حضور بیش از صد و ده هزار مهندس در انتخابات نظام مهندسی استان تهران مدیرکل راه شهرسازی استان تهران بیان داشت؛

حضور بیش از صد و ده هزار مهندس در انتخابات نظام مهندسی استان تهران

نشست مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به سهم سی درصدی استان تهران از تعداد شرکت کنندگان عنوان داشت: ثبت‌نام از داوطلبان هشتمین انتخابات نظام مهندسی تا ساعت شانزده روز شنبه بیست و سوم تیرماه ادامه دارد.

کد خبر: 970421011 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۱ تیر ۹۷ - ۱۱:۵۲ ق.ظ

به چزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،نشست مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به سهم سی درصدی استان تهران از تعداد شرکت کنندگان عنوان داشت: ثبت‌نام از داوطلبان هشتمین انتخابات نظام مهندسی تا ساعت شانزده روز شنبه بیست و سوم تیرماه ادامه دارد.

حضور بیش از صد و ده هزار مهندس در انتخابات نظام مهندسی استان تهران

حضور بیش از صد و ده هزار مهندس در انتخابات نظام مهندسی استان تهران

حضور بیش از صد و ده هزار مهندس  در انتخابات نظام مهندسی استان تهران

 

محمدنادر محمدزاده  در جلسه خبری که در مورد اهمیت هشتمین دوره انتخابات نظام‌ مهندسی کشور برگزار می گردد، ادامه داد: هشتمین دوره انتخابات نظام‌مهندسی استان تهران همزمان در سراسر کشور برگزار می گردد که این انتخابات بزرگ‌ ترین انتخابات یک تشکل حرفه‌ای و تخصصی در کشور است.
محمد زاده با اشاره به این که بیش از چهارصد هزار نفر می ‌توانند در این انتخابات شرکت کنند، افزود: از این رقم بیش از صد و ده هزار نفر مربوط به استان تهران است که حدود سی درصد شرکت‌کنندگان را شامل میگردد.
وی افزود: با توجه به جایگاهی که تشکل‌ ها در حوزه تخصصی و موضوعات آن دارند هر چه به جلو کار حرفه‌ای را پیش می‌ برند جایگاه بهتری پیدا می‌ کنند.
محمد زاده تصریح کرد: در حوزه‌ های مشابه نیز رقابت کاملاً جدی است و افرادی که در آن شرکت می ‌کنند صاحب عنوان و معرفی‌شده هستند که نشان‌ دهنده تأثیرگذاری بزرگ این نهادها در کشور است.
وی اظهار داشت: برحسب قانونی که در این حوزه وجود دارد و آیین ‌نامه‌هایی که طبق همین قوانین وزارت راه و شهرسازی ابلاغ می‌ کند، مدتی است کار اجرایی شروع شده و هیات اجرایی در استان شکل گرفته که به ‌طور مستمر و جدی کار را شروع کرده، ثبت‌نام از داوطلبان صورت گرفته که تا ساعت شانزده روز شنبه بیست و سوم تیرماه تمدید شده و ادامه دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران افزود: هیات اجرایی به ‌طور موازی نیز بر روی روش برگزاری انتخاب به‌دصورت مکانیزه یا به‌ صورت دستی فعالیت می ‌کند که ۲ تغییر جدی در انتخاب این دوره است و فکر می‌ کنیم محاسنی را خواهد داشت که تغییر اول اینست که انتخابات در این دوره اختیارات محلی بیش تری را به ادارات استان ‌ها داده و در گذشته از نحوه برگزاری، تاریخ برگزاری و موضوعات متعدد کاملاً به‌ صورت دستوری از وزارت راه و شهرسازی به استان ‌ها ابلاغ می ‌شد و هیاتهای اجرایی در چارچوب آن عمل می ‌کردند.
وی افزود: این دوره چارچوب‌ ها بیش تر ضابطه‌ای و قانونمند است و تصمیمات بیش تر متناسب با تعداد اعضا و شرایط جغرافیایی محلی است بنابراین در طول بازه زمانی انتخابات در کشور برگزار می ‌گردد و لزوماً در سراسر کشور در یک روز برگزار نمی گردد.
محمد زاده با عنوان این که طی انتخابات قبلی تاکنون دستورالعمل ‌های جدیدی در مورد تعارض منافع، اخلاق حرفه‌ای، صلاحیت افراد مجاز در هیات مدیره و افراد با پایه پروانه یک ابلاغ گردیده است، مطرح کرد: دستورالعمل‌ های جدید این نوید را به ما می ‌دهد که چهره ‌های جدید را در کشور و استان تهران در انتخابات هیات مدیره خواهیم داشت که امیدوار هستیم زمینه‌ساز گردد و نشاط بیش تر در گروه‌ های جوان ‌تر عضو نظام‌ مهندسی و افرادی که کار حرفه‌ای نظام‌مهندسی می‌ کنند، گردد.
وی با اشاره به اعلام نتیجه انتخابات در اواخر مهرماه امسال ادامه داد: بعد از اعلام نتیجه شاهد افراد هیات مدیره های جدیدتری هستیم که کاملاً حرفه‌ای، تخصصی و درون حرفه به موضوعات مهندسی می‌ پردازند.

