ضرورت اجرایی شدن طرح باز چرخانی آب خاکستری در منازل مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان

ضرورت اجرایی شدن طرح باز چرخانی آب خاکستری در منازل

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان بیان داشت: اجرایی شدن طرح باز چرخانی آب خاکستری در منازل ضروری است

کد خبر: 190628006 تاریخ انتشار: جمعه ۷ تیر ۹۸ - ۱۱:۰۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان بیان داشت: اجرایی شدن طرح باز چرخانی آب خاکستری در منازل ضروری است

ضرورت اجرایی شدن طرح باز چرخانی آب خاکستری در منازل

ضرورت اجرایی شدن طرح باز چرخانی آب خاکستری در منازل

ضرورت اجرایی شدن طرح باز  چرخانی آب خاکستری در منازل

در طرح باز چرخانی آب خاکستری در منازل، آب شرب با کیفیت در فلاش تانکها، روشویی ها و ظرفشوییهای منازل باز چرخانی می گردد و این موضوع باید به عنوان مطالبه جدی با نظام مهندسی ساختمان و شهرداریها مطرح گردد تا با طراحی سیستمهای ویژه این آب های با کیفیت به هدر نرود.
هاشم امینی با اشاره به ” هفته صرفه جویی در مصرف آب” تأکید کرد : ” هفته ” را به” سال” صرفه جویی در مصرف آب تغییر دهیم.
امینی با عنوان این که در بخش تامین آب شرب از چاههای آب کمک میگیریم، گفت: مصرف این چاه ها در گذشته چیزی حدود یازده هزار لیتر در ثانیه بوده که این عدد در حال حاضر به کم‌تر از یک هزار لیتر در ثانیه رسیده است .
وی با تاکید بر صرفه جویی در مصرف آب شرب تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در بخش سازگاری با کم آبی موفق به کسب رتبه برتر در بخش شرب کشور شد.
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان با ذکر این مطلب که در سال، گذشته هشتاد و پنج کیلومتر اصلاح شبکه آب و شش هزار سیصد و سی و هفت اصلاح وبازسازی انشعاب آب انجام شده است، گفت: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در حال حاضر با ۱/۱۶ درصد کم‌ترین میزان آب بدون درآمد کشور را دارد.
امینی ادامه داد: عملیات نشعب یابی شبکه اب شامل دویست و چهل و شش کیلومتر شبکه آب و پیمایش سیزده هزار سیصد و سی و هفت انشعاب بوده است.
وی در مورد طرح بازچرخانی آب خاکستری در منازل، افزود: تفاهم نامه ای با سازمان نظام مهندسی استان منعقد کردیم تا استفاده از آب خاکستری را در تمام منازل عملیاتی کنیم در این طرح، آب شرب با کیفیت در فلاش تانکها، روشوییها و ظرفشوییهای منازل باز چرخانی می گردد و این موضوع باید به عنوان مطالبه جدی با نظام مهندسی ساختمان و شهرداریها مطرح گردد تا با طراحی سیستمهای ویزه این آبهای با کیفیت به هدر نرود .
تاکید در اتمام پروژه سامانه دوم آب رسانی استان اصفهان
امینی با عنوان این که سامانه دوم آب رسانی اصفهان بزرگ باید سال هشتاد و شش به اتمام میرسید و تحویل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان میشد، گفت: به علت مجوزها و سایر مشکلاتی که نمایندگان مردم اصفهان در مجلس و استاندار اصفهان به آنها اشاره کرده اند، متأسفانه پروژه به اتمام نرسیده و آب منطقه ایی در حال احداث سد و خطوط آب رسانی است.
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان با تأکید بر این که باید هرچه سریع‌تر سامانه دوم تکمیل گردد تا بتوانیم از ظرفیت آن استفاده کنیم، تصریح کرد: نگاه به سامانه دوم آبرسانی اصفهان پدافند غیرعامل و مسئله مهم مشکل کمبود آب جمعیت ۴ میلیونی در قالب چهارده شهرستان است.
