ضرورت آشنایی آحاد مردم با قوانین نظام مهندسی ساختمان نشست هم اندیشی

ضرورت آشنایی آحاد مردم با قوانین نظام مهندسی ساختمان

نشست هم اندیشی هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان با ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان در شهرستان آبادان برگزار گردید.

کد خبر: 961122003 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶ - ۵:۵۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، نشست هم اندیشی هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان با ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان در شهرستان آبادان برگزار گردید.

ضرورت آشنایی آحاد مردم با قوانین نظام مهندسی ساختمان

ضرورت آشنایی آحاد مردم با قوانین  نظام مهندسی ساختمان

 

در این نشست، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان، هیات مدیره نظام مهندسی خوزستان، بازرس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان، ریاست شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان، معاون عمرانی استاندار خوزستان، مسئولان دفاتر نمایندگی آبادان و خرمشهر، ریاست و عضوهای شورای شهر خرمشهر وآبادان در هتل کارونسرا برگزار گردید.
در این جلسه در رابطه با ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی، ارتباط میان نظام مهندسی و شهرداری و هم چنین شورای شهر، ضرورت شناسناندن نظام مهندسی ساختمان به آحاد مردم، بحث آموزش و… مطرح و بررسی گردید.
ضرورت هم دلی عضوهای نظام مهندسی برای بهبود جایگاه سازمانی
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان در نشست مشترک هیات مدیره با ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور که در هتل کاروانسرای آبادان برگزار گردید بر ضرورت هم دلی عضوهای نظام مهندسی برای بهبود جایگاه سازمانی تاکید کرد.
کورش خواجوی در بخشهایی از اظهاراتش ضمن تشکر از حضور رجبی در استان خوزستان بیان کرد: سازمانهای نظام مهندسی در چندسال اخیر مورد هجمه های بسیاری از طرف رسانه ها و بخشی از تشکلهای صنعت ساختمان قرار گرفته اند که در این زمینه می بایست آسیب شناسی دقیقی از وضعیت موجود و تحلیل نقدهای مطرح شده صورت گیرد.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: اتخاذ رویکردهای قانونی ریاست شورای مرکزی سبب شده که همدلی هیات مدیره برای پی گیری اهداف مطرح گردیده در قانون نظام مهندسی بیشتر شده و انتظار میرود که این همدلی، هماهنگی و همراهی به طور مستمر ادامه داشته باشد.
عضو کمیسیون روسای نظام مهندسی کشور ادامه داد: موجهای رسانه ای اخیر سبب شده که نظام مهندسی هم دلی بیش تر و مشارکت فعال تری برای رفع مشکلات خود داشته باشد که این را باید به فال نیک گرفت.
وی اظهار داشت: ما در سه جبهه باید موضوعات را برای افکار عمومی تبیین کنیم، عضوهای چهارصد و پنجاه هزار نفری سازمان، بخش دولتی، مردم، در این راستا روابط عمومیها به عنوان مشاوران رسانه ای سازمانها نقش تعیین کننده ای دارند و این مهم اهمیت جایگاه روابط عمومی را دو چندان می کند.
خواجوی خاطر نشان کرد: تحلیل وظایف و توقعات هرکدام از این سه مخاطب (مردم، اعضا سازمان و دولت) باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا هیات مدیره را در تصمیمگیری نهایی یاری کند.
وی یاد آور شد: ما باید به نقد و اصلاح خود بپردازیم، بخشی از نقدهایی که از طریق مردم، دستگاههای دولتی و عضوهای سازمان مطرح میشود بجا است و لازم است شورایی تشکیل گردد که این نقدها را بررسی کند.
ضرورت حضور هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان در شورای مرکزی
محمدرضا طالب زاده گفت: صنعت ساختمان دارای سه رکن اصلی دارد ، رکن حاکمیتی آن عبارتند از سازمانها و ارگانهای دولتی (راه و شهرسازی، نظام مهندسی ساختمان و شهرداریها)، مشتریان ساختمان مردم و رکن سوم سازندگان هستند
