ضرورت توجه به پایداری در توسعه شهرها ریاست گروه تخصصی معماری شورای مرکزی

ضرورت توجه به ” پایداری” در توسعه شهرها

طاهره نصر _ ریاست گروه تخصصی معماری شورای مرکزی که بمناسبت روز جهانی شهرسازی سخن می گفت ناهنجاریهای سیمای شهرها و همچنین ناهنجاریها و معضلات سکونت در شهرها و عدم توجه به روانشناسی محیطی در طراحیهای صورت گرفته را حاکی از عدم توجه به توسعه مطلوب شهرها و نیز عدم توجه به توسعه پایدار شهرهای کشور دانست.

کد خبر: 970822009 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۲ آبان ۹۷ - ۳:۰۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،طاهره نصر _ ریاست گروه تخصصی معماری شورای مرکزی که بمناسبت روز جهانی شهرسازی سخن می گفت ناهنجاریهای سیمای شهرها و همچنین ناهنجاریها و معضلات سکونت در شهرها و عدم توجه به روانشناسی محیطی در طراحیهای صورت گرفته را حاکی از عدم توجه به توسعه مطلوب شهرها و نیز عدم توجه به توسعه پایدار شهرهای کشور دانست.

ضرورت توجه به پایداری در توسعه شهرها

ضرورت توجه به پایداری در توسعه شهرها

ضرورت توجه به ” پایداری” در  توسعه شهرها

به گفته نصر،

در شهرسازی امروز کشور، توسعه شهری همه ‌جانبه فراموش شده است؛ بگونه ای که توسعه ای نامتوازن از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ساخت و ساز شهری در شهرها گسترش یافته است.

شاید بتوان «پایداری» در توسعه را مفهومی دانست که باید با تأکید بیش تر در شهرسازی امروز کشور مدنظر قرار گیرد. در تعریف توسعه پایدار شهری بر ضرورت توجه به بهبود کیفیت زندگی در یک شهر که شامل اجزای اقتصادی، اجتماعی، سازمانی، سیاسی، زیست محیطی بدون تحمیل مشکلات به نسلهای آینده است تأکید شده است.

نصر، توسعه پایدار را پارادایمی الهام بخش توصیف کرد که طی بیست و پنج سال گذشته حکومتها، سازمانهای تجاری و شهروندان آن را بعنوان یک اصل راهنما پذیرفته اند و برای نیل به اهداف مورد نظر و سنجش آن راهکارهایی اندیشیده اند.

ریاست گروه تخصصی معماری شورای مرکزی گفت:

برای دستیابی به توسعه پایدار در بافتهای شهری توجه به مؤلفه های کالبدی شهری، هویت شهری و استفاده بهینه و مناسب از این ویژگیها، میتواند بعنوان ابزار مناسب و قابل درک مدنظر قرار گیرند.

ضرورت توجه به پایداری در توسعه شهرها

از دیدگاه نصر، در مبحث مؤلفه های کالبدی توسعه پایدار شهری دسترسیها، عملکردها، فرم و شکل ساخت و سازها مد نظر قرار گرفته اند که شامل ارتقای سیستم دسترسی، استفاده از کاربری مختلط، فشرده سازی و تمرکز کاربریها و افزایش میزان کارایی، فرم و عملکرد بافت- بوم شناختی- خوانایی و ایجاد هویت میباشد.

به عقیده وی،

در شهرها، مفاهیم پایداری و توسعه پایدار شهری بر پایه طرفداری از منطق و ابعاد اکولوژی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و فضایی و نیز تقابل این ابعاد است. هرچند همواره به مزایای زیست محیطی و اجتماعی پایداری توجه شده است ولی جنبه های سودآوری اقتصادی کم تر مورد توجه واقع شده است. بر این اساس بررسی و تبیین نظریه های شهر پایدار و توسعه پایدار شهری در فرایند بازآفرینی، نوسازی و بهسازی شهری نیز لازم و ضروری است.

به گفته این متخصص معماری، مفهوم شهر پایدار شهری است که به علت استفاده اقتصادی از منابع، اجتناب از تولید بیش از حد ضایعات و بازیافت آن تا حد امکان و پذیرش سیاستهای مفید در درازمدت، قادر به ادامه حیات خود باشد. از این جهت بهسازی و نوسازی و حیات بخشی با هدف توسعه پایدار هماهنگی فراوانی دارد و اقدامات نوسازی و بهسازی شهری در پی تحقق توسعه پایدار شهری است. میتوان گفت ایده پایداری، مفهومی است که ۴ مؤلفه زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و کالبدی را توأماً مورد توجه قرار میدهد.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ آبان ۹۷
970 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0