لزوم تولید و معرفی مصالح ساختمانی استاندارد ریاست نظام مهندسی ساختمان استان مازندران مطرح کرد:

لزوم تولید و معرفی مصالح ساختمانی استاندارد / سازمان‌ های متولی ،نظارتهای لازم در این حوزه را انجام دهند

رابطه مستقیم استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد و نامرغوب با هدر رفت سرمایه و کاهش امنیت ساختمانها از یک طرف و نبود اطلاعات کافی از مصالح ساختمانی استاندارد از طرف دیگر و کم تعداد بودن کارگران ساختمانی دارای مهارت از مهمترین عوامل کاهش عمر مفید ساختمانها محسوب می شود .

کد خبر: 960723010 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۳ مهر ۹۶ - ۱۲:۴۶ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران ، رابطه مستقیم استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد و نامرغوب با هدر رفت سرمایه و کاهش امنیت ساختمانها از یک طرف و نبود اطلاعات کافی از مصالح ساختمانی استاندارد از طرف دیگر و کم تعداد بودن کارگران ساختمانی دارای مهارت از مهمترین عوامل کاهش عمر مفید ساختمانها محسوب می شود .لزوم تولید و معرفی مصالح ساختمانی استاندارد

لزوم تولید و معرفی مصالح ساختمانی استاندارد

لزوم تولید و معرفی مصالح ساختمانی استاندارد

لزوم تولید و معرفی مصالح  ساختمانی استاندارد / سازمان‌ های متولی ،نظارتهای لازم در این حوزه را انجام دهند

ریاست نظام مهندسی ساختمان استان مازندران با اشاره به این که ساختمان یک سرمایه ملی است ، بر لزوم رعایت استانداردها در تولید مصالح ساختمانی و افزایش عمر مفید ساختمانها تاکید کرد.
مهران فرصت در ارتباط با استانداردهای که یک واحد ساختمان باید داشته باشد، گفت: بیست و دو مبحث بعنوان مقررات ملی ساختمان وجود دارد که اجرای همه آن ها جهت دست یابی به ساختمان استاندارد الزامی است و مازندران یکی از استانهایی است که در بحث اجرای مقررات ملی ساختمان پیشرو است.
فرصت با اشاره به اهمیت بکارگیری مصالح ساختمانی استاندارد در کیفیت ساخت و سازها بیان کرد: عدم معرفی مصالح ساختمانی استاندارد یکی از مشکلات در حوزه ساخت و ساز است و این در حالیست که مشخصات فنی مصالح عرضه شده در بازار وجود ندارد و تشخیص مصالح استاندارد از غیر استاندارد را برای سازندگان و مهندسین دشوار میکند و این یکی از مشکلات جدی است.
وی با اشاره به این که بیش ترین حجم ساختمانی در مازندران با اسکلت بتن انجام میشود ادامه داد: با توجه به ساخت و سازهای صورت پذیرفته ،در حوزه استاندارد مصالح سیمان ، شن و ماسه مسائل اساسی وجود دارد و باید واحدهای تولیدی این مصالح از حیث تکنولوژی ساخت و رعایت استانداردها بررسی شوند.
رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران با اشاره به اقدامات نظام مهندسی ساختمان استان مازندران در حوزه مصالح ساختمانی استاندارد افزود: از سال نود و یک تا به حال بمنظور نزدیک شدن به مباحث مقررات ملی ساختمان ،بحث آزمایشگاه بتن برای همه ساخت و سازها اجباری شد و در صدد هستیم با نهادینه کردن این موضوع همه پروژه های ثبت شده در این سازمان را در طی دوره ساخت بر اساس مقررات، از لحاظ مقاومت بتن مورد بررسی قرار دهیم .

لزوم تولید و معرفی مصالح ساختمانی استاندارد


فرصت در ارتباط با ضرورت تولید شن و ماسه استاندارد، تصریح کرد: سازمان‌ های متولی این موضوع که مجوز بهره‌ برداری به این کارگاه‌ ها را می‌ دهد، باید نظارتهای لازم در این حوزه را انجام دهند.
رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران عنوان کرد: ساختمان سرمایه ملی است و اگر استانداردها رعایت نگردد، عمر مفید ساختمان کاهش پیدا خواهد کرد.عمر مفید ساختمان در کشور نسبت به کشورهای پیشرفته خیلی پایینتر است، علت این موضوع عدم رعایت استانداردها و جزئیات اجرا است. تبعات عدم رعایت مقررات ملی ساختمان و استاندارد سازی دوباره بجامعه برمی‌ گردد و بهمین علت استاندارد سازی در ساخت و ساز خیلی دارای اهمیت است.
*تنها ۲ گونه از مصالح ساختمانی مشمول استاندارد اجباری هستند
مسعود جوادی مدیرکل استاندارد استان مازندران در ارتباط با تولید مصالح ساختمانی استاندارد گفت: کلیه مصالح ساختمانی مشمول استاندارد اجباری نیستند و فقط ۲ کالا مشمول استاندارد اجباری است که در این ۲ بخش ورود پیدا کردیم.
جوادی با اشاره به این که مصالحی که مشمول استاندارد اجباری هستند انواع سیمان و فوم‌ های پلی استایرن، تیرچه بلوک و آهن آلات هستند تصریح کرد: مصالح ساختمانی استاندارد در استحکام بنا‌هایی که احداث می ‌گردد، همچون آهن آلات، سیمان و بتون خیلی موثر است و در هنگام زلزله و رانش زمین مصالح استاندارد میتوانند در کاهش خسارات جانی و مالی خیلی موثر باشند.
* شورای عالی استاندارد ارائه دهنده مجوز استاندارد
وی ادامه داد: کالاهایی مشمول استاندارد اجباری شورای عالی استاندارد میشوند که سبب افزایش ارتقاء ایمنی و کیفیت بنا شده و در سلامت زندگی مردم موثر باشد.
جوادی در پاسخ به این پرسش که با توجه به حساسیتهای که در حوزه ساخت و ساز وجود دارد چرا کالاهایی که مشمول استانداردهای اجباری قرار میگیرند کم است، گفت: این موضوع بستگی بنظر شورایعالی استاندارد دارد که با نظر ریاست جمهور و وزرا تشکیل میشود و دلایل متعددی برای تعیین استانداردهای اجباری وجود دارد.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

نشریه ۱۱۰ جلد اول

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ مهر ۹۶
1289 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0