وی ادامه داد: رفتار دائمی ما در حوزه مدیریت مصرف کمک می ‌کند در اقلیم خشک و نیمه خشک زندگی پایداری داشته باشیم و به جهت اقداماتی که شرکت آب فاضلاب استان اصفهان انجام داده است، در بحث رویداد سازگاری با خشکسالی و کم آبی توانسته است رتبه برتر این رویداد در بخش شرب شهری و روستایی در میان شرکت‌ های آب و فاضلاب را کسب کند.
امینی گفت: اقداماتی در جهت فرهنگسازی با کم‌آبی و مدیریت مصرف و سازگاری در بخش ‌های فنی و فرهنگی و قانونی صورت گرفت که توانست در سال نود و هفت نسبت به سال نود و شش میزان ۶٫۹ درصد مصرف را کاهش دهد و بیست و سه میلیون مترمکعب آب ذخیره گردد.
صدور هشت میلیون قبض آب در سال گذشته
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان یاد آور شد: سالانه هشت میلیون برگه قبض آب در استان اصفهان توزیع می گردد که حذف آن سبب صرفه جویی چشمگیری در مصرف کاغذ و کمک به منابع طبیعی کشور، کمک به کاهش مراجعه مأموران و حذف خطاها می گردد.
امینی گفت: دومین اقدام معرفی درگاه جدید USSD است که به واسطه آن شهروندان با ارسال یک شماره قبض قبلی و صورت‌حساب هم‌چنین استعلام مورد نیاز خود را دریافت میکنند، که سبب کاهش میزان مراجعه مردم به ادارات می‌ گردد و مردم از طریق سامانه ۱۵۲۲ نیز صد در صد خدمات بیست و سه گانه را دریافت می ‌کنند.
کیفیت آب در حوزه چاهها خط قرمز ما است
امینی با تأکید بر این که خط قرمز در حوزه استفاده از آب زیرزمینی کیفیت است، گفت: امروز حدود ۱ هزار لیتر بر ثانیه آب اصفهان از چاه‌های حفر شده تأمین می ‌شود؛ در عین حال که آب توزیع شده از طریق چاه ‌ها چه در شهرها و روستاها مورد تأیید مرکز بهداشت استان قرار دارد، این رقم در برابر منابع دیگر تأمین آب رقم ناچیزی است .
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان با اشاره به اختلاط آب چاههای فلمن و تصفیه خانه باباشیخعلی، تصریح کرد: چاههای سطح شهر بیشتر در شمال شرق و غرب شهر اصفهان قرار دارد، در جنوب اصفهان به جهت بافت زمین شناسی، چاهی وجود ندارد و با برنامه ریزی صورت گرفته در سال گذشته چاهها را به خطوط انتقال آب متصل کردیم تا تغییر طعم آب در برخی خطوط مشهود نباشد.
وی در مورد شرایط چاه های فلمن، بیان کرد: چاه های فلمن زمانی سه هزار لیتر بر ثانیه آب داشت که متاسفانه به علت خشکسالی طی یک دهه گذشته اکنون این چاه ها سیصد لیتر بر ثانیه آب دارد.
نهصد و سی و پنج روستا تحت پوشش آب شرب بهداشتی و سالم
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در حوزه روستایی بیان کرد: در استان اصفهان یک هزارو دویست و هشتاد و شش روستا وجود دارد که تاکنون نهصد و سی و پنج روستا تحت پوشش آب شرب بهداشتی و سالم قرار گرفته اند.
امینی افزود: یکی از اقدامات و سیاستهای جدی وزارت نیرو برای تأمین آب پایدار، ایجاد مجتمعهای آبرسانی روستایی است که خوشبختانه چهل و یک مجتمع آبرسانی روستایی در سطح استان برنامه ریزی شده و تاکنون چهارده مجتمع در قالب دویست و هفده روستا به بهره برداری رسیده و بیست و هفت مجتمع آبرسانی در قالب دویست و پنجاه و هفت نیز درحال احداث است و تاکنون چهل و یک درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی یاد آور شد: صد و سی میلیارد تومان ازاعتبارات صندوق توسعه ملی و هشتاد و پنج میلیارد تومان از اعتبارات روستایی دراین مجتمعها هزینه شده و پانصد میلیارد تومان اعتبار دیگر مورد نیاز است تا برای تأمین آب پایدار اقدامات اساسی انجام گردد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطرنشان کرد: در سال گذشته به صد و هفتاد و نه روستا آبرسانی سیار انجام شد که این تعداد در سال جاری به صد و بیست روستا کاهش پیدا کرده است.
