ضرورت صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌ های پایتخت ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

ضرورت صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌ های پایتخت

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از ضرورت صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌ های پایتخت خبر داد.

کد خبر: 190715005 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸ - ۴:۲۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از ضرورت صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌ های پایتخت خبر داد.

ضرورت صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌ های پایتخت

ضرورت صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌ های پایتخت

ضرورت صدور شناسنامه فنی برای  ساختمان‌ های پایتخت

طاهری در جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران با سازمان نظام مهندسی در مورد نحوه صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان با عنوان این که قانون‌گذار افراد را به رعایت مقررات ملی ساختمان ملزم کرده است، بیان کرد: شناسنامه فنی ساختمان شأن حقوقی ملک است و هم‌چنین نگاهی در راستای تقویت فرهنگی یک سند ساختمانی است.
طاهری با عنوان این که صدور ساختمان فنی ساختمان یکی از وظایف اصلی سازمان نظام مهندسی است که در ماده‌های مختلف قانونی به نحوه صدور آن توجه شده است، افزود: شناسنامه فنی ساختمان یک سند شامل همه مشخصات یک ملک است که حتی باید در تمامی نقل و انتقالات بعنوان سندی که حقوق بهره‌بردار است، ارائه گردد.
وی با عنوان این که شهرداری موظف است قبل از صدور به پایان کار شناسنامه فنی را دریافت کند، تصریح کرد: تمام نهادهای مدیریت شهری از جمله سازمان نظام مهندسی تاکنون در صدور این شناسنامه ضعف‌هایی داشته و قصور کرده‌اند.

ضرورت صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌ های پایتخت

رییس سازمان استان با عنوان این که ما شاهد آن هستیم که حتی به ساختمان بعنوان یک کالا هم نگاه نمی‌ شود، ادامه داد: هنگامی که شما کالایی خریداری می‌کنید، مشخصات آن در قالب یک دفترچه ارائه می گردد، ولی در باره ساختمان و املاک کوتاهی شده است.
وی با عنوان این که اقدامات مهمی را در باره نحوه صدور شناسنامه فنی ساختمان انجام داده‌ایم، افزود: قبلاً هنگامی که ساختمانی تمام می‌ شد، چند ماه طول می ‌کشید که شناسنامه آن هم بصورت دستی صادر گردد اما حالا سامانه‌ای راه‌اندازی شده که شناسنامه فنی ساختمان به صورت الکترونیک و از ابتدای شروع به ساخت صادر می‌شود.
طاهری با بیان اینکه سامانه دیگر طراحی شده است که مردم و دستگاه‌های مختلف می‌توانند وارد سامانه شده و مشخصات فنی ملک را دریافت کنند، بیان کرد: صدور شناسنامه فنی بسیار مهم است چرا که به یاد داریم در زمان حادثه پلاسکو نقشه‌ای وجود نداشت که طبق آن به راه‌های دسترسی به ساختمان برسند و در حال حاضر اگر برای هر یک از برج‌ های نوساز که شناسنامه فنی هم ندارند، حادثه‌ای به مانند پلاسکو رخ دهد، ممکن است با مشکلات زیادی در خدمت‌سانی روبرو شویم چرا که اصلاً نقشه و اطلاعاتی از ساختمان ‌ها در دسترس نیست.

منبع: فصل تجارت

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ تیر ۹۸
634 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0