حضور بیش از صد و ده هزار مهندس در انتخابات نظام مهندسی استان تهران

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: انتخابات نظام مهندسی در کشور به حسب تعداد اعضا متفاوت است و تعداد اعضای تهران به علت داشتن بیش ترین سهم، بیست و پنج نفره است و در چهار حوزه تخصصی تقسیم می‌ شوند و هفت رشته تخصصی دیگر نیز داریم که هر کدام حداقل ۱ عضو را دارند ولی در گروه عمران، معماری شهرسازی و مکانیک این حوزه‌ ها تقسیم می گردند و در هر حوزه بر حسب این که رشته نقشه ‌برداری در گروه عمران و نقشه ‌برداری را داریم و در حوزه مکانیک و برق در حوزه تأسیسات هر دو را خواهیم داشت، در حوزه معماری و شهرسازی معماری را خواهیم داشت، گروه ‌ها به تناسب اعضایی که دارند حداقل ۱ عضو و اگر تعداد تناسب اعضا بیش تر باشد، بیش از ۱ عضو را خواهند داشت.
وی گفت: همه اعضای نظام‌مهندسی به تمام رشته‌ ها می ‌توانند رأی بدهند ولی ملزم هستند که در تعداد تعیین ‌شده رأی دهند، نماینده هر حوزه لزوماً نماینده بخش خود نیست بلکه نماینده تمام حوزه‌ های مهندسی است که در این بخش خواهیم داشت.
جزيياتي از برگزاري انتخابات نظام‌ مهندسی استان تهران
در ادامه سید محمد صادق موسوی خلخالی نایب‌ رئیس هیئت اجرایی هشتمین دوره انتخابات نظام‌مهندسی استان تهران بیان داشت: قانون نظام معماری در سال پنجاه و سه تصویب رسیده که در سال پنجاه و شش بازنگری شده و بعد از آن در سال هفتاد و دو قانون نظام‌ مهندسی ساختمان به ‌طور آزمایشی تصویب و در سال هفتاد و چهار به تصویب مجلس می ‌رسد که آیین ‌نامه آن در سال هفتاد و شش به تصویب دولت می‌ رسد.
مویوی خلخالی افزود: ساختار سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان کشور عبارت است از شورای مرکزی، ریاست سازمان نظام‌مهندسی کشور، شورای انتظامی و هیات عمومی، ولی در قانون برای هر استان یک تعریفی از سازمان نظام ‌مهندسی آمده که ساختار اصلی آن دارای ۵ ساختار است که شامل مجمع عمومی، اعضای هیات مدیره سازمان، شورای انتظامی و بازرسان است.
وی خاطر نشان ساخت: انتخابات هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در هر استان با شرکت اعضای کل سازمان در سطح استان تشکیل می گردد که در راستای توسعه و اعتلای مهندسی، قانون‌ گرایی و تأمین حقوق شهروندان به نحو مطلوب می‌ تواند به اجرا درآید.