طالب زاده با عنوان این که تعامل و هماهنگی این سه رکن، پیشرفت صنعت ساختمان را بدنبال دارد، یاد آور شد: در استان های موفق شاهد این مهم هستیم که این ارکان دست به دست هم دادند و صنعت ساختمان را به بهترین نحو جلو بردند.
وی گفت: امروز ما شاهد تعارض میان وزارت راه و شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان هستیم ولی خوشبختانه در خوزستان سازمان نظام مهندسی با اداره راه و شهرسازی تعامل بسیار خوبی دارند و دیدگاه آن ها خیلی مثبت و در تعامل با هم هستند.
نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان تصریح کرد: در مورد شهرداری هم یکسری تعارضات وجود دارد که امیدوار هستیم با حضور شهردار با تجربه و متعهد مهندس کتانباف این مشکلات حل گردد.
وی در رابطه با سازندگان، بیان داشت: برخی از آن ها که انبوه سازان را نیز تحت تاثیر خود قرار داده اند با لابی گری و نفوذ مانع بسیاری از فعالیتهای سازمان نظام مهندسی شده اند.
طالب زاده عنوان کرد: شورای مرکزی با بستن تفاهم نامه های کشوری با سازمان ها و ارسال ابلاغیه ها و مصوبات به استان ها آن ها را پی گیری و اجرا میکنیم لیکن هر تصمیمی اگر از حمایت شورای مرکزی و استان ها برخوردار نباشد موفق نخواهد بود.
وی به تفاهم نامه های بسته شده در این سازمان اشاره کرد و افزود: این تفاهم نامه ها بطور صحیح در استان اجرا نمیشود زیرا به تصمیم و سلیقه مدیر کل سازمانها و ادارات طرف تفاهم نامه برمیگردد.
نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان بموفقیت در تفاهم نامه نظارت گاز اشاره کرد و گفت: در مورد تفاهم نامه نظارت های ابفا و آسانسور موفق نشدیم و اگر مدیر کل علاقمند نباشد نمیتوانیم کاری انجام دهیم و اینجاست که نقش شورای مرکزی بعنوان حامی ما مشخص می گردد.
وی بیان کرد: سه نفر از اعضا هیات مدیره خوزستان، منتخب عضویت در هیات مدیره شورای مرکزی بودند ولی متاسفانه هیچکدام انتخاب نشدند، هم چنین در گروههای تخصصی ۷ گانه نیز همین اتفاق افتاد و در کمیسیونها هم فقط دو نفر آن هم بصورت غیر مستقیم حضور دارند که امیدوار هستیم این مساله حل گردد. و از پتانسیل هیات مدیره استان خوزستان در گروههای تخصصی استفاده شود.
دست و پاگیر بودن برخی قوانین نظام مهندسی
احسان جوادی، نایب رئیس دوم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان، در نشست، بیان کرد: در نظام مهندسی ساختمان تعدادی قوانین دست و پاگیر مانند بحث تعداد کار در طراحی وجود دارد که در استان ما معضل گردیده است و سال جاری به مشکل برخورده ایم.
جوادی گفت: اکثر عضوهای سازمان شاغل ادارات هستند و اگر قرار باشد پروانه خود را تحویل دهند ما با مشکل مواجه خواهیم شد، اگر این مسائل حل گردد میتوانیم خود را آمده دفاع کنیم.
سازمان نظام مهندسی ساختمان به یک سازمان تشریفاتی تبدیل می گردد
محمدحسین پناهی فر، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان، بیان داشت: پیش نویس آیین نامه اصلاحی، پیش نویس اصلاح قانون نظام مهندسی ، ابلاغیه های وزارت راه و شهرسازی مبنی بر حذف کسر ۵ درصد از تعرفه مهندسان ناظر و اعلام دستگاههای اجرایی ۹ گانه مشمول منافع متعارض منجر به تعطیلی عملی سازمان می گردد و آنرا تبدیل به یک سازمان مردم نهاد تشریفاتی تبدیل میکند.
پناهی فر با اعلام این که اجرایی شدن این ابلاغیه خساراتی بسیاری به صنعت ساخت و ساز و نظام مهندسی وارد میکند، ادامه داد: ماده سی و هفت قانون نظام مهندسی ساختمان بصراحت عنوان کرده که سازمان نظام مهندسی مجاز است با مصوبه مجمع ، بابت ارائه خدمات مهندسی دستمزدی دریافت کند.
وی ضمن اعلام پذیرش نقاط ضعف سازمان، از حمایتهای ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، تصریح کرد: با توجه به شرایط بوجود آمده جنابعالی نوک پیکان تمام مقاومتها در سازمان هستید و ما بعنوان هیات مدیره استانها باید به نحوه شایسته پشتوانه سازمان بعنوان یک سرمایه ملی باشیم.

