نیاز به مبحثی با عنوان مدیریت بحران در مجموعه مقررات ملی ساختمان طاهره نصر

نیاز به مبحثی با عنوان مدیریت بحران در مجموعه مقررات ملی ساختمان

طاهره نصر، ریاست گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ایجاد چاههای جذبی را راهکاری برای مدیریت منابع آبی دانست و در باره سیل شیراز گفت

کد خبر: 980112003 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۲ فروردین ۹۸ - ۴:۳۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،طاهره نصر، ریاست گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ایجاد چاههای جذبی را راهکاری برای مدیریت منابع آبی دانست و در باره سیل شیراز گفت:

نیاز به مبحثی با عنوان مدیریت بحران در مجموعه مقررات ملی ساختمان

نیاز به مبحثی با عنوان مدیریت بحران در مجموعه مقررات ملی ساختمان

نیاز به مبحثی با عنوان مدیریت بحران  در مجموعه مقررات ملی ساختمان

🔹عمده مشکلات ایجاد شده در ضعفهای اساسی طرحهای بالادستی توسعه شهر و نادیده گرفتن بحثهایی از قبیل هیدرولوژی و مهار سیلابها در مطالعات جامع است.
🔹چاههای جذبی میتواند بعنوان راهکاری برای مدیریت منابع آبی باشد که امروزه نادیده گرفته میشود.
🔹مکان یابی در بحثهای شهرسازی و ساخت و ساز شهری در توسعه های شهری به دست فراموشی سپرده شده است همانگونه که در شیراز کوههای جبل دراک و تپه های چوگیا فدای توسعه شهر و تیرآهن شد.
🔹متأسفانه از دلایل سیل اخیر شیراز پر شدن سطح مسیل با خاک است که برای ساخت خیابان بوده است و آن چه قابل توجه است این که در حاشیه رودخانه خشک و در کف مسیل نیز ساخت و ساز انجام شده که در زمان بحرانهای بعدی میت‌واند حادثه ساز گردد.
🔹نظارت صحیح بر تمامی عملیاتی که منجر به ساخت و ساز و یا ناشی از ساخت و ساز است حائز اهمیت است، اعم از مکان یابی ساخت و ساز و یا مکان یابی دفع ضایعات ساخت و ساز.
🔹کمیسیونهای ماده پنج و ماده صد گاه برهم زننده نظم شهری هستند.
🔹انضباط در شهرسازی در مواردی فدای کمیسیونهای ماده پنج و ماده صد شده، در کمیسیون ماده پنج، مجوز تغییر کاربری داده شده و به عواقب این تغییر کاربری اندیشیده نمیشود و از طرفی از آن جا که برای شهرداریها، درآمد پایدار تعریف نشده، کمیسون ماده صد بعنوان کمیسیون درآمدزا برای شهرداری به حساب می آید.
🔹در تبصره سه ماده دو قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال شصت و یک، ایجاد هر نوع اعیان و حفاری و دخل و تصرف در بستر رودخانه ها و نهرها و کانالهای طبیعی و مسیل و مرداب و برکه و … ممنوع اعلام شده و فقط با اجازه وزارت نیرو مجاز است. بنابراین تصرفی که توسط شهرداری در بستر رودخانه صورت گرفته است، تخلف بوده که در دراز مدت سبب خسارت جانی و مادی به مردم شده است.

نیاز به مبحثی با عنوان مدیریت بحران در مجموعه مقررات ملی ساختمان

🔹باید در مقررات ملی ساختمان مبحثی با عنوان «مدیریت بحران» گرداوری شود که این مبحث میتواند با پشتوانه علمی مهندسان ۷ رشته ساختمانی، بحران را مدیریت کند.
🔹مدیریت بحران فقط به زمان بعد از حادثه اختصاص نداشته بلکه به پیش‌گیری از بحران نیز اختصاص دارد و بنابراین کلیه رشته های ساختمانی بویژه شهرسازی و معماری در آن دارای جایگاه است.
🔹پدافند غیرعامل بمعنای اصولی پیشگیرانه است که کاهش آسیب پذیری در هنگام بحران را با بهره گیری از فعالیتهای غیر نظامی و فنی و مدیریتی در پی دارد و از وارد شدن خسارات مادی و تلفات انسانی جلوگیری کرده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل میرساند.
🔹این که فقط کمیته ای به نام پدافند غیرعامل تشکیل گردد، کارساز نیست، بایستی در ساخت و سازها مسأله پدافند غیرعامل در شهرسازی به خصوص در مکان یابیها مدنظر قرار گیرد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی معماری pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ فروردین ۹۸
490 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0