لزوم حفاظت از منفعت عمومی در حوزه شهرسازی معاونت وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای‌ جدید مطرح کرد:

لزوم حفاظت از منفعت عمومی در حوزه شهرسازی

معاونت وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای ‌جدید، در دهمین سالروز بزرگداشت روز جهانی شهرسازی در دانشگاه مازندران بیان داشت: مهم ترین حوزه وظیفه شهرسازی صیانت از منفعت عمومی در شهرها است، از معدود رشته‌های تخصصی هستند تا به این حد حفظ منفعت عمومی در آن ها برجسته است.

کد خبر: 960927018 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۷ آذر ۹۶ - ۲:۳۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران ، معاونت وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای ‌جدید، در دهمین سالروز بزرگداشت روز جهانی شهرسازی در دانشگاه مازندران بیان داشت: مهم ترین حوزه وظیفه شهرسازی صیانت از منفعت عمومی در شهرها است، از معدود رشته‌های تخصصی هستند تا به این حد حفظ منفعت عمومی در آن ها برجسته است.لزوم حفاظت از منفعت عمومی در حوزه شهرسازی

لزوم حفاظت از منفعت عمومی در حوزه شهرسازی

لزوم حفاظت از منفعت عمومی در حوزه شهرسازی

لزوم حفاظت از منفعت عمومی در حوزه  شهرسازی

حبیب اله طاهرخانی گفت: حاکم شدن منفعت فردی بر منافع عمومی جامعه شهری یکی از نگرانیها در حوزه شهرسازی است، که موجب کاهش کیفیت زندگی در شهرها شده است.
طاهرخانی ادامه داد: اگر بخواهیم از این عرصه خودمان را رها کنیم و فرایند مناسب شهرسازی در کشور ایجاد گردد باید از منفعت فردی در شهرسازی فاصله بگیرم.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای ‌جدید افزود: بنظر بنده محصول شهرسازی، طرح توسعه شهری است که در گروه کالای عمومی طبقه بندی می ‌شود، وجه کالای عمومی این است که عموم مردم ارزش این کالا را درک نمی ‌کنند، این ویژگی حاکمیت است که باید این خلا را جبران کند، موضوع محیط زیست و سلامت اگر به انتخاب افراد گذاشته شود چندان به آن توجه نمی گردد.
وی عنوان داشت: حفاظت از سلامت انسان‌ ها برای حکومت دارای ارزش است و باید تلاش گردد ، سیاست‌ ها و برنامه‌ ریزیها را به سمتی هدایت و سوق دهند که اگر افراد چندان به این موضوعات توجه ندارند با موانعی از طرف حکومت روبرو گردند.
طاهرخانی بیان کرد: شهرسازی یک وجه کالای عمومی دارد و بهمین علت باید توسط حکومت‌ ها مورد حفاظت قرار گیرد.
وی تصریح کرد: اتفاقی ناخوشایندی که در کشور رخ داد، این کالای عمومی توسط متولی بخش مانند شهرداری‌ ها چندان مورد احترام قرار نمی‌ گیرد و خود از ناقضان اصلی است، وقتی خود متولی به این بخش توجه ندارد در سایر بخش‌ ها با چالش روبرو میشویم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که برای توجه به کالای عمومی در سطح جامعه شهرداری بعنوان نهاد عمومی در کشور نقش بسزایی دارند خاطر نشان کرد: این نهاد عملا خودش ناقض منفعت عمومی است، مثلا نسبت به مسائل زیست محیطی توجه ندارد و منظر عمومی شهر به هم ریخته می‌ شود و همیشه از سرانه‌ هایی که به نفع عموم است کاهش داده و به سمت سرانه‌ های انتفاعی سوق می‌ دهد.

لزوم حفاظت از منفعت عمومی در حوزه شهرسازی


طاهرخانی گفت: با این روش، فلسفه این نهاد زیر سوال است، معلوم نیست این نهاد بدنبال چه چیزی در این فرایند است.
وی با بیان این که از طریق ۳ وجه اصلی باید مشکلات مورد ارزیابی قرار گیرد، افزود: شهرداری‌ ها و شوراها در رویکردی که نسبت به جامعه و شهرسازی دارند تجدید نظر داشته باشند، در سطح کلان به نفرین منابع دچار هستیم، سال‌ هاست که رهایی پیدا نمی ‌کنیم، بخش عمده از ناکارآمدی سرزمینی ما ناشی از اتکای به تک محصولی بودن و درآمدهای ناشی از نفت است و در سطح محلی شهرداری‌ ها به نفرین تراکم دچار هستند و فکر می‌ کنند در حال اداره شهرها هستند.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای‌ جدید یاد آور شد: هم زمان این تراکم ‌ها و تغییر کاربری‌ ها تحمیل هزینه‌ های جدی به سیستم مدیریت شهری است.
وی تاکید کرد: اکنون شهرداری زمینه تردد عمومی را فراهم نکرده و با ایجاد تونل و پل، پیاده روی را محدود می ‌کند و مردم مجبور هستند به سمت استفاده از خودروی شخصی روی بیاورند، این اقدامات نه تنها درآمد محسوب نمی گردد، بلکه هزینه‌ های آتی به شهروندان تحمیل می ‌کنند.
طاهر خانی اظهار داشت: دستگاه دولت مرکزی باید نظام اداری شهرداری ‌ها را اصلاح کند، نهادهای عمومی و مدنی در اصلاح ساختار شهرداری ‌ها خیلی موثر هستند و باید به این سمت و سو حرکت کنیم که مردم خواستار توسعه شهر طبق نیازهای واقعی شهرسازی باشد.
وی عنوان کرد: فشار افکار عمومی در انتخابات شوراها خیلی موثر است، کسانی در لیست شوراهای مردم قرار گیرند که ارزش ‌های واقعی شهر را بفهمند و شهروندان در این حوزه نقش اساسی می ‌توانند ایفا کنند.
طاهرخانی ابراز کرد: فشار افکار عمومی و مسئولیت پذیری شهروندی نهاد اداره شهر را می ‌تواند ناگزیر کند یک سری الزاماتی که تضمین کننده شهروندان هست را فراهم کند.
وی، با اشاره به این که در گذشته بی انضباطی شهری مربوط به کلانشهرها بود، افزود: اکنون شهرداری‌ های کوچک با این مشکل روبرو هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای ‌جدید با بیان این که مازندران جز فرصت‌ های کشور است، خاطر نشان کرد: عملا در شهرهای این استان هم تغییرات خیلی گسترده ‌ای در غالب‌ های مختلف اتفاق می‌افتد.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ آذر ۹۶
1016 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0