وجود بیشترین ساخت و سازهای غیر رسمی در رشت ریاست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان گيلان بیان کرد:

وجود بیشترین ساخت و سازهای غیر رسمی در رشت

عبدالرضا قاسمیان با عنوان این که نگرانی اصلی ما در بافت فرسوده و در ساخت‌وسازهای غیررسمی است، بیان کرد: شهر رشت بیش ترین ساخت‌وسازهای غیررسمی را دارد که سازندگان ساختمان ‌ها پروانه ساخت اخذ نمی ‌کنند.

کد خبر: 971005011 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۵ دی ۹۷ - ۱۱:۴۵ ق.ظ

به گزلرش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،عبدالرضا قاسمیان با عنوان این که نگرانی اصلی ما در بافت فرسوده و در ساخت‌وسازهای غیررسمی است، بیان کرد: شهر رشت بیش ترین ساخت‌وسازهای غیررسمی را دارد که سازندگان ساختمان ‌ها پروانه ساخت اخذ نمی ‌کنند.

وجود بیشترین ساخت و سازهای غیر رسمی در رشت

وجود بیشترین ساخت و سازهای غیر رسمی در رشت

وجود بیشترین ساخت و سازهای غیر  رسمی در رشت

وی با اشاره به ویژگی‌ های یک ساختمان با ایمنی بالا، گفت: یک ساختمان مناسب ساختمانی است که طراحی مناسب در برابر زمین لرزه و ایمنی لازم را داشته باشد.
قاسمیان با اشاره به این که در ساخت ساختمان‌ ها باید استانداردها رعایت گردد، گفت: استادکارهایی که در ساختمان ‌ها مشغول بکار هستند باید از کلیه قوانین آگاهی داشته باشند ساختمان براساس اصول فنی مشخص بنا گردد.
وی با عنوان این که در استان گیلان برای ساختمان‌ هایی که پروانه ساخت دارند مهندسین دارای صلاحیت نظارت معرفی می ‌کنیم، ادامه داد: کلیه ساختمان‌ ها با توجه به آئین‌نامه مقررات ملی ساختمان احداث می‌ گردند و استاندارد دو هزار و هشتصد آئین‌نامه طراحی ساختمان در برابر زمین لرزه در آن‌ ها رعایت می گردد.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان گیلان با اشاره به این که همکاران ما نظارت مستمر بر اجرای ساخت‌وساز ساختمان‌ها دارند، گفت: در استان گیلان براساس معمول ۳ میلیون مترمربع ساخت‌وساز سالیانه داریم و به‌ عنوان ‌مثال در سال نود و شش حدود ۳ میلیون و سیصد و شصت هزار مترمربع ساخت‌وساز در دوازده هزار نهصد پروژه داشتیم که همگی تحت نظارت ما بودند.
قاسمیان با عنوان این که نگرانی اصلی ما در بافت فرسوده و در ساخت‌وسازهای غیررسمی است، اظهار داشت: در کلان‌شهر رشت بیش ترین ساخت‌وساز غیررسمی راداریم که سازندگان ساختمان‌ ها پروانه ساخت دریافت نمی ‌کنند.
وی با اشاره به این که مقدار ساخت‌وسازهای غیررسمی در گیلان قابل‌ملاحظه است، افزود: هیچ نظارتی بر ساختمان ‌های که غیررسمی احداث می ‌گردند وجود ندارد و با توجه به زلزله‌خیز بودن گیلان ما نگرانی زیاد نسبت به این ساختمان‌ ها داریم.

وجود بیشترین ساخت و سازهای غیر رسمی در رشت

وی با عنوان این که سازمان نظام مهندسی، دستگاه غیردولتی است ولی نظارت عالیه بر اجرای کار ساخت‌وساز دارد، خاطر نشان ساخت: موارد مختلفی از تخلفات را در کار داشتیم ولی با مهندسینی که تخلف داشته باشند برخورد قضایی صورت می ‌گیرد و معمولاً در حین کار بازرسی ‌ها صورت می‌ گیرد و اگر ساختمان نواقصی داشته باشد مقاوم‌سازی انجام می گردد.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان گیلان با اشاره به این که معمولاً برای طراحان و سازندگان ساختمان دوره‌های آموزشی برگزار می‌ کنیم، یاد آور شد: ناظرین ساختمان ‌ها نیز دوره‌های خاص آموزشی را سپری می ‌کنند.
وی تصریح کرد: در سازه‌های روستایی همکاری خوبی را با بنیاد مسکن داریم و در جهت مقاوم‌سازی خانه روستایی نیز در حال برنامه ‌ریزی هستیم.
وی با تأکید بر این که در هیچ آئین‌نامه معتبری یک مکان امن برای زلزله پیش‌بینی ‌نشده، مطرح کرد: زمین لرزه غیرقابل‌پیش‌بینی است و در زمان خیلی کوتاه رخ می ‌دهد و بهمین علت رفتن به مکان امن سخت است و باید کل ساختمان مقاوم باشد.
منبع: دیار میرزا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشريحي آزمون نظام مهندسي عمران-محاسبات ارديبهشت ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ دی ۹۷
611 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0