حلقه‌ های گمشده صنعت ساختمان مهندسان بیکار و خلأ مجریان ذی ‌صلاح ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان

حلقه‌ های گمشده صنعت ساختمان/ مهندسان بیکار و خلأ مجریان ذی ‌صلاح

منوچهر ماهرو بختیاری با تاکید بر این که حدود نه هزار نفر عضو نظام مهندسی ساختمان در رشته های ۷ گانه هستند، بیان کرد: از این تعداد حدود دوهزار و چهارصد نفر دارای پروانه اشتغال بکار مهندسی هستند که بیش ترین پروانه های صادر شده در حوزه عمران- سازه است.

کد خبر: 961205023 تاریخ انتشار: شنبه ۵ اسفند ۹۶ - ۸:۴۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، منوچهر ماهرو بختیاری با تاکید بر این که حدود نه هزار نفر عضو نظام مهندسی ساختمان در رشته های ۷ گانه هستند، بیان کرد: از این تعداد حدود دوهزار و چهارصد نفر دارای پروانه اشتغال بکار مهندسی هستند که بیش ترین پروانه های صادر شده در حوزه عمران- سازه است.

حلقه‌ های گمشده صنعت ساختمان مهندسان بیکار و خلأ مجریان ذی ‌صلاح

حلقه‌ های گمشده صنعت ساختمان مهندسان بیکار و خلأ مجریان ذی ‌صلاح

حلقه های گمشده صنعت  ساختمان / مهندسان بیکار و خلا مجریان ذی صلاح

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان با تاکید بر این که بدنبال این هستیم که طرح مجریان ذیصلاح را در استان اجرایی کنیم، ادامه داد: در این رابطه رایزنیهایی با شورای شهر خرم آباد و مسئولین شهرداری خرم آباد نیز داشته ایم و امیدوار هستیم در استان بویژه در خرم آباد طرح «پیمانکار ساخت» را اجرایی کنیم.
اجرای طرح مجریان ذیصلاح برای گروههای ساختمانی «ج» و «د»
ماهرو با عنوان این که امیدوار هستیم این طرح را برای آن دسته از ساختمانهایی که سرمایه گذار برای مردم میسازد، گروههای ساختمانی «ج» و «د» اجرایی کنیم و هم زمان با اجرای طرح مجریان ذیصلاح، طرح شناسنامه فنی ملکی را هم راه اندازی کنیم، افزود: طرح شناسنامه فنی ملکی را به استثنای ساختمانهای گروه «الف» برای همه ساختمانهای گروه «ب»، «ج» و «د» در سطح استان اجرایی میکنیم.
وی با اشاره به این که بهره بردار باید متوجه گردد زیر چه ساختمانی زندگی میکند، مجری پروژه چه کسی بوده و مشخصات فنی آن مشخص باشد، گفت: در روز مهندس هم میزبان استاندار لرستان هستیم و پنج تا شش مطلب را بعنوان مسائل مهم و کلان سازمان نظام مهندسی مطرح میکنیم.
افزایش قابل توجه فارغ التحصیلان صنعت ساختمان و مشکل اشتغال آنها
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان به مشکلات حوزه اشتغال مهندسین اشاره کرد و افزود: با توجه به رکود مسکن و افزایش قابل توجه فارغ التحصیلان صنعت ساختمان، اشتغال این مهندسین عمده دغدغه ما شده است؛ عمده دغدغه مراجعین ما نیز همین مطلب است.
مجموعه اقتصادی استان میتوانند ما را بعنوان یک مجموعه سرمایه گذاران خرد ببینند
ماهرو بختیاری اظهار داشت: روز گذشته در اتاق بازرگانی خرم آباد جلسه ای داشتیم تا به کمک استاندار لرستان یک هلدینگ اقتصادی را با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی کنیم، سازمان نظام مهندسی هم نیروی متخصص کار را در اختیار دارد و بعنوان یک سازمان میتواند در روان سازی فرآیند زیرساخت ها و کار در این هلدینگ فعال باشد.
وی خاطر نشان ساخت: مجموعه اقتصادی استان میتوانند ما را بعنوان یک مجموعه سرمایه گذاران خرد ببینند و نظام مهندسی توانایی حضور در هلدینگهای اقتصادی را دارد.
دستگاهها تلاشی در اجرای قوانین و مقررات حوزه صنعت ساختمان ندارند
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان با اشاره به اجرایی نشدن قوانین حوزه صنعت ساختمان افزود: دستگاهها تلاشی در اجرای قوانین و مقررات حوزه صنعت ساختمان ندارند، شهرداری یکی از مسائل مهمی که دارد اینست که درآمد پایدار ندارد وهمین امر سبب شده نتوانیم به ضوابط و مقررات ملی ساختمان دست یابیم.
معضل ۲ نقشه ای بودن و بهم خوردن نظم معابر شهری لرستان
ماهرو بختیاری در بخش دیگری از اظهارات خود به معضل دو نقشه ای بودن اشاره کرد و افزود: مشاور ذیصلاح صاحب فکر سالیان سال روی نقشه های تفصیلی شهر کار میکند و این نقشه ها تبدیل به کتابچه می گردد و در طرف دیگر یک مالک خیلی راحت تمام آن زحمات مهندس مشاور را نادیده میگیرد و سطح اشغال را نسبت به طرحهای تفصیلی نادیده میگیرد.
وی با عنوان این که باید این مشکل را حل کنیم، مطرح کرد: معضل دو نقشه ای بودن موجب بهم خوردن نظم معابر شهری نیز شده است.
جایگاه نظام مهندسی و مهندس نادیده گرفته میشود
وی با بیان این که اعتقاد دارم یکی از اهداف نام گذاری روز مهندس این است که مهندسها عملکرد یک ساله خود را مرور و ارزیابی کنند؛ در کجا مشکل داشته ایم و در کجا از کنار مسئولیت خود گذشته ایم، افزود: امیدوار هستیم در سال آینده بتوانیم در قبال مسئولیتهایی که داریم پاسخ گو باشیم.

