ضرورت تعامل بیش تر شورای اسلامی شهر قزوین و سازمان نظام مهندسی ساختمان رئیس شورای اسلامی شهر قزوین

ضرورت تعامل بیش تر شورای اسلامی شهر قزوین و سازمان نظام مهندسی ساختمان

در نشست اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با اعضای شورای اسلامی شهر قزوین که مورخ بیست و نهم دی ماه نود و هفت در محل شورا برگزار گردید، به ارتباط نزدیک شورا و سازمان نظام مهندسی ساختمان جهت بهبود وضعیت ساخت و ساز تاکید گردید.

کد خبر: 971101022 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱ بهمن ۹۷ - ۶:۴۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نطام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان  قزوین ،در نشست اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با اعضای شورای اسلامی شهر قزوین که مورخ بیست و نهم دی ماه نود و هفت در محل شورا برگزار گردید، به ارتباط نزدیک شورا و سازمان نظام مهندسی ساختمان جهت بهبود وضعیت ساخت و ساز تاکید گردید.

ضرورت تعامل بیش تر شورای اسلامی شهر قزوین و سازمان نظام مهندسی ساختمان

ضرورت تعامل بیش تر شورای اسلامی شهر قزوین و سازمان نظام مهندسی ساختمان

ضرورت تعامل بیش تر شورای اسلامی شهر قزوین  و سازمان نظام مهندسی ساختمان جهت ارتقا کیفیت ساخت و سازها