موسوی خلخالی با عنوان این که این دوره انتخابات هیات مدیره، هشتمین دوره انتخابات هیات مدیره در چارچوب قانون نظام‌مهندسی است، گفت: تعداد اعضای مهندسان طبق نسبت اعضای هر سازمان تعیین می‌ شود که اگر تعداد اعضای هر سازمان دو هزار نفر تعداد اعضای هیات مدیره سه تا پنج نفر است، اگر تا ۵ هزار نفر عضو داشته باشد تعداد اعضای هیات مدیره پنج تا هفت نفر است و اگر بیش از پنج هزار نفر باشد نیز تعداد اعضای هیات مدیره پنج تا هفت نفر خواهد بود.
وی تصریح کرد: سازمان نظام ‌مهندسی ۷ رشته دارد که در استان تهران شامل رشته‌های معماری با ۲۱۶۲۹ عضو، شهرسازی با ۱۱۱۲ عضو، عمران با ۵۴۸۶۲ عضو، تأسیسات مکانیکی با ۱۵۱۸۲ عضو، تأسیسات برق با ۱۵۷۸۰ عضو، نقشه‌برداری با ۳۷۴۵ عضو و ترافیک با نود و دو عضو است.
نایب‌رئیس هیئت اجرایی هشتمین دوره انتخابات نظام‌مهندسی استان تهران گفت: طبق برنامه زمان‌ بندی ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی به استان ‌ها که وظیفه دستگاه نظارت بر انتخابات را عهده‌دار است، دستگاه نظارت از طریق اداره کل راه و شهرسازی استان انتخاب می‌ گردد که ریاست این هیات نظارت به عهده مدیرکل راه و شهرسازی است و پس از آن هیات اجرایی از ۷ نفر تشکیل می ‌شود که این افراد نیز از بین چهارده نفر مهندسان باسابقه استان و عضو سازمان به ‌عنوان هیات اجرایی انتخاب می‌ کنند.
وی افزود: نخستین نشست هیات اجرایی در تاریخ بیست و نهم خردادماه سال نود و هفت تشکیل شد که از تاریخ ۶ تیر ماه تا بیست و سوم تیرماه ثبت‌نام از کاندیداها صورت می ‌پذیرد که بعد از اتمام ثبت‌نام بمدت ۱ هفته بررسی ‌های اولیه انجام می ‌شود و مشخصات کاندیداها به دستگاه‌ های مربوطه برای بررسی صلاحیت و سوابق آن‌ ها ارسال می‌ گردد.
موسوی خلخالی تاکید کرد: بعد از ۱ ماه هیات اجرایی و دستگاه نظارت مستقلاً بررسی لازم را انجام می‌ دهند و افراد واجد شرایط را اعلام می ‌کنند که بعد از مهلت داده شده برای اعتراض، اسامی افراد تأیید صلاحیت شده اعلام و بعد از آن انتخابات به‌ صورت سراسری بین پنجم تا چهاردهم مهر ماه برگزار و بعد از آن نتایج آرا اعلام می گردد که بعد از اعلام نتیجه قطعی، احکام این افراد صادر و اعتبار نامه آن ها از طریق وزارتخانه صادر می‌ گردد.
وی خاطر نشان ساخت: سال جاری کارکنان بسیاری از سازمان ‌ها برای ایجاد فضای کسب ‌و کار در کشور اجازه شرکت در انتخابات را ندارند که در دوره‌های قبل هشتاد درصد داوطلبان از دستگاه‌ های دولتی در انتخابات شرکت می‌ کردند.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات سازمان نظام مهندسی

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ تیر ۹۷
1055 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0