لزوم اصلاح رویه در شهرداری و نظام مهندسی شهردار شیراز بیان کرد:

لزوم اصلاح رویه در شهرداری و نظام مهندسی

حیدر اسکندرپور بیان کرد: باید مسیر کارشناس محور به فرایند محور تغییر کند بهمین علت نیازمند اصلاح رویه در شهرداری و نظام مهندسی هستیم.

کد خبر: 971105001 تاریخ انتشار: جمعه ۵ بهمن ۹۷ - ۱۱:۱۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نطام مهندسی کشور،حیدر اسکندرپور بیان کرد: باید مسیر کارشناس محور به فرایند محور تغییر کند بهمین علت نیازمند اصلاح رویه در شهرداری و نظام مهندسی هستیم.

لزوم اصلاح رویه در شهرداری و نظام مهندسی

لزوم اصلاح رویه در شهرداری و نظام مهندسی

لزوم اصلاح رویه در شهرداری و نظام مهندسی

وی بعد از ظهر ۵شنبه در اجلاس انبوه سازان سراسر کشور در شیراز قول داد که در مسیر تسهیل صدور پروانه ساختمانی، بعنوان یک اصل اساسی در شهرداری، قدم برداشته و این موضوع را محقق کند.
شهردار شیراز با عنوان این که تسهیلگری یک چالش پیش روی شهرداری است، افزود: با شجاعت اعلام میکنم که طی سال های گذشته در بحث تسهیل امر سرمایه گذاری ناموفق بوده ایم، حال آن که شورای پنجم و مجموعه مدیریتی شهرداری یکی از نخستین اولویت هایش تسهیل در این زمینه بوده است.
وی یکی از علل عدم موفقیت در مسیر تسهیل سرمایه گذاری در شیراز را سازمان سنگین شهرداری و دیگری مراودات شهرداری با نظام مهندسی و از دیگر عوامل به ضابطه های طرح تفصیلی و نبود فهم و رویه مشترک در این ضابطه ها، است.
اسکندرپور ادامه داد: اگر قرار است در اقتصاد کشور خصوصا در شرایط کنونی و با همه محدودیت ‌ها، اتفاق خوبی بیفتد، این اتفاق باید از بخش مسکن آغاز گردد.
وی با اشاره به این که شهرداری برای رسیدن به وضعیت مطلوب قدم های خوبی برداشته است، افزود: مدیرانی را موفق خواند که فرآیندها را اصلاح کنند، نقش اشخاص باید به حداقل ممکن برسانند، امضاهای طلایی در شهرداری مصیبت و رانت است این ها باید حذف گردد.
شهردار شیراز تصریح کرد:راه نیل به این مطلوبیت را شهرداری الکترونیک است و ممیزی شهر پیش نیاز شهرداری الکترونیک محسوب می گردد و حدود ۲۰ سال است انجام نشده است.
اسکندرپور گفت: در مورد صدور پایان کار الکترونیکی فرآیند امور در مراحل نهایی کار قرار داریم و دهه فجر از آن رونمایی می گردد.
وی با اشاره به تلاشی که طی سالهای گذشته برای بحث درآمد پایدار در شهرداری ها شده ولی به سرانجام نرسیده است، اظهار داشت: دلیل این موضوع تصمیم اتخاذ شده در مورد سوق دادن شهرداری ‌ها به سمت خودکفایی از دهه ۶۰ بوده و این موضوع در دراز مدت خسارات جبران ناپذیری به شهرها وارد کرده است.
وی خاطر نشان کرد: بروز مشکلات در زمینه فروش تراکم، ساخت و سازهای شهری، تغییر کاربری و ترافیک و … بدنبال سوق دادن شهرداری‌ ها به سمت خودکفایی، خصوصا در کلانشهرها حادث گردید و همین موضوع سبب شد شهرهایی نظیر تهران و شیراز با مشکلات ساختاری روبرو گردند.
وی با اشاره به این که بودجه ۳ هزار میلیارد تومانی شهرداری شیراز بالای نود درصد از شهر دریافت میشود، تاکید کرد: این موضوع در جاییکه بخش مسکن در رکود به سر میبرد، مدیریت شهری را به سمتی سوق میدهد که نظر کارشناسی توصیه نمیکند.
شهردار شیراز ادامه داد: در شیراز میتوانیم نقشه های سال های گذشته را با هم مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که این تفکر خسارت هایی را بهمراه داشته و به داشته های اصلی شهر صدمه زده است.

لزوم اصلاح رویه در شهرداری و نظام مهندسی

وی بیان کرد: اعتقاد داریم در بودجه عمومی کشور باید با پیش بینی محل درآمد شهرداری از محل سهم خدمات، جاهایی به شهر و مردم خدمت ارائه می گردد، باید هزینه دریافت گردد، در شهرهای بزرگ دنیا عمده درآمد از سهم خدمات و مالیات و عوارض پیش بینی شده است.
اسکندرپور با بیان این که کسب هفتاد یا هشتاد درصد درآمد شهرداری از محل پروانه ساختمانی برای سایر کشورهای جهانی غیر قابل قبول است، پیش بینی و تعریف درآمد پایدار در بودجه عمومی دولت و سرمایه گذاری در شهرها را راه برون رفت از این مشکل دانست.
وی با اشاره به این که شهرداریها باید از محل درآمدهای عمومی نظیر عوارض سوخت، مالیات، تخلفات رانندگی و …. درآمدی را بعنوان منابع پایدار درآمدی داشته باشند، گفت:وقتی یک شهرداری نظیر شیراز ماهیانه شصت میلیارد تومان بعنوان حقوق و دستمزد باید پرداخت کند، امکان دارد در شرایط مختلف و فضای رکود به سمتی برود که تمایلی هم ندارد.
وی با عنوان این که امروز در شهرداری شیراز رویکرد سال‌ های گذشته در مورد اوراق قرضه تغییر کرده است، افزود: زمانی شهرداری شیراز فروش اوراق یا دریافت تسهیلات بانکی را برای انجام سرمایه گذاری در بخش مسکن و فضای تجاری دنبال میکرد، امروز رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته ایم.
اسکندرپور رویه پیشین را زمینه ساز رقابت با بخش خصوصی دانست و عنوان کرد: ورود شهرداری در ساخت و ساز در حالیست که قیمت تمام شده در مقایسه با بخش خصوصی به علت بروکراسی حاکم و زیاد بودن قیمت تمام شده کالا و خدمات، بالا بوده و صرفه اقتصادی ندارد.
وی با عنوان این که امروز تنها برای ساخت و تجهیز قطار شهری، از طرف شورای شهر به شهرداری اجازه انتشار و فروش اوراق داده شده است، یاد آور شد: امروز ما به هیچ عنوان تمایلی به ورود شهرداری به بحث ساخت و ساز را نداریم و اعتقاد داریم که بعنوان سیاستگزار و تسهیلگر باید عمل کنیم.
منبع: خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ بهمن ۹۷
602 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0