قدمت ۷ هزار ساله ی نارین قلعه میبد ریاست نظام مهندسی شهرستان میبد

قدمت ۷ هزار ساله ی نارین قلعه میبد

ریاست نظام مهندسی شهرستان میبد با تاکید بر اینکه بافتهای فرسوده میبد ضریب ایمنی ندارند، بیان داشت: تصور اینکه نارین قلعه میبد طی هفت هزار سال از زلزله مصون مانده، پس در میبد زلزله نمی ‌آید، کاملاً اشتباه است.

کد خبر: 971025011 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۵ دی ۹۷ - ۵:۲۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست نظام مهندسی شهرستان میبد با تاکید بر اینکه بافتهای فرسوده میبد ضریب ایمنی ندارند، بیان داشت: تصور اینکه نارین قلعه میبد طی هفت هزار سال از زلزله مصون مانده، پس در میبد زلزله نمی ‌آید، کاملاً اشتباه است.

قدمت ۷ هزار ساله ی نارین قلعه میبد

قدمت ۷ هزار ساله ی نارین قلعه میبد

قلعه هفت هزار ساله‌ آخ نگفته؛ یعنی میبد زلزله نمی ‌آید؟

محمد حسین صباغی گفت: متاسفانه بافت ‌های فرسوده میبد ضریب ایمنی ندارند و از آن جایی که اقدام خاصی برای مقاومت آن انجام نشده است، آسیب ‌پذیر هستند.
صباغی در این مورد گفت: مقاوم‌سازی بافت ‌های فرسوده میبد نیازمند ظرافت و صرف زمان و هزینه‌ی زیادی است لذا همکاری همه ارگان ‌ها در این زمینه ضرورت دارد.
به گفته‌ی وی، نخستین هدف و اولویت سازمان نظام مهندسی، افزایش بهبود کیفیت ساختمان و نظارت بر روند ساخت و ساز است که طبق قانون در بیست و دو جلد آیین ‌نامه نوشته شده و باید اجرا گردد.
این مسئول، ساختمان را بزرگ ترین سرمایه هر فردی در کشورمان دانست و ادامه داد: متاسفانه کم تر در کشور به ساختمان به دید سرمایه نگاه می ‌شود و غالباً آن را بعنوان یک سرپناه می ‌داند لذا باید اهمت این موضوع در بین مردم فرهنگ‌سازی گردد.
صباغی با اشاره به فشارهای اقتصادی در جامعه، تصریح کرد: امروز بنا به علل اقتصادی و هزینه‌های سنگین و پایین بودن درآمد افراد، شرایط زندگی تغییر کرده و ساختمان‌ ها از حالت بومی و سنتی خارج شده و شکل ساختاری آن ها متفاوت شده به نحوی که ساختمان‌ های بزرگ گذشته به فضاهای کوچک و خوابگاهی تبدیل شده است.
رییس نظام مهندسی میبد در این مورد گفت: ساختمان‌ های قدیمی به علت شکل ساختاری سبب حاکم شدن آرامش در محیط خانه می‌ شدند ولی متاسفانه امروزه تنها چیزی که در خانه ‌ها رعایت نشده، امنیت و آرامش ساکنان است و زمانیکه از محیط شلوغ و پر سر و صدای بیرونی، وارد خانه می‌ شویم، باز هم شاهد آرامش نخواهیم بود.
وی در ادامه گفت: سازندگان اغلب ساختمان ‌های مسکونی در کشورمان خود مالکان هستند در حالیکه از تخصص کافی برخوردار نیستند و از طرفی نیز فرهنگ استفاده از مهندس در جامعه ما خیلی کمرنگ است که از معضلات این بخش محسوب می‌گردد.
صباغی موضوع مشابه خوددرمانی در رابطه با موضوع بیماری ‌ها را مسئله مبتلا به حوزه ساختمان‌ سازی کشورمان دانست و گفت: اکثر مردم بدون در نظر گرفتن مهندس ناظر راساً اقدام به ساخت و ساز می‌کنند و اعتقاد عمومی جامعه به سمت متخصص نیست و اکثر مردم به یک بنا و یک کارگر بیش تر از یک مهندس ناظر اعتماد می ‌کنند که شاید یکی از علل این موضوع هم کوتاهی مهندسین در این بخش بوده باشد.
وی عنوان داشت: کشور ما یک کشور زلزله ‌خیز است و زمین لرزه را می ‌توان یک اتفاق طبیعی و نه یک بلای طبیعی دانست و چون که ما ساختمان خود را مقاوم نکرده‌ایم، آن بلا می ‌دانیم.


وی خاطر نشان ساخت: شهر ندوشن میبد روی گسل زلزله قرار گرفته و فعالیت ‌های گسل‌ها نیز بعد از زمین لرزه کرمانشاه بیش تر شده است لذا باید توجه داشت که خطر همیشه وجود دارد و ممکن است به عللی بافت زمین تغییر کند و آسیب جدی به ساختمان ‌ها وارد کند و حداقل اگر در ساختمان ‌سازی رعایت کنیم در زمان حادثه مکانی ایمن در اختیار خواهیم داشت.
وی با عنوان اینکه شناسنامه فنی ساختمان در حقیقت سند هویت ساختمان است، افزود: در این شناسنامه ابعاد و مساحت زمین، فضاهای کالبدی ساختمان، مشخصات طرح، نام طراح، مهندس ناظر، وظایف مهندس ناظر، نوع مصالحی که در ساختمان بکار رفته اعم از آجر، آهن آلات، وسایل برقی و تاسیسات آن، مندرج و به امضا و تایید مهندس ناظر می‌ر سد و در اختیار مالک قرار می‌ گیرد.
این مسئول گفت: شناسنامه فنی ساختمان از نظر قانونی باید در زمان معامله ساختمان بین خریدار و فروشنده ساختمان مبادله گردد.

منبع: ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشريحي آزمون نظام مهندسي معماری-نظارت ارديبهشت ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ دی ۹۷
588 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0