ضرورت آشنایی آحاد مردم با قوانین نظام مهندسی ساختمان

بهنام برومندزاده، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان، گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان هم اینک در یک شرایط منحصر به فرد قرار دارد که در طول عمر سازمان، این وضعیت را تجربه نکرده ایم و با داشتن قدرت و فضای رسانه ای در موقعیت پرچالشی قرار داریم.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان با اشاره به این که شرایط فعلی وظیفه ما را دو برابر میکند، ادامه داد: باید علاوه بر حمایت علمی، وظیفه خود را در جهت ترویج مقررات ملی ساختمان انجام دهیم تا مردم قضاوت صحیحی در مورد جایگاه مهندسی داشته باشند و آحاد مردم با قوانین سازمان نظام مهندسی ساختمان آشنا گردند.
وی با اعلام این که سیاست گذاری باید از شورای مرکزی انجام گردد، گفت: ابلاغ سیاستها از شورای مرکزی به استانها سبب میشود که اقدامات سلیقه ای در استانها نداشته باشیم.
برومند زاده افزود: ما در خوزستان بسیاری از مسائل را در تعامل با استانداری و راه و شهرسازی جلو میبریم ولی در این باره در مورد ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی و کسر پنج درصد خدمات مهندسی که با حیات سازمان در ارتباط است پیرو شورای مرکزی هستیم.

نظام مهندسی ساختمان ۲ سرمایه مدیریت و منابع انسانی دارد
منصور سلیمانی فر، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان، گفت: پیر بوردیو، جامعه شناس، در نظریه ای چهار نوع سرمایه برای انسان در نظر گرفته است که عبارت هستند از سرمایه اقتصادی، سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی و سرمایه نمادین که بنده به این موارد ۲ سرمایه دیگر یعنی مدیریت و منابع انسانی اضافه کرده ام.
سلیمانی فر با عنوان این که سازمان پتانسیل این شش رکن را دارد، ادامه داد: نظام مهندسی ساختمان در باب منابع انسانی دارای فرهیختگانی است و کم و کسری در این زمینه نداریم و هم چنین تاریخچه سازمان نشان داده که سرمایه مدیریت هم کم نداریم و افرادی مدیریت امور را بعهده گرفته اند که کوله باری از سابقه هستند.
وی در رابطه با سرمایه نمادین، افزود: سرمایه نمادین همان برند است و ما نتوانسته ایم برند سازمان را در کشور جا بیندازیم باید شرایط بگونه ای باشد که وقتی نام نظام مهندسی می آید مورد استقبال عموم قرار بگیرد.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان اظهار داشت: مخاطبان ما در بحث سرمایه اجتماعی، مردم و مسئولین هستند، در این زمینه گره کار مردم هستند زیرا مسئولین باصواب و یا ناصواب با سپر مردم وارد میشوند.
وی خاطر نشان کرد: انبوه سازان افزایش تعرفه های سازمان را مود اعتراض قرار داده اند و میگویند که به مردم فشار وارد میشود و در واقع مردم را سپر خود کرده اند.
ایجاد تعارض بین مهندسین جوان و با سابقه
علی حاجتی شیمنی، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان، به بحث بخش نامه اخیر وزیر و بحث تعارض منافع اشاره کرد و بیان داشت: سخن وزیر محترم راه و شهرسازی در مورد “مهندسان جوان برای آینده بهتر بجنگند” ضمن احترام به دغدغه وزیرمحترم بخش نامه مذکور سبب بوجود آمدن تنش و تعارض میان مهندسان جوان و با سابقه ها شده است این در حالیست که وزیر اگر در مورد اشتغال جوانان، بحث مجریان ذی صلاح و ناظر مقیم را فعال کنند که این کار به اشتغال جوان ترها کمک بیش تری خواهد شد، در همین راستا وی به بحث بیمه تامین اجتماعی مهندسین بیکار اشاره کرد و پیشنهاد داشت در بررسی بودجه نود و هفت کشور کاش اعتباری جهت بیمه این قشر از نخبگان جامعه در نظر گرفته می شد.

