لزوم توجه به مباحث فرهنگی و مذهبی ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

لزوم توجه به مباحث فرهنگی و مذهبی

به گفته ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، این سازمان بیش از پانزده سال است که به حوزه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی ورود کرده و در این زمینه فعالیت ‌های تخصصی بسیاری انجام داده که اثربخشی اجتماعی خوبی ورود همراه داشته است.

کد خبر: 191003019 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۱ مهر ۹۸ - ۴:۵۷ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،به گفته ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، این سازمان بیش از پانزده سال است که به حوزه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی  ورود کرده و در این زمینه فعالیت ‌های تخصصی بسیاری انجام داده که اثربخشی اجتماعی خوبی ورود همراه داشته است.

لزوم توجه به مباحث فرهنگی و مذهبی

لزوم توجه به مباحث فرهنگی و مذهبی

توجه به مباحث فرهنگی و مذهبی  ضرورتی اجتناب ناپذیر است

با توجه به فعالیت ‌های مستمر فرهنگی و هنری سازمان و بمنظور گسترش این فعالیت ‌ها جلسه ای با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین برگزار گردید و در آن مقرر شد، کارگروه مشترکی میان سازمان و این اداره کل با مشارکت دستگاه ‌های دیگر تشکیل گردد تا فعالیت ‌های فرهنگی و اجتماعی بصورت تخصصی و حرفه‌ای پی‌گیری و اجرایی گردد.

سیدکاظم مجابی در این جلسه با عنوان اینکه کمیسیون فرهنگ و هنر از کمیسیون ‌های فعال سازمان است، گفت: در سازمان برای انجام برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی تلاش ‌های زیادی صورت گرفته و توانسته‌ایم جایگاه اجتماعی سازمان را در حوزه ‌های مذهبی و فرهنگی پررنگ کنیم.

وی با عنوان اینکه توجه به مباحث فرهنگی و مذهبی ضرورتی اجتناب ناپذیر است، ادامه داد: بر این باور هستیم که این مباحث در پیشبرد کارهای تخصصی بسیار اثرگذار هستند که با توجه به اهمیت مباحث دینی و مذهبی این موضوع را سرلوحه قراردادیم که بصورت بخشنامه نیز به اعضاء ابلاغ گردیده است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین با تاکید بر اینکه ورود به مباحث مذهبی، تعهد و اخلاق حرفه‌ای در سازمان امری الزامی نهادینه شده است، گفت: برگزاری مراسم شب هفتم سالار شهیدان، برگزاری محفل زیارت عاشورا از جمله برنامه‌های فرهنگی سازمان بوده‌اند که همواره استقبال خوب اعضا را همراه داشته است.

وی با عنوان اینکه برخی ابداع‌ های فرهنگی استان به سطح ملی گسترش یافته، ادامه داد: برخی موارد تخصصی و فرهنگی که در سطح سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان‌های کشور شاهد آن هستیم، خاستگاه آن قزوین بوده که از جمله آن‌ ها می ‌توان به کمیسیون فرهنگ و هنر و کمیسیون بانوان اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه حقوق شهروندی که زیر مجموعه مباحث فرهنگی است باید اقدامات زیادی صورت گیرد؛ گفت: متاسفانه خدماتی که سازمان ارایه می ‌دهد، مستقیم با بهره بردار در ارتباط نیست و بطور معمول سازمان با سرمایه گذار در ارتباط است، یعنی عده‌ای  بعنوان سازنده از خدمات سازمان استفاده می ‌کنند و ساختمانی را می ‌سازند و آن را به بهره‌بردار واگذار می‌ کنند. متاسفانه این واسطه‌ ها، خدمات مهندسی را برای بهره‌بردار به صراحت تبیین نمی ‌کنند از این رو بهره‌برداران از خدمات سازمان اطلاع ندارند.

مجابی با عنوان اینکه خدمات سازمان نظام مهندسی ساختمان باید برای بهره‌برداران تعریف شود، گفت: در حوزه خدمات ساختمان وقتی موضوع خدمات مهندسی مطرح می‌گردد، اغلب شاهدیم که بنظر می ‌رسد، جایگاه و خاستگاهی ندارد و افراد معتقد هستنند که این‌گونه خدمات هزینه است در حالی‌که این‌گونه نیست.

