رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین:

ضرورت اجرای مقررات ملی ساختمان

به مناسبت روزملی مهندس و گرامیداشت یاد خواجه نصیرالدین طوسی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در جلسه با خبرنگاران رسانه‌های گروهی مهمترین برنامه‌های این سازمان را تشریح کرد.

کد خبر: 971215003 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۵ اسفند ۹۷ - ۹:۲۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه ها برای مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،به مناسبت روزملی مهندس و گرامیداشت یاد خواجه نصیرالدین طوسی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در جلسه با خبرنگاران رسانه‌های گروهی مهمترین برنامه‌های این سازمان را تشریح کرد.

ضرورت اجرای مقررات ملی ساختمان

ضرورت اجرای مقررات ملی ساختمان

اجرای مقررات ملی ساختمان ضروری است

سید کاظم مجابی دراین نشست که درمحل سازمان برگزارشد گفت: نظام مهندسی ظرفیت ارزشمندی برای ارتقاء کیفی ساخت و سازها دارد و باید به گونه‌ای فرهنگ سازی و برنامه ریزی کنیم تا کیفیت ساخت و سازها به عنوان یک مطالبه عمومی درجامعه مطرح شود. وی اضافه کرد: رکود ساخت وساز به اشتغال مهندسان آسیب زده و درکنار آن ورود افراد بدون صلاحیت در این صنعت و نیز در یک برنامه غیرمنطقی افزایش حجم دانشجویان رشته مهندسی ساختمان چالش‌ها را بیشتر کرده به طوری که امروز درهر گرایش ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر پذیرش می‌شود که متناسب با نیاز جامعه نیست. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین گفت: بدلیل رکود ساخت و ساز حدود ۱۰ درصد از جمعیت ۱۰ هزار نفری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین مشغول کارهستند و چالش بیکاری داریم. مجابی تصریح کرد: درحال حاضر ۱۰ درصد جامعه مهندسی استان درپروژه‌ها حضور دارند و دارای اشتغال هستند که این نگرانی بیکاری مهندسان باید با همکاری دستگاههای متولی و انبوه سازان برطرف شود. وی اظهارداشت: اگر ۲۲ مبحث مقررات ملی ساختمان اجرایی شود می‌توانیم اشتغال مهندسان را حل کنیم و از چالش‌ها و وضع موجود خارج شویم. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین یادآورشد: حضور مهندسان در روند احداث ساخت و سازها تا مرحله نازک کاری، اجرای سیستم‌های تاسیسات ساختمانها و نگهداری از بناها ضروری است تا بتوان هزینه‌های احداث و نگهداری را کاهش داد و به عمر ساختمان‌ها افزود. وی گفت: یکی از مطالبات ما این است که خدمات حوزه نظارت عالی به نظارت مقیم تبدیل شود و در این میان ورود تکنولوژی ساختمان برای ساختمان‌های عمومی و خصوصی هم لازم است تا به ساختمانهای برتر برسیم. مجابی همچنین هوشمندسازی در صنعت ساخت و ساز را از ضروریات عصر کنونی دانست و اظهارداشت: هرچند مطالبات مردمی در ساخت و ساز رو به فزونی است اما ضوابط اجرایی باید با شدت اجرا شود اما به نظر می‌رسد در این بخش مشکلاتی داریم که با کمک مهندسان باید برطرف شود. وی بیان کرد: در طرح جامع و تفصیلی هم باید مهندسان ناظر ورود کنند و چون اهرم اجرایی نداریم لازم است بالادستی‌ها از ما حمایت کنند تا بتوانیم به رسالت حساس و مهم خود عمل کنیم. مجابی اضافه کرد: در استان قزوین بیش از ۱۰ هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند که با آموزش‌های مستمر باید مهارت آنها را تقویت کنیم تا کیفی سازی در این عرصه رخ دهد.
وی بیان کرد: برای ارتقاء کیفی خدمات مهندسان در مرحله تمدید اعتبار پروانه مهندسان حتما باید افراد آموزش ببینند و با مباحث روز آشنایی داشته باشند.
مجابی اظهارداشت: در بخش کارگران ماهر و تکنسین‌ها جدی هستیم و در یک مقطع ۴۰ هزار کارگر ساختمانی را آموزش دادیم اما اعتقاد داریم اگر آموزشها بخواهد تاثیرگذار باشد باید افراد ذیصلاح در این صنعت مشارکت کنند.
وی اضافه کرد: در استان قزوین تشکیلات مجریان ذیصلاح راه اندازی شده اما حمایت نمی‌شوند که امیدواریم با حضور سازندگان ذی صلاح نگذاریم کیفیت زیر سوال برود وبه حفظ حقوق بهره‌برداران کمک شود و در این میان مباحث ۲۲ گانه که در واقع فقط حفظ حقوق بهره‌برداران است باید مطالبه همه مردم باشد.
وی اضافه کرد: برای کیفی‌سازی خدمات فنی و مهندسی ارتباط نزدیکتری با راه و شهرسازی و شهرداری داریم و موضوعات در دستور کار است تا در اجرای شیوه نامه‌ها همکاری لازم صورت گیرد. مجابی اظهارداشت: سومین جشنواره ساختمانهای برتر برای معرفی کیفی‌ترین ساختمان‌ها در اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد و در این میان به نظر مردم و بهره‌برداران توجه جدی شده و دفاتر ارتباط مردمی برای تامین نیازهای عمومی هم پیش‌بینی شده است.
مجابی یادآورشد: حوزه نظارت فقط گزارش دهنده است و باید مجریان هم پیگیر باشند تا به سمت معماری ایرانی و اسلامی حرکت کنیم و در این میان نمای رومی کیفیت لازم را ندارد و هزینه‌ها را بالا می‌برد و مغایر با معماری ایرانی و اسلامی است. مجابی اظهارداشت: در کمیسیون ماده ۱۰۰ باید سخت گیری شود تا تخلف صورت نگیرد یا کمتر شود و به نظر می‌رسد کمیسیون باید بازدارنده باشد و در تخلفات حقوق شهروندی بزرگترین عامل بازدارنده فقط جریمه در کمیسیون ماده ۱۰۰ است اما در بیشتر مواقع وقتی ناظر نیست تخلف صورت می‌گیرد. وی بیان کرد: حتی نمایشگاه مصالح ساختمانی باید با نظارت سازمان مهندسی برگزار شود و ما می‌توانیم در سطح گسترده‌تری فعال باشیم و خدمت رسانی کنیم. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین تصریح کرد: ضمن توزیع عادلانه خدمات، نظارت را جدی گرفته‌ایم تا مشکلی ایجاد نشود و همه در برابرعملکرد خود درهمه شئون مالی و فنی و مهندسی پاسخگو هستیم.
وی اظهارداشت: بیش از شش دوره در مقررات ملی ساختمان توانستیم در قزوین موفق عمل کرده و در کیفیت صاحب رتبه شویم و لازم است نقش مهندسین در کیفیت ساختمان و اقتصادی شدن ساخت و ساز اطلاع‌رسانی شود.