وی با عنوانعنوا که کم یا زیاد بودن ببارها چیزی از مسئولیت شرکت آبفا کم نمی کند، گفت: باید تلاش کنید تا بهینه مصرف کردن آب را به مردم آموزش دهیم و فرهنگ آن را از شعار به شعور تبدیل کنیم. فرهنگ سازی یک موضوع هفتگی، ماهانه، فصلی یا سالانه نیست بلکه رفتار دائمی مدیریت مصرف میتواند کمک کند تا دراقلیم خشک زندگی پایداری داشته باشیم.
وی ادامه داد: باتوجه به اقدامات انجام شده توسط شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، این شرکت در یکی از رویدادهای وزارت نیرو که درحال برگزاری است، دربخش سازگاری با کم آبی موفق به کسب رتبه برتر در بخش شرب کشور شد.
امینی گفت: وقتی شهروندان نیاز به آب دارند ناچار هستیم بخشی از آب مورد نیاز را از طریق چاهها که البته کم‌تر از یک هزار لیتر در ثانیه است، تأمین کنیم و این عدد در قیاس با یازده هزار لیتر مصرف از سامانه اصفهان ناچیز است.
وی با اشاره به حداقل رساندن میزان پرت آب (اتلاف آب) در اصفهان گفت: آب بدون درآمد در حوزه شبکه‌های شهری به جهت فرسودگی شبکه یکی از دغدغه های شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان بود که با اقدامات انجام شده توانستیم درچند سال گذشته میزان آب بدون درآمد که به علت انشعابات غیرمجاز، اشتباه قرائت کنتور و پرت شبکه اتفاق می افتاد را به حداقل برسانیم.
اجرایی شدن پروژه آب رسانی به باغ بهادران
امینی به پروژه های شرکت آبفا اشاره و بیان کرد: درحال حاضر پروژه آب رسانی به باغ بهادران دردست اجرا است تا بخشی از روستاهای آن از آب شرب بهداشتی برخوردار گردند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با عنوان این که آبرسانی به گلشهرو روستاهای آن هفته گذشته به بهره برداری رسید، گفت: اب رسانی به شهرهای دهاقان، گلشن و روستاهای اطراف آن تاپاییز امسال انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: یکی از مطالبات جدی مردم شهر تودشک آبرسانی به این شهربود که اوایل امسال پروژه آبرسانی به این شهر تکمیل و به اتمام رسید.
احداث ۳ تصفیه خانه در استان اصفهان
امینی با اشاره به درحال احداث بودن ۳ تصفیه خانه در اصفهان عنوان کرد: در راستای سیاستهای دولت درحوزه مباحث بهداشتی و زیست محیطی ۳ تصفیه خانه درحال احداث است که شامل تصفیه خانه خوانسار(هفته گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت)، تصفیه خانه چادگان با بیش از شصت درصد پیشرفت فیزیکی و تصفیه خانه شهر اژیه با نود درصد پیشرفت است که تصفیه خانه شهراژیه تا پایان امسال به بهره برداری میرسد.
وی با عنوان این که سال گذشته دویست و نود و پنج کیلومترلوله گذاری آب در استان اصفهان انجام شد، گفت: هم‌چنین سیصد و سی و یک کیلومتر لوله گذاری فاضلاب و دوازده هزارمترمکعب مخزن آب در سطح استان اصفهان به بهره برداری رسید و هفت هزار مترمکعب مخزن نیز در حال احداث داریم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطرنشان کرد: سال گذشته هجده هزار و دویست و چهل فقره انشعاب آب در حوزه شهری و بیست و یک هزار و ششصد فقره انشعاب فاضلاب واگذار شده است.
بازسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به بازسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان تصریح کرد: یکی از پروژه های مهم شرکت آبفای استان اصفهان بازسازی شبکه فاضلاب شهراصفهان است و قطعاً بهمین علت، شهروندان ساکن درخیابان‌های میر، نظر، مشتاق، آبشار و کمال اسماعیل از این بابت اذیت میشوند ولی بد نیست بدانند که شرکت آبفا با استفاده از ظرفیت فاینانس چین به سختی درحال اجرای این پروژه ها است.

