعا فرهنگ از مؤلفه های اصلی در تمام ابعاد جامعه محسوب می گردد، باید توجه داشت که اگر در هر زمینه فرهنگ درست وجود نداشته باشد، نباید انتظار پیشرفت و توسعه را نیز داشت. از اینرو باید توجه داشت که سعی برای مهندسی احداث ابنیه، خود تا حدود زیادی میتواند بر اقتصاد نیز تأثیرگذار باشد، چرا که افزایش طول عمر ساختمان و کاهش زمان سبب کاهش صحیح هزینه های ساخت شده و میتوان سرمایه های ملی و مردمی را نیز حفظ کرد که این باره نیز در بند هفتم از ماده دوم قانون نظام مهندسی ساختمان مورد توجه قرار گرفته است.

در این راستا از وظایف سازمان میتوان به رعایت بهینه اصول فنی، استانداردسازی و توجه به کیفیت مصالح و مقاوم سازی ساختمانها بعنوان یک الزام توجه کرد. از طرفی دیگر، قانونگذار تعیین مجری ذیصلاح را ضروری میداند و براساس این قانون همه ساختمانها باید توسط یک فرد ذیصلاح به نام مجری نظارت شده تا برای ساختمان شناسنامه فنی صادر گردد و کیفیت و صحت اجرا قابل اطمینان باشد. بر پایه همین نیازفنی عرصه ساختمان سازی شهری و در راستای اعتلای سطح کیفی اجرای ساختمانهای شهری، واگذاری انحصاری اجرای پروژه های ساخت و ساز شهری به مجریان ذی صلاح باید در سیاست کاری سازمان نظام مهندسی قرار گیرد و اعضای هیأت مدیره از حیثیت حرفه ای مهندسان دفاع کنند.
انتشار مطالب در حوزه مهندسی و ساخت و ساز و نیز سیمای شهر قطعا نوعی فرهنگ سازی در حوزه مهندسی و آشنایی با افکار مهندسی خواهد بود. باید توجه داشت که رعايت و اجراي مقررات ملي ساختمان در جامعه مستلزم اطلاع رساني درست و مستمر است که بايد با مطالعه ساختاري و توليد دانش و از طريق اقدامات و برنامه ريزيهاي كارشناسانه، خلاقانه و آگاهانه توسط هیأت مدیره ها به سمت فرهنگسازي براي اقشار مختلف جامعه قدم برداشت.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بسته طلائی آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ مهر ۹۷
1153 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0