چی تصریح کرد: چنان‌چه در حوزه صنعت ساختمان نارضایتی وجود دارد، به واسطه عدم اجرای کامل قوانین و عدم حضور کامل مهندسان در این حوزه است، ولی بهره‌برداران این نواقص را از جانب سازمان می‌بینند، ما نیز بمنظور آگاهی بخشی به بهره‌برداران، دفتر مشاوره شهروندان را راه‌اندازی کردیم تا با آن ‌ها ارتباط مستقیم ایجاد کنیم.

وی با اشاره به وجود بانک اطلاعاتی از ساختمان‌ ها در سازمان نظام مهندسی ساختمان، گفت: این بانک اطلاعاتی در ارایه طراحی و معرفی عوامل اجرایی حوزه ساخت ساختمان بسیار مفید است و بهره‌برداران می ‌توانند برای اطلاع از جزییات ساختمان از این ظرفیت استفاده کنند.

مجابی ادامه داد: متاسفانه در زمان بهره‌برداری از ساختمان ‌ها، شاهد وقوع اتفاق‌های ناگوار هستیم. از این رو لازم است به شهروندان و بهره‌برداران ساختمان‌ ها خدمات مشاوره‌ای ارایه شود تا با ساختمان استاندارد آشنا گردند.

وی گفت: در گذشته چنان‌چه بهره‌برداران در ساختمان ‌ها با مشکلی مواجه می‌شدند به سراغ معمار و سازنده آن می ‌رفتند، اکنون با توجه به ارتقای دانش و تکنولوژی ساختمان مهندسان مختلفی به این حوزه ورود کرده‌اند و با  تنوع موضوع ‌های ساخت مواجه هستیم. این بانک اطلاعاتی کمک می ‌کند شهروندان پاسخ همه سوالات خود در حوزه ساختمان را دریافت کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین با اشاره به تغییر سبک زندگی شهروندان ادامه داد: در دنیای امروز اگر چه سبک سکونت از خانه‌ های تک واحدی و ویلایی به آپارتمان نشینی تغییر یافته، اما فرهنگ زندگی آپارتمان نشینی بخوبی پیاده سازی نشده و متاسفانه همواره شاهدیم در مجتمع‌ های مسکونی برای پرداخت هزینه‌های مشاعی ساختمان ‌ها مشکلاتی روی می‌ دهد و حتی به مراجع قضایی ارجاع می‌گردد. در این میان انتظار می ‌رود برای ایجاد تعامل در میان ساکنان مجتمع ‌های مسکونی فرهنگسازی‌ هایی صورت گیرد.

سازمان نظام مهندسی  ساختمان در مباحث فرهنگی نگرش خوبی داشته است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز دیدگاه‌ های سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین را در زمینه‌ های فرهنگی و انتشار فصل‌نامه تخصصی مثبت ارزیابی و عنوان کرد: این سازمان اگرچه مجموعه‌ای تخصصی است، خوشبختانه نگاه خوبی به حوزه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی دارد، البته موضوعاتی هست که می ‌تواند زمینه مشترک این اداره کل و سازمان نظام مهندسی ساختمان باشد که در اسناد بالا دستی نیز به آن تاکید شده است.

اسماعیلی با عنوان اینکه مقام معظم رهبری بر توجه به پیوست ‌های فرهنگی در همه حوزه‌ها  تاکید زیادی دارد، اما این مهم مغفول مانده است، گفت: در سند مهندسی کشور که مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی است نیز بر توجه موضوعات فرهنگی تاکید شده و این مهم باید در جامعه بخوبی پیاده سازی گردد.