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین بیان کرد: ارتباط نزدیک شورا و سازمان نظام مهندسی ساختمان می تواند کمک موثری در بهبود وضعیت ساخت و ساز و نظارت هر چه بیش تر و بهتر بر ساخت و سازها داشته باشد.
حکمت اله داودی با بیان وجود پانصد و پنجاه هکتار بافت ناکارامد در قزوین گفت: با توجه به مصوبات وزارت راه و شهرسازی، سهم شهر قزوین برای فضاهای ناکارامد سی و چهار میلیارد تومان است که امیدوار هستیم با استفاده از نظرات ارزشمند مجموعه نظام مهندسی ساختمان عملکرد قابل قبولی در روند بازسازی این فضاها داشته باشیم و حوادثی را که اخیرا در بافت های فرسوده شاهد آن بودیم به حداقل ممکن برسانیم.
در ادامه نشست، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، شورای اسلامی را یک پارلمان محلی و مردمی دانست و گفت: در محل شورا باید دغدغه های مردم مطرح شود و سازمان نظام مهندسی ساختمان براساس مقررات ملی ساختمان موظف است منافع مردم در صنعت ساختمان را سر لوحه کار خود قرار دهد که در این راستا نیاز به حمایت پارلمان شهری دارد.
مجابی ادامه داد: در حوزه مدیریت شهری، این پارلمان هم در غالب مطالبه گر و هم حمایتگر می تواند در ارائه خدمات بهتر به بهره براداران موثر باشد که مطالبه گری حقوق مردم از سازمان نظام مهندسی و تاکید شورای اسلامی بر اجرای مقررات ملی ساختمان وظیفه این سازمان را در انجام خدمات فنی و مهندسی دو چندان میکند.
مجابی افزود: با توجه به این که صنعت ساختمان، دومین صنعت کشور است لازم است توجه ویژه ای در این بخش بمنظور جلوگیری از حضور افراد غیرحرفه ای در این صنعت وجود داشته باشد که با توجه بوجود قوانین شفاف و روشن در این حوزه جهت اجرایی شدن تمامی ضوابط و قوانین مقررات ملی ساختمان حمایت های شورای اسلامی را می‌ طلبد.
وی تصریح کرد: مصوبه ای در شهرداری بمنظور حفاظت از محیط زیست وجود دارد که حداقل بیست در صد حیات ساختمان ها مشمول فضای گردد شود که فضای شاد و مفرحی را برای ساکنین ایجاد می کند. این موضوع زمانی اجرایی خواهد شد که تاکیدات لازم مجددا جهت ارسال نقشه های محوطه در کنار نقشه های دیگر از سازمان نظام مهندسی ساختمان برای شهرداری صورت گیرد.
وی با اشاره به مشهود بودن تخلفات ساختمانی در زمان اجرا گفت: کیفیت تخلف از خود تخلف مهم تر است. وقتی تخلفی صورت میگیرد به طرق مختلف این تخلف در کمیسیون ماده صد و امثال آن مورد ارزیابی قرار می گیرد و عملا بعضی تخریب و عمدتا اگر خلاف شهرسازی نباشند، مورد موافقت قرار می گیرند در صورتی که کیفیت ساخت و ساز برای ما خیلی مهم است بهمین منظور چون خواسته یا ناخواسته این تخلفات مورد بهره برداری قرار می گیرد بهتر است این تخلف را از ابتدا در زمان صدور دستور تهیه نقشه ببینیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین ادامه داد: برای کاهش تخلفات و یا کیفی کردن آن ها نیاز است که مجریان ذی صلاح تا پایان نازک کاری حضور داشته باشند که در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان نیز به این موضوع تاکید شده است که با اجرای آن هم حقوق مردمی و هم حقوق سازندگان رعایت می گردد و هم کیفیت ساخت با حضور مجری ذی صلاح افزایش خواهد یافت.
مجابی، حضور مجری ذی صلاح تا پایان نازک کاری را در افزایش عمر مفید ساختمان موثر دانست و گفت: با توجه یه سرمایه ای که در صنعت ساختمان می گردد اگر عمر مفید ساختمان که عمدتا به مرحله نازک کاری و ورود بحث تاسیسات و معماری برمی گردد افزایش پیدا کند می توان از اتلاف این سرمایه جلوگیری کرد که این موضوع لزوم حضور مجری ذی صلاح تا پایان نازک کاری را دو چندان می کند که در این بخش هم نیاز است که شورای اسلامی شهر توجه ویژه ای داشته باشند.
وی تصریح کرد: بهره برداران ساختمان به واسطه سازندگان از خدمات سازمان نظام مهندسی ساختمان استفاده می کنند که اشنایی کامل با مشخصات و خصائص ساختمان ندارند. خوشبختانه با برگزاری جشنواره ساختمان برتر که برای چهارمین سال برگزار میگردد تحولی در این بخش صورت گرفت که سبب شده در این چند ماه مراجعاتی از سمت مردم بمنظور اشنایی با شاخصه های ساختمانشان داشته باشیم.
وی اظهار داشت: هر چه دانش مردم و حق مطالبه گری شان را در بخش ساختمان افزایش دهیم، ارائه خدمت برای ما موثرتر و مفیدتر خواهد بود. در همین راستا تلاش داریم با تشکیل واحد ارتباطات مردمی، ارتباطی بین نظام مهندسی و مردم بعنوان بهره برداران داشته باشیم.

ضرورت تعامل بیش تر شورای اسلامی شهر قزوین و سازمان نظام مهندسی ساختمان

 

