ضرورت تغییر ساختارها در حوزه ساخت و ساز ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد بیان داشت: 

ضرورت تغییر ساختارها در حوزه ساخت و ساز

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد با تاکید بر تشکیل 5 کمیته تخصصی برای کاهش تخلف ساخت و سازها، افزود: در این کمیته‌ها شهرداران، نمایندگان نظام مهندسی ساختمان و وزارت کشور در کمیسیون‌ ها و معاونت عمرانی استانداری حضور داشته باشند.

کد خبر: 190913001 تاریخ انتشار: جمعه ۲۲ شهریور ۹۸ - ۱۰:۱۹ ق.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد با تاکید بر تشکیل ۵ کمیته تخصصی برای کاهش تخلف ساخت و سازها، افزود: در این کمیته‌ها شهرداران، نمایندگان نظام مهندسی ساختمان و وزارت کشور در کمیسیون‌ ها و معاونت عمرانی استانداری حضور داشته باشند.

ضرورت تغییر ساختارها در حوزه ساخت و ساز

ضرورت تغییر ساختارها در حوزه ساخت و ساز

تغییر ساختارها در حوزه  ساخت و ساز ضروری است

محسن صادقیان در پنل تخصصی « بررسی دغدغه‌های حوزه ساخت و ساز استان یزد» پیشنهاداتی را برای تقویت نظارت ‌ها در حوزه ساخت و ساز ارائه کرد و خواستار توجه متولیان امر به این پیشنهادات و اعمال نظرها گردید.

صادقیان ادامه داد: یکی از این کمیته ‌ها باید با عضویت ۷ نفر شامل ۴ نفر از شهرداران استان، نمایندگان ثبت اسناد و املاک و راه و شهرسازی تشکیل گردد، برای زمین ‌های کم‌تر از حدنصاب و اراضی بدون سند راه‌کارهایی اتخاذ کند.

صادقیان، دیگر کمیته را متشکل از تمام شهرداران استان برای شناسایی زمین‌ هایی به وسعت ۵ هزار مترمربع برای جلوگیری از تفکیک غیرمجاز اراضی در شهرها اعلام کرد.

وی گفت: شهرداری‌ ها از امروز ملزم هستند که واحد اجرائیات را به بخش خصوصی واگذار و نتیجه آن را در نشست های مربوطه ارائه کنند.

معاون استانداری یزد، هم‌چنین بر لزوم تشکیل کمیته شش نفری متشکل از ۳ نفر شهرداران استان بویژه شهردار منطقه ۴ یزد تاکید کرد.

تشکیل کمیته تخصصی برای اصلاح کمیسیون ماده صد از دیگر موارد پیشنهادی صادقیان بود که مطرح گردید، کمیته‌ای با عضویت دو نماینده از وزارت کشور و سایر دستگاه‌ ها از جمله سازمان نظام مهندسی، شهرداری‌ ها و دادگستری و شورای شهر تشکیل گردد.

صادقیان افزود: در راستای اصلاح فرایند نظام مهندسی نیز باید کمیته‌ای با ۵ عضو شامل دو نماینده سازمان نظام مهندسی، ۱ نفر از شهرداری برای نظارت بر فرآیند نظام مهندسی و حق الزحمه‌ها تشکیل گردد.

به گفته صادقیان، آخرین کمیته مرتبط با اصلاح فرآیند صدور پروانه است که با عضویت نمایندگان استانداری، سازمان نظام مهندسی ساختمان و اداره کل راه و شهرسازی تشکیل شود.

وی به سازمان نظام مهندسی ساختمان پیشنهاد کرد که نسبت به راه اندازی دفتر مشاوره در امر ساخت و سازها اقدام کند.

یزد بیست و یک شهر دارد که هشتاد و پنج درصد جمعی جمعیت یک میلیون و صد و سی و هشت هزاری سال نود و پنج، آن شهرنشین و بقیه در روستاها و آبادی‌ ها زندگی می‌ کنند.

هم‌چنین ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد با تأکید بر ضرورت تغییر ساختارها، فرآیندها و رفتارهای جامعه در حوزه ساخت و سازها امروز بیان کرده بود: با توجه به تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی، تجربه‌های گذشته برای ساخت و سازهای امروزی قابل اجرا نیست.

مهدی سالاری گفت: ساختمان یک صنعت کلیدی با گردش مالی و اشتغال‌ زایی بالایی‌ است و اگر حال و روز آن خوب باشد و درست هدایت و مدیریت گردد، علاوه بر اشتغال و مزایایی اقتصادی متعدد آن، رضایت مردم نیز برای برخورداری از مسکن مناسب تامین میشود.

ضرورت تغییر ساختارها در حوزه ساخت و ساز

سالاری با عنوان این که شرایط امروز با دوره‌های قبل که پول نفت فراوان بود، متفاوت است و باید با شرایط جدید خود را انطباق دهیم، اظهار داشت: باید ساختارها، فرآیندها و رفتار با نیازهای امروز حوزه ساخت و ساز هماهنگ شده و دیدگاه ‌های متولیان صنعت ساختمان به هم نزدیک گردد.

وی، چندی قبل در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی از ساخت و ساز نود درصد بناهای استان از طریق شبکه غیررسمی خبر داده بود.

به تازگی اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر گردیده در نقاط شهری توسط شهرداری ‌های کشور در زمستان نود و هفت، از طرف مرکز آمار ایران منتشر گردید که بر مبنای آن یزد جزو ۴ استان دارای کم‌ترین تعداد پروانه ساختمانی صادر شده قرار دارد؛ چهارمحال و بختیاری، ایلام و سمنان در این زمینه جلوتر از یزد هستند.

طبق این اساس از مجموع چهل و نه هزار و هشتصد و هفتاد و پنج پروانه ساختمانی صادر شده کشور در زمستان نود و هفت سهم استان یزد فقط ششصد و سی و نه پروانه بوده است.

منبع: اخبار ساختمان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ شهریور ۹۸
552 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0