ضرورت بازنگری جدی در آموزش‌ های حوزه مهندسی کشور عضو نظام مهندسی ساختمان استان مازندران بیان داشت:

ضرورت بازنگری جدی در آموزش‌ های حوزه مهندسی کشور

وی با عنوان اینکه در حوزه آموزش رشته‌های مهندسی نیاز به بازنگری جدی داریم، گفت: بسیاری از مهندسان فارغ التحصیل دانشگاه ‌ها مهارت کافی برای پذیرش شغل در جامعه را ندارند.

کد خبر: 971205027 تاریخ انتشار: یکشنبه ۵ اسفند ۹۷ - ۵:۳۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،وی با عنوان اینکه در حوزه آموزش رشته‌های مهندسی نیاز به بازنگری جدی داریم، گفت: بسیاری از مهندسان فارغ التحصیل دانشگاه ‌ها مهارت کافی برای پذیرش شغل در جامعه را ندارند.

ضرورت بازنگری جدی در آموزش‌ های حوزه مهندسی کشور

ضرورت بازنگری جدی در آموزش‌ های حوزه مهندسی کشور

بازنگری جدی در آموزش‌ های حوزه مهندسی  کشور ضروری است

سعیدی در ارتباط با مشکلات و آسیب ‌های رشته مهندسی در کشور و استان مازندران، ادامه داد: بحث عدم ثبات شغلی پایدار یکی از چالش ‌های جدی در رشته مهندسی بویژه کسانیکه صورت شخصی و خودگردان با سازمان ‌‌های وابسته در حال فعالیت هستند.
عضو نظام مهندسی ساختمان استان مازندران با بیان این که عدم حمایت دولت و سازمان ‌های بیمه‌گر بویژه سازمان تامین اجتماعی از دیگر چالش‌ های حوزه نظام مهندسی کشور است، افزود: میزان حمایت‌ های دولت از مهندسان رضایت بخش نیست و یکی از نمایندگان عضو کمیسیون عمران استان هم قول پی‌گیری در این ارتباط را داده ولی اقدام اثرگذاری انجام نشده است.
وی تصریح کرد: امنیت قضایی بویژه برای مهندسان که در ساخت و ساز شهری فعالیت می‌کنند، یکی از دغدغه‌ های جدی است.
سعیدی در پاسخ به این پرسش که آیا این بخش در قانون دیده نشده یا سازمان‌ های حمایت‌گر در این حوزه ورود پیدا نکردند، افزود: این موضوع مربوط به مهندسان است که تا حدودی در اجرای قوانین کار کاهلی می‌ کنند و بخش دوم مربوط به عدم حمایت سازمان‌ های نظام مهندسی است بطور مثال انتظار داریم که هر مهندسی که به دادگاه مراجعه می ‌کند بخش ویژه رسیدگی به شکایت مهندسان دیده شود.
وی در ارتباط با فعالیت تشکل ‌های مهندسی در کشور و این که آیا این تشکل‌ های موفق بوده‌اند، یا خیر، گفت: بزرگ‌ترین تشکل مهندسی کشور سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بوده در حال حاضر در مازندران نقشه بیش از پنج میلیون متر مربع ساختمان توسط مهندسان این استان کنترل و اجرا می‌ گردن، ولی آن چه که در قانون دیده شده انجمن‌ های صنفی تخصصی است که در استان مازندران شکل نگرفته است.

ضرورت بازنگری جدی در آموزش‌ های حوزه مهندسی کشور

عضو نظام مهندسی ساختمان استان مازندران، علت این موضوع را احساس رقابت سازمان نظام مهندسی ساختمان با این انجمن‌ ها عنوان کرد و افزود: انجمن صنفی مهندسان مجری و معمار غرب و کانون ‌های مهندسان در استان چندان مورد توجه قرار نمی ‌گیرند که در زمینه آموزش و پیگیری ‌های قضائی مهندسان فعال نیستند.
وی، مهمترین آسیب‌های رشته مهندسی بویژه در نظام مهندسی ساختمان را افزایش تعداد مهندسان این رشته اعلام کرد و گفت: در استان مازندران مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی سی و پنج هزار نفر هستند و به نسبت جمعیت بیش از ۳ میلیونی عدد بسیاری زیادی است.
سعیدی اظهار داشت: این موضوع یک فرصت و تهدید است، فرصت از این جهت که از ظرفیت آن ها برای توسعه اشتغال استفاده می ‌کنیم و تهدید از این مبحث که جوانان مهندس در حال حاضر با کمبود شغل در حرفه‌ای خویش روبرو هستند.

ضرورت بازنگری جدی در آموزش‌ های حوزه مهندسی کشور

عضو نظام مهندسی ساختمان استان مازندران با بیان این که این روزها به سمت تربیت نیروی متخصص نرفتیم، خاطر نشان کرد: این موضوع یکی از چالش ‌های جدی این بخش است.
سعیدی یاد آور شد: مهندس متخصص در مازندران و کشور کم داریم به این علت که دانشگاه‌ ها به سمت مسائل تئوری حرکت کرده و بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی بدون مهارت هستند.
وی گفت: مهندسان در دانشگاه به مسائل شفاهی روی آورده و به مسائل عملی و کاربردی چندان توجه ندارند، آموزش‌ های سازمان نظام مهندسی هم کاربردی نیست.
عضو نظام مهندسی ساختمان با اشاره به نقص قانونی در جذب مهندسان رشته نظام مهندسی ساختمان، خاطر نشان کرد: طبق قانون فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید ۳ سال جذب شرکت‌ های فعال شوند در پروسه فعالیت مهندسان در شرکت ‌ها ساختمانی نوعی بی‌انضباطی که همان اخذ تایید فعالیت سوری ۳ ساله است شکل گرفته و عملا مهندس مهارت فنی در ساختمان را نمی‌آموزد.

منبع: خبرگزاری فارس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ اسفند ۹۷
493 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0