مجابی، شناسنامه فنی ملکی ساختمان را ابزاری برای معرفی شاخصه های ساختمان معرفی کرد و گفت: در شناسنامه فنی ملکی جزییات ساختمان و افراد دارای صلاحیتی که در ساختمان فعالیت داشته اند عنوان شده است. این شناسنامه که گرداوری و الزام به تائیدیه ان جهت صدور پروانه ساختمانی است، می تواند اطلاعات کامل از شاخصه های ساختمان را در اختیار بهره برداران قرار دهد.
عبدالرزاقی _ نائب رئیس شورای اسلامی شهر قزوین ضمن تشکر از زحمات سازمان نظام مهندسی ساختمان بمنظور اجرای مقررات ملی ساختمان به ابراز اصلاح قانون تخلفات ساختمانی پرداخت و افزود: در بعضی شهرها تخلفات به صورت ۲ یا ۳ طبقه اضافه بنا و یا تخلف در خدمات است که خوشبختانه شهر قزوین در کشور وضعیت بهتری در بحث تخلفات ساختمانی دارد و اکثر تخلفات به صورت سطح اشغال یا نورگیرهاست که امیدوار هستیم با طرح یکپارچگی و اصلاح قانون تخلفات ساختمانی که در شورایعالی استان ها در کمیسیون معماری و شهرسازی در حال بررسی است شاهد کاهش این تخلفات باشیم.
وی با الزام حضور مجریان تا پایان نازک کاری گفت: تخلفات ساختمانی پس از اتمام مرحله سفت کاری و زمانی که مجریان ذی صلاح در این بخش نظارتی ندارند و با ورود خود مالکین انجام می شود که لازم است مجریان تا پایان نازک کاری حضور داشته باشند.
عبدالرزاقی تصریح کرد: در بحث نما در شهر قزوین دچار بحران هستیم. ساختمان هایی با پنج یا شش سقف در سطح شهر مشاهده می گردد که بعضا حدود چهل تن بار نما بر روی ساختمان تحمیل است و ساختمان استحکام کافی برای حفظ و نگه داری ان نما را ندارد که حضور مجریان تا پایان نازک کاری می تواند در بحث نما نیز موثر باشد.
وی گفت: با توجه به حضور مهندسان متخصص در سازمان نظام مهندسی ساختمان و تایید تمامی موارد فنی ساختمان توسط این سازمان لازم است نظارت و تایید استاندارد آسانسور نیز توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان صورت گیرد. همچنین لازم است اقداماتی جهت اطلاع رسانی به مردم در زمینه استاندارد آسانسور، بیمه و تمدید استاندارد آن صورت گیرد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر قزوین، از سازمان نظام مهندسی ساختمان بعنوان بازوی توانمند در حوزه های فنی ذکر کرد و افزود: حساسیت سازمان نظام مهندسی ساختمان در نقشه های ساختمانی و رعایت اصول و مباحث ایمنی در اجرای فنداسیون می تواند تاثیر بسزایی در کیفیت ساخت و سازها داشته باشد. هم چنین این سازمان بعنوان بازوی توانمند در حوزه های شهرسازی، سیما و منظر شهری و ترافیک نقش موثری در مدیریت شهری خواهد داشت.
در ادامه نشست، قافله باشی، دبیر شورای اسلامی شهر قزوین اظهار کرد: با توجه به تعاریف جدید در شهرسازی لازم است سواد ساختمانی با برگزاری سمینارها و جلسات تخصصی ارتقا یابد. همچنین نیاز است یک اعتماد سازی در مردم با افزایش ارتباطات مردمی ایجاد گردد.
دقیقی _ دیگر عضو شورای اسلامی شهر قزوین بر نظارت بیش تر در تخلفات ساختمانی تاکید و بیان کرد: صدور استحکام بنا در بافت های فرسوده توجه ویژه ای را می طلبد.
کاظمی _ عضو هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان با ابراز اهمیت تعامل بیش از گذشته سازمان نظام مهندسی ساختمان و مدیریت شهری تصریح کرد: با مقایسه آمار خسارات زمین لرزه روبار و زمین لرزه کرمانشاه به نقش سازمان نظام مهندسی ساختمان در اجرایی کردن الزام رعایت مقررات ملی ساختمان پی خواهیم برد.
وثیق نیا، نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین گفت: شورا و نظام مهندسی ساختمان مشترکات بسیاری دارند. هر ۲ مجموعه از طریق انتخابات به ارائه خدمت پرداخته اند و لازم است ۲ مجموعه تعامل بیش تری با هم در مدیریت شهری و استفاده از پتانسیل تخصصی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان داشته باشند.
حسینی _ عضو هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین به موضوع فرهنگسازی عمومی اشاره کرد و افزود: شورا می تواند کمک های بسیاری در زمینه فرهنگسازی اجرای مقررات ملی ساختمان به نظام مهندسی ساختمان داشته باشد.
زندی _ دیگر عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین خواستار پیگیری تفاهم نامه های منعقده بین دو مجموعه شد و گفت: ساختمان ها اثرات ترافیکی بسیاری در شهر دارند که نیاز است به این اثر ترافیکی ساختمان ها بیش تر اهمیت داده شود و همچنین به موضوعاتی از قبیل فرهنگ دوچرخه سواری و پیاده راه ها توجه ویژه ای صورت گیرد.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی-طراحی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ بهمن ۹۷
519 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0