ضرورت اجرایی شدن طرح باز چرخانی آب خاکستری در منازل

امینی گفت: براساس ارز آزاد بازسازی شبکه فاضلاب این نقاط چهل و شش میلیون یورو معادل هفتصد و سی و شش میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که شبکه های قدیمی را جمع آوری و شبکه های جدید فاضلاب ایجاد می کند.
وی ادامه داد: بخشی از اقدامات آبفا در قالب اصلاح شبکه های آب و فاضلاب ازطریق تبصره سه شورای شهر انجام میشود هم‌چنین در خیابان مشتاق لوله گذاری برای کمک در توزیع بهینه آب در سطح شهراصفهان انجام میشود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطرنشان کرد: حتی از ظرفیت تبصره ۳ میتوان برای تکمیل سامانه دوم آبرسانی کمک گرفت.
حدود هفتاد و چهار درصد مصارف آب مربوط اماکن مسکونی
رضا رضایی، معاون خدمات مشترکین و درآمد آب و فاضلاب شهری استان اصفهان در ادامه گفت: حدود هفتاد و چهار درصد مصارف آب در اماکن مسکونی و رقم قابل‌توجهی است که نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری بر روی بخش مسکونی است، بهمین منظور با استفاده از ظرفیت رسانه‌ ها و آموزش ‌های حضوری در الگوی سال گذشته نود درصد مشترکین در الگوی صفر تا بیست متر قرار گرفتند و متوسط مصرف در سال نود و شش به میزان ۱۰٫۲ و در سال نود و هفت به ۹٫۶ مترمکعب به ازای هر واحد رسید.
وی ادامه داد: باید به جایی برسیم که هر نفر در شبانه‌روزی مصرف آب خود را روزانه کنترل کند، در سال نود و هشت به الگوی مصرف چهارده مترمکعب رسیده‌ایم و اگر مردم امسال هم رعایت کنند و مصرف از چهارده کم‌تر گردد بسته‌های تشویقی مشترکین خوش مصرف در قبوض اعمال خواهد شد.
تغییر ساعات اداری جهت بهینه سازی مصرف انرژی
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به دستور استاندار اصفهان به دستگاههای اداری برای تغییر ساعت فعالیت جهت بهینه سازی مصرف انرژی افزود: استاندار اصفهان تأکید کرد که تغییر ساعات اداری تشریفاتی نباشد بطوری که هیچ اتفاقی و تغییری در زمینه مصرف انرژی رخ ندهد هم‌چنین استاندار اصفهان دستگاههای آب و برق استان را مکلف کردند که اگر دستگاههای اجرایی و اداری استان بعد از این تغییر کاهش مصرف نداشتند حتی آب و برق آنها قطع گردد.
ناصر اکبری بیان کرد: استاندار اصفهان در نشست اخیر خود تأکید کرد با تغییر ساعات کاری در ادارات باید کاهش مصرف انرژی در بخشهای آب و برق مشهود باشد و بازرسی های لازم صورت گیرد.
اکبری گفت: خط قرمز وزارت نیرو این است که بهیچ عنوان وارد فاز جیره بندی نشویم زیرا جیره بندی و کاهش کیفیت آب برای شرکت مهندسی آب و فاضلاب قابل قبول نیست.

منبع: ارمغان شهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی ترافیکpdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ تیر ۹۸
617 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0