لزوم ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن برای دستیابی به افق ۱۴۰۴ داریوش اسماعیلی

لزوم ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن برای دستیابی به افق ۱۴۰۴

وضع عوارض بر صادرات مواد خام معدنی بنابر دستورالعملی است که توسط معاون اقتصادی ریاست جمهوری با تایید سران 3 قوه و مقام معظم رهبری برپایه تصمیم کمیته 5 نفره اتخاذ شد و این کار گروه میتواند میزان عوارض را مشخص یا اخذ آن را متوقف سازد.

کد خبر: 191105014 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۴ آبان ۹۸ - ۱:۵۸ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،وضع عوارض بر صادرات مواد خام معدنی بنابر دستورالعملی است که توسط معاون اقتصادی ریاست جمهوری با تایید سران ۳ قوه و مقام معظم رهبری برپایه تصمیم کمیته ۵ نفره اتخاذ شد و این کار گروه میتواند میزان عوارض را مشخص یا اخذ آن را متوقف سازد.

لزوم ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن برای دستیابی به افق ۱۴۰۴

لزوم ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن برای دستیابی به افق ۱۴۰۴

لزوم ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن  برای دستیابی به افق ۱۴۰۴

وضع عوارض بر صادرات مواد خام معدنی بنابر دستورالعملی است که توسط معاون اقتصادی ریاست جمهوری با تایید سران ۳ قوه و مقام معظم رهبری برپایه تصمیم کمیته ۵ نفره اتخاذ شد و این کار گروه میتواند میزان عوارض را مشخص یا اخذ آن را متوقف سازد. پیشنهاد اولیه برای میزان عوارض کنسانتره سنگ اهن بیست و پنج تا سی درصد بود که با رقم بیست و پنج درصد موافقت گردید و برای دیگر اقلام معدنی نیز متناسب با آن عوارض مشخص شد.

داریوش اسماعیلی انگیزه وضع عوارض بیست و پنج درصدی را حمایت از تولید داخل دانست و افزود: صنایع معدنی زیادی در ایران وجود دارد که به مواد اولیه نیاز دارند، لذا نباید برای صادرات و ارزآوری آن به تولید داخلی لطمه وارد گردد. تصمیمی که کمیته ۵ نفره از طرف شورای هماهنگی سران قوا، به یک باره بر روی تمام مواد معدنی که صادرات دارند، اتخاذ کردند. که نباید از یک زاویه به همه مواد معدنی نگاه کرد و این قابل قبول نیست.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، بازنگری و پایش مصوبه بعد از گذشت ۲ ماه را تایید کرد و گفت: این اطمینان را می‌ دهم در برخی موارد تجدید نظر خواهد شد، مانند موضوع مس که در اتاق فکر مورد تایید قرار گرفت که از این طرح خارج گردد.

اسماعیلی بیان کرد: بنظر من از دید رئیس نظام مهندسی و نماینده مردم در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در بحث وضع عوارض، نه معتقد به وضع عوارض برروی همه مواد معدنی هستیم و نه نگرفتن آن را تایید میکنیم. سیاستگذاری ها نباید طوری باشد که به تولید داخلی لطمه وارد کند.

وی، عوارض بالا بر سنگ آهن خام را لازم و صادرات آن ممنوع دانست و گفت: برای افق ۱۴۰۴، تولید پنجاه و پنج میلیون تن فولاد را در برنامه داریم که برای این مهم، سالانه به صد و شصت میلیون تن سنگ آهن نیاز است. تا امروز هشتاد میلیون تن سنگ آهن تولید شده است. این در حالی است که ذخیره قطعی، حدود سه میلیارد تن برآورد شده که برای نیل به افق ۱۴۰۴، باید جلوی صادرات سنگ آهن خام گرفته شود‌. ولی در باره کنسانتره، گندله و آهن اسفجی موضوع کاملا فرق می‌کند، اول باید با قیمت متوازن خوراک داخل را تامین کرد و در صورت مازاد (حتی یک کیلوگرم) بدون گرفتن عوارض باید اجازه صادرات آن را دهیم.

لزوم ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن برای دستیابی به افق ۱۴۰۴

رئیس نظام مهندسی معدن ایران تصریح کرد: حال این پرسش مطرح است که قیمت داخلی چقدر باید باشد؟ تولید کنندگان سنگ آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و حتی نورد و محصول نهایی، که مشترک المنافع هستند، باید طی نشست هایی برای کل زنجیره قیمت مشخص کنند. بعنوان مثال، قیمت سنگ آهن خام چند درصد شمش باشد، کنسانتره و گندله نیز به همین شکل بررسی گردد و سود حاصل باید در زنجیره توزیع گردد.

وی در خاتمه با هشدار به فولادیها ادامه داد: اگر امروز تصمیمگیری‌ها و سیاست گذاریها به سمتی پیش رود که به تولیدکنندگان اصلی سنگ آهن لطمه وارد گردد، قطعا شما هم دچار مشکل خواهید شد. ممکن است قیمت ارزان سنگ آهن به نفع شما باشد، ولی این اتفاق سبب می ‌شود که تولیدکنندگان کم کم سرمایه خود را از کل زنجیره خارج و یا به اصطلاح از بخش معدن و صنایع معدنی کنار روند. دقیقا مانند اتفاقی که در زغال و ذوب آهن پیش می آید. اگر روزی قیمت زغال به حدی کاهش پیدا کند و سرمایه گذار از آن خارج گردد، حتما ذوب آهن دچار مشکل خواهد شد.

منبع: شما نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی معماری pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ آبان ۹۸
10000 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0