شیمنی به مشکلات مالیات بر ارزش افزوده سازمان ها هم اشاره کرد و ادامه داد: بحث مالیات بر ارزش افزوده علی رغم اقدامات و پیگیری های انجام شده ای که در استانها انجام شده است ولی هم چنان این بحث در کشور حل نشده باقیمانده است و برای سازمان ها مشکل به وجود آورده است. و پیشنهاد داد این مهم ازطریق شورای مرکزی ووزارت اقتصاد پیگیری وحل گردد.
وی افزود: با پیگیری همکاران در دفتر نمایندگی خرمشهر و همکاری سازمان مسکن وشهرسازی استان زمینی برای دفتر نمایندگی خرمشهر خریداری گردیده است با توجه به قداست شهر خرمشهر برای تمام ایرانیان و سفر راهیان نور در طول سال هم چنین تردد زائرین کربلای معلی پیشنهاد داشت با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان و سایر سازمان های نظام مهندسی کشور علاوه بر ساخت دفتر نمایندگی خرمشهر زائر سرای ویژه مهندسین کشور احداث گردد.
عدم تسلط به قوانین نظام مهندسی
اسماعیل محمودی، ریاست شورای انتظامی، بیان داشت: در تمام ادارات و سازمانها مشکلاتی وجود دارد که باید با تدبیر، هم اندیشی و تلاش این مشکلات حل گردد در مورد نظام مهندسی ساختمان ما نباید مشکلات درونی را نادیده بگیریم، یکی از این مشکلات در بحث آموزش است.
محمودی با بیان این که با روشی که ما در پیش گرفته ایم امکان حل مشکلات سازمان وجود ندارد افزود: باید سیاست گذاریهایی انجام شود و از طریق مجراهای مختلف بصورت دسته بندی شده به اطلاع هیات مدیره ها در استانها برسد که در این زمینه با تلاش عضوهای هیات مدیره و رسانه ها نیاز داریم.
وی یاد آور شد: عدم آگاهی از قوانین یکی از مشکلات است به قوانین تسلط نداریم و مکاتباتی انجام میشود که خارج از قوانین و مقررات است.
رئیس شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان خوزستان با بیان این که آموزش در سطح کشور ضعیف است، خاطر نشان کرد: اگر مشکل آموزش در سطح کشور حل و به استانها تعمیم داده شود بخش عمده مشکلات ما حل خواهد شد.
وی بیان داشت: مشکلاتی که اداره کل راه و شهرسازی با امضای وزیر برای نظام مهندسی ایجاد میکند در نهایت به مجموعه شورای انتظامی میرسد و با توجه به این که شورای انتظامی هم منتخب عضوهای هیات مدیره است ما میتوانیم در برابر بی عدالتیها مقاومت کرده و دفاع کنیم.
عبدالعظیم سید محمودی، بازرس سازمان، گفت: هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان در ۲ سال گذشته رسالت خود را در مورد مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، مباحث مالی و پنج درصدهای نظارت بخوبی انجام داده است.
محمودی، درخواست خود را مبنی بر مطرح شدن ۳ مورد در شورای مرکزی مطرح کرد و افزود: بحث ردیفهای قانونی برای بودجه رفاهی ورزشی و این که جایگاه آنرا به چه شکلی مطرح کنیم، مالیات شرکتهای حقوقی با دارایی که ابهاماتی در این زمینه وجود دارد و هم چنین شیوه نامه ارجاع نظارت که تایید نامه ای از طرف شورای مرکزی در این زمینه نداریم.
پیش نویس سازمان نظام مهندسی منطقه آزاد اروند در دستور کار قرا گیرد
سیاوش جودکی، مسئول دفتر نمایندگی خرمشهر، بیان داشت: یک پیش نویس در مورد سازمان نظام مهندسی منطقه آزاد اروند تهیه شده بود که با توجه به این که آبادان و خرمشهر شهرهای بهم پیوسته ای هستند و مرزی میان آنها نیست اگر این پیش نویس در دستور کار قرار بگیرد میتوانیم یک سازمان واحد ایجاد کنیم.
جودکی ادامه داد: در بحث سامانه خدمات مهندسی تعریفهایی که در قانون لحاظ شده است بصورت کلان در نظر گرفته شده است و این سامانه جهت شهرستانها بومی سازی نشده است.
وی اظهار داشت: در گذشته توزیع کار طبق ظرفیت بود ولی هم اینک طبق تعداد کار است که مشکلاتی را ایجاد کرده است و بهتر است ظرفیت لحاظ گردد.
جودکی ادامه داد: در شهرستانهای خرمشهر و آبادان حدود چهل درصد مردم تحت پوشش و محروم هستند و ما مکاتبات زیادی در رابطه با درخواست تخفیف داریم که بهتر است در بحث هزینه خدمات مهندسی درصد تخفیفی در سامانه لحاظ گردد.
عبدالرضا نادریان فر، مسئول دفتر نمایندگی آبادان، گفت: بسیاری از مردم فلسفه وجودی نظام مهندسی را نمیدانند و در این زمینه قصور شده است لذا روابط عمومیها مسئولیت سنگینی بعهده دارند.
نادریان فر تصریح کرد: روابط عمومیها باید بتوانند ارتباط نظام مهندسی را با سایر ارگانها و سازمانها برقرار کنند و برگزاری نشست ها و دوره هایی از این دست میتواند موثر باشد.