ضرورت اجرای مقررات ملی ساختمان

مجابی گفت: باتوجه به زلزله خیز بودن بسیاری از مناطق کشور از جمله استان قزوین باید ساختمانها مقاوم باشد که بنظر میرسد در بخشهایی نتوانستیم نقش نظام را پر رنگ کنیم از جمله نگهداری و مصرف انرژی که این خلاء باید جبران شود. وی اضافه کرد: عمر ساختمانها باید بیش از ۲۰ سال باشد زیرا در شرایط کنونی در برخی کشورها عمر ساختمانها ۱۰۰ سال است وحضور مهندسان در مراحل ساخت و نگهداری می‌تواند به افزایش عمر متوسط ساختمانها کمک کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین اضافه کرد: حضور افراد غیرمتخصص درافتتاح و بهره‌برداری ساختمان‌ها موجب بروز چالش شده است که باید بتوانیم ازحضورافراد فاقد صلاحیت در این صنعت جلوگیری کرده و از افراد توانمند و متخصص این عرصه بیشتراستفاده کنیم.
مجابی گفت: وجود یک ارتباط مستقیم با بهره‌بردار لازم است و درخصوص سازندگان تلاش کردیم در کیفی سازی نقش موثر تری ایفا کنیم و با استفاده ازمجریان ذیصلاح و توجه به نظارت مقیم به کیفیت ساخت کمک شده است.
وی اظهارداشت: برای این که رتبه بندی ارزشیابی صورت گیرد دفتر ارتباط مردمی و مشاوره شهروندان راه‌اندازی خواهد شد تا مردم با شاخص‌های صنعت ساختمان بیشتر آشنا شوند. مجابی از صدور شناسنامه ملی ساختمان به عنوان عاملی در شناخت بناهای مرغوب نام برد و اظهارداشت: شناسنامه طلایی ساختمان با درج همه مشخصات فنی و کیفی ساختمان‌ها می‌تواند یک عامل ارزیابی برای کیفیت بنا باشد و مردم با آگاهی ازتمام ویژگی‌های فنی و مهندسی نسبت به خرید اقدام کنند و با این کار قیمت واقعی بنا هم مشخص می‌شود.
وی بیان کرد: ازظرفیت مهندسان ناظردرتاسیسات و نازک کاری هم باید استفاده کنیم تا عمرساختمانها بالا برود.
مجابی نظارت در بافت فرسوده را مهم دانست و یادآورشد: در بافت فرسوده باید نظارت بیشتری شود زیرا دربرخی مناطق زیرساخت‌ها منطقی نیست وعبورخودروهای سنگین موجب تخریب زیرساختها می‌شود و هزینه‌های بیشتری به ساکنان آن تحمیل می‌کند.
وی با اشاره به این که عمده مصوبات هیات مدیره اقناعی است گفت: برای تحقق کیفی سازی بناها و خدمات مهندسی با راه‌اندازی سامانه‌ای تلاش کردیم تا ارتباط مستمر بین مردم و سازمان برقرار شده و دخل و تصرف و نگاه سلیقه‌ای کمتر شود و چون ارتباط‌ها مجازی است ضمن رصد و کنترل مستمر از خطا و تخلف احتمالی هم کاسته می‌شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در خصوص مشکلات آسانسورهم گفت: یکی از دغدغه‌های جدی ما موضوع آسانسور است که به نظارت مستمر نیاز دارد.
منبع: روزنامه مردم سالاری

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تاریخ انتخابات سازمان نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ اسفند ۹۷
581 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0