وی با عنوان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان در حوزه فرهنگی باید توجه به تغییر سبک زندگی را بعنون اصلی ترین موضوع فرهنگی خود مورد توجه قرار دهد، ادامه داد: در سال ‌های گذشته موضوع سبک زندگی ایرانی و اسلامی بارها مطرح گردیده، اما هم‌چنان شاهد هستیم در معماری، مبلمان شهری و طراحی‌ های ساختمان ‌ها از مدل ‌های غیر ایرانی و غربی در ساختمان سازی استفاده می‌ شود در حالی‌که این المان‌ ها امروزه در طراحی‌ های ما کاربرد ندارد و باید در کمیسیون فرهنگی بر روی این مباحث تامل گردد که چرا به این سمت قدم برداشته‌ایم.

وی با عنوان اینکه متاسفانه در کشور ما ابتدا تکنولوژی وارد می گردد و سپس بدنبال فرهنگ سازی برای آن می‌ رویم و این سبب ایجاد “تاخر فرهنگی” می ‌شود و آسیب ‌هایی بهمراه دارد، اظهار داشت: در زمینه فرهنگ‌سازی برای آپارتمان نشینی اقداماتی خوبی صورت نگرفته در زمینه حقوق شهروندی نیز شهروندان با حقوق خود آشنا نیستند، این موضوع ‌ها باید در دستور کار شورای فرهنگ عمومی استان قرار گیرند.

وی گفت: بمنظور تقویت فعالیت ‌های فرهنگی باید سند توسعه فرهنگی استان گرداوری و شاخص ‌های فرهنگی استان  تبیین گردد و همه در این چارچوب حرکت کنند، البته با تشکیل کارگروه فرهنگی جامع و مشترک با دستگاه ‌های مختلف و استفاده ظرفیت ‌های انجمن‌ ها، می ‌توان گسترده‌تر در این زمینه ورود کرد.

وی افزود: متاسفانه پروژه تالار شهر در دوازده سال گذشته تنها دوازده درصد پیشرفت فیزیکی داشته که اگر تکمیل گردد می ‌تواند نیازهای فرهنگی شهر را تامین کند.

وی گفت: تکمیل پروژه تالار شهر قزوین ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تامین آن در توان دولت نیست و دولت نمی ‌تواند به تنهایی آن را  تکمیل کند از این رو  باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده گردد که این مجموعه به اتمام برسد.

سازمان نظام مهندسی ساختمان تنها دستگاه نظارتی نیست

در ادامه این جلسه ساعد معارفی، مدیر اداری و روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در اظهاراتی با اشاره به این که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره با این سازمان تعامل خوبی داشته، گفت: بطور معمول اغلب شهروندان به سازمان نظام مهندسی ساختمان نگاه خدماتی دارند، اما با رویکرد هیأت مدیره‌های گذشته و فعلی و ورود آن‌ ها به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی با همکاری کمیسیون فرهنگ و هنر بطور میانگین هر ماه یک گردهمایی فرهنگی و اجتماعی در سازمان برگزار گردیده که اثربخشی خوبی بهمراه داشته است.

معارفی با عنوان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی بخوبی قدم برداشته و امیدوار هستیم بتوانیم با همکاری و حمایت بیش تر اداره کل فرهنگ و ارشاد فعالیت ‌های سازمان را در این حوزه‌ ها بیشتر کنیم، گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان در زمینه ارتباط با مردم باید قدم‌های بیش تری بردارد تا اعتماد مردمی به این سازمان تقویت گردد، چرا که سازمان نظام مهندسی تنها سیستم نظارتی نیست و در زمینه خدماتی و مشاوره‌ای نیز خدمات گسترده‌ای ارایه می ‌دهد و مردم بصورت رایگان می‌ توانند برای خرید و یا ساخت ساختمان از سازمان مشاوره بگیرند.

وی در ادامه اظهاراتش با عنوان اینکه فصل‌نامه مهندسی ساختمان حدود دو دهه است که بصورت مستمر توسط این سازمان به چاپ رسیده و مخاطبان زیادی دارد، عنوان داشت: این فصل‌نامه از نشریه‌ های شاخص کشور است، هم‌چنین ویژه‌نامه مناسبتی بازتاب سازمان نیز در چندین شماره منتشر گردیده و در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به شهروندان قدم‌های خوبی برداشته است.