حسن حمیدپور، شهردار آبادان، گفت: در آبادان فصل جدیدی باز شده است و اکثر مسئولین شهر از جامعه مهندسی هستند و بهمین علت مردم باید تغییرات را در ساخت و ساز و پروژه های عمرانی ببینند .
حمید پور افزود: باید طی یک برنامه کیفیت ساخت را از نظر اجرایی و نما و منظر شهری بالا بریم و در آینده شاهد تغییرات بهینه باشیم.
داود دارابی، شهردار خرمشهر، بیان داشت: در منطقه آزاد اروند هدف در جهت پیشرفتهایی در پانزده سال آینده است در نتیجه وضعیت ساخت و ساز، معماری و تراکم دستخوش تغییراتی میشود و از الان این موضوع را که در پانزده سال آینده منطقه آزاد اروند به چه ساختمانهایی نیاز دارد را در باید نظر داشت.
دارابی افزود: در شهرداری خرمشهر به این نقطه نظر مشترک رسیده ایم هر طراحی که نقشه ای را با در نظر گرفتن تمام موارد طراحی کند به وی یک لوح تقدیر اهدا میشود.
وی گفت: در شهرداری خرمشهر در بحث ظرفیتها دغدغه ای داریم و آن محدودیت ظرفیتها است و با توجه به این که یک قسمت از درآمد پایدار شهرداری صدور پروانه است به این نقطه نظر رسیدیم که ظرفیتها را مدیریت کنیم تا مهندسان نظارتها و طراحیهای خود را بطور کامل انجام دهند.
محمد جواد بچاری، ریاست شورای شهر خرمشهر، افزود: پس از زمین لرزه کرمانشاه در بازدیدی که از سرپل ذهاب داشتم، کم ترین خسارت مربوط به ساختمانهایی بود که مقررات ملی ساختمان را رعایت کرده اند. بچاری تاکید کرد: در ساخت و سازها بحث نظارت و ناظر مقیم خیلی مهم است و میتواند خیلی کمک کند.
وی یاد اور شد: در بحث انرژی مشکلات بسیاری داریم، الزام زیست محیطی در تولید ساختمان خیلی مهم است و باید استفاده از انرژیهای تجدید پذیر را در ساخت و ساز خود در نظر بگیریم.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی طراحی اسفند ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ بهمن ۹۶
913 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0