حلقه‌ های گمشده صنعت ساختمان مهندسان بیکار و خلأ مجریان ذی ‌صلاح

ماهروبختیاری با عنوان این که خیلی از دولتمردان ما نگاه مهندسی ندارند و جایگاه نظام مهندسی و مهندس را نادیده میگیرند، ادامه داد: امیدوار هستیم روزی برسد همه مردم به این موضوع پی ببرند که توسعه نتیجه تعامل با مهندس است.
وی با اشاره به این که ما یک ظرفیت فنی در استان هستیم و در تمام طرحها میتوانیم موثر باشیم، از جمله  در طرحهای بازآفرینی، مقاوم سازی، بافتهای فرسوده و … گفت: میتوانیم خدمات مهندسی را ارزان تر هم بدهیم.
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان با اشاره به موضوع آموزش مهندسین تصریح کرد: ما در این حوزه دست تنها هستیم، مهندسان ما دارای اختلاف سطح علمی فاحشی هستند، لذا باید مهندسینی که ورود میکنند به بحث ساختمان را آموزش دهیم.
ماهرو بختیاری اظهار داشت: دوره های آموزش علمی، عملی و باز آموزی را در دستور کار داریم، راه و شهرسازی هم در این حوزه به سازمان کمک میکنند ولی آموزشها باید فراگیر باشد.
فعالیت آزمایشگاههای بتن در سراسر استان
وی با عنوان این که تلاش کرده ایم با تشکیل و تکمیل کمیته ها و کمیسیونها و کارگروههای تخصصی؛ وظایف را به اعضای سازمان محول کنیم و این در جهت شفاف سازی است، ابراز کرد: یکی از کارهایی که در این دوره انجام داده ایم همسان سازی گزارشها بوده است که یک وحدت رویه در استان داشته باشیم.
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان  از شروع پیاده سازی سامانه «ارجاع الکترونیکی کار» در سطح شهرستان خرم آباد خبر داد و افزود: در سنوات گذشته نرم افزارهای این حوزه را داشتیم ولی شفاف نبود و الان این اقدامات شفاف شده است.
ماهرو بختیاری با اعلام این که سعی داریم تا ابتدای سال آینده در همه شهرستانها این طرح را اجرایی کنیم، ادامه داد: آزمایشگاههای بتن در کل استان راه اندازی شده، آزمایشگاههای جوش را هم سال آینده راه اندازی میکنیم.
نظام فنی اجرایی یک پارچه در بخش غیردولتی نداریم
ماهرو بختباری در ادامه اظهارات خود با اشاره به این که همین قانون فعلی نظام مهندسی، قانون بسیار خوبی است، گفت: متاسفانه نظام فنی اجرایی یک پارچه در بخش غیردولتی نداریم ولی همین اجرای قوانین و مقررات را اگر همه سازمان به آن پایبند باشند وضعیت ساخت و ساز خیلی بهتر میشود.
سیستمی کار کردن در زنجیره صنعت ساختمان یک چالش بسیار مهم است که هنوز نتوانسته ایم زنجیره را پای کار بیاوریم
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان با اعلام این که سازمان نظام مهندسی به تنهایی نمیتواند همه بار حوزه صنعت ساختمان را بدوش بکشد، افزود: سیستمی کار کردن در این زنجیره صنعت ساختمان یک چالش بسیار مهم است که هنوز نتوانسته ایم زنجیره را پای کار بیاوریم.
ماهرو بختیاری با تاکید بر این که امروز باید بحث مدیریت انرژی و بحث های کلان زیست محیطی را در صنعت ساختمان داشته باشیم، نباید هم چنان درگیر مقررات باشیم، اینها جزو بدیهیات است، گفت: نظام مهندسی به تنهایی نمیتواند بر همه مشکلات فائق شود، بایستی همه بخشها بیایند و کمک کنند.
وی خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد به ترویج مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی بعنوان یک فرهنگ نگاه شود، بایستی رسانه ها پای کار بیایند، فرهنگ سازی را با یک سازمان نمیتوان تکمیل کرد.

منبع : خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ اسفند ۹۶
826 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0