وی با اشاره به موفقیت‌ های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در حوزه اطلاع رسانی، ادامه داد: این سازمان توانسته ۳ مرتبه متوالی در میان سازمان‌ های نظام‌ های مهندسی کشور رتبه اول روابط عمومی‌ ها و جایزه نخست روابط عمومی حرفه‌ای را به خود اختصاص دهد.

لزوم توجه به مباحث فرهنگی و مذهبی

وی گفت: با توجه به اینکه متولی اصلی مباحث فرهنگی و اجتماعی اداره کل ارشاد است، انتظار می ‌رود با سازمان همکاری بیش تری داشته باشد و در صورت امکان کمیته یا کارگروه مشترکی میان سازمان و این اداره کل تشکیل گردد که تعامل بیشتری به وجود آید و در حوزه اجتماعی ارتباط سازمان با مردم بیشتر گردد بگونه‌ای که مردم سازمان را مشاور و همراه خود بدانند.

سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین می‌ تواند مباحث فرهنگی را تقویت کند

پرویز حسینی، عضو هیأت مدیره سازمان نیز دیگر سخنران این جلسه بود که در سخنانی با عنوان اینکه ده هزار مهندس عضو سازمان هستند و تلاش شده از ظرفیت‌ های اعضا در زمینه ‌های مختلف استفاده گردد، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ ارزشمند است و اثربخشی طولانی مدت دارد و این آمادگی در سازمان وجود دارد که  برای تقویت مباحث فرهنگی با دستگاه ‌های متولی همکاری داشته باشد.

حسینی افزود: اعضای سازمان در حوزه ‌های هنری همچون: موسیقی، سینمایی، عکاسی و خطاطی توانمندی ‌های زیادی دارند و حتی توسط کمیسیون هنری سازمان کلیپی با عنوان “مردمان هندسه” تهیه شده که در کشور مورد استقبال قرار گرفته است.

برخی از اعضای سازمان در حوزه‌ های فرهنگی رتبه ملی کسب کرده اند

پویا بهتویی، ریاست کمیسون فرهنگی و هنری سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز در اظهاراتی با عنوان اینکه تاسیس این کمیسیون به دنبال وجود استعدادهای فرهنگی و هنری در میان اعضاء سازمان بوده، گفت: تشکیل کمیسیون فرهنگ و هنری طبق این اساس بود که از پتانسیل‌ های هنری اعضاء استفاده گردد، چرا که برخی از اعضای سازمان در حوزه ‌های فرهنگی در سطح ملی فعالیت‌ های خوبی داشتند و حتی در رشته ‌های، تئاتر و عکاسی رتبه ‌های ملی کسب کرده‌اند.

وی گفت: کمیسیون فرهنگی و هنری سازمان نظام مهندسی ساختمان با برگزاری برنامه ‌های فرهنگی و ادبی هم چون: حافظ پژوهی، جشن یلدا، مولانا پژوهی با عنوان مهندسی اخلاق در مولانا، ترویج حقوق شهروندی و جلسه با رییس کانون وکلا و نمایندگان مردم در خانه ملت، سازمان را بگونه‌ای دیگر به مردم معرفی کند.

ریاست کمیسون فرهنگی و هنری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با اشاره به کمبود فضای فیزیکی مناسبی برای همایش دوستداران فرهنگی افزود: اگرچه قزوین اکنون از شهرهای بزرگ بشمار می‌ رود و شاخص ‌های کلان شهر را دارد و دارای پیشینه فرهنگی غنی است، اما سالن مناسب و استانداردی برای برگزاری فعالیت ‌های فرهنگی و هنری ندارد که امیدوار هستیم این مشکل برای اهالی هنر استان برطرف گردد.

بهتویی هم‌چنین گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین بعنوان بزرگ‌ترین مجموعه مهندسی استان این آمادگی را دارد برای ساخت مجموعه‌ای فرهنگی در استان قدم بردارد و به سفیران فرهنگی استان خدمات ارایه دهد.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بسته طلائی آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ مهر ۹۸
483 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0