تشکیل پنجاه و یک پرونده تخلف برای مسئولان فنی معادن ریاست سازمان نظام مهندسی معدن گفت:

بخش معدن توان تاب آوری در مقابل تحریم ها را دارد

نادعلی اسماعیلی دهج، منکر بروز مشکلات در بخش معدن در صورت اعمال تحریمهای جدید آمریکا نشد ولی بیان داشت: بخش معدن میتواند تاب آوری خوبی داشته و در برابر مشکلات پاسخگو باشد.

کد خبر: 970331002 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۳۱ خرداد ۹۷ - ۱۲:۵۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین ینوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،نادعلی اسماعیلی دهج، منکر بروز مشکلات در بخش معدن در صورت اعمال تحریمهای جدید آمریکا نشد ولی بیان داشت: بخش معدن میتواند تاب آوری خوبی داشته و در برابر مشکلات پاسخگو باشد.

بخش معدن توان تاب آوری در مقابل تحریم ها را دارد

بخش معدن توان تاب آوری در مقابل تحریم ها را دارد

بخش معدن توان تاب آوری در مقابل تحریم ها  را دارد

ریاست سازمان نظام مهندسی معدن در مورد تاثیر وضع تحریمها بر بخش معدن، گفت: بخش معدن از جمله بخشهای اقتصادی کشور است که کم ترین تاثیر را از موضوع فشارهای اقتصادی خواهد دید.
اسماعیلی با عنوان این که این بخش تا به حال در دو دوره مختلف از فشار تحریمها و شرایط سخت اقتصادی سربلند بیرون آمده است، تصریح کرد: دوره نخست ایام دفاع مقدس بود که با وجود قدیمی بودن قوانین معادن و دولتی بودن عمده آن ها، توانستیم عمده مواد مورد نیاز کشور را تامین کنیم.
این مسئول، برای نمونه به راه اندازی کارخانه تولید شمش سرب در زنجان و تامین بخشی از طلای مورد نیاز کشور با راه اندازی معدن طلای موته در آن زمان اشاره کرد.
به گفته وی، در دوره ۸ ساله تحریمهای گذشته نیز بخش معدن نقش و وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن انجام داد، بطوری که علاوه بر تامین عمده مواد اولیه مورد نیاز کشور، در بخشهایی همچون کاشی، سیمان و فولاد صادرات داشتیم.
اسماعیلی دهج در پاسخ به سوالی در مورد وضع تعرفه بر مواد خام معدنی، آن را به منزله نوعی خود تحریمی عنوان کرد و افزود: در شرایط فعلی باید با تحلیل دقیق شرایط، ابتکار عمل به خرج داده، از خودگذشتگی داشته و تصمیمات مناسبی اخذ کنیم.
«دونالد ترامپ» ریاست جمهوری آمریکا شامگاه هجدهم اردی بهشت ماه خروج از برجام را اعلام و دو بازه زمانی نود و صد و هشتاد روزه را برای بازگشت تحریمها تعیین کرد؛ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تیر ماه نود و چهار بین نماینده اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان و ایران امضا و از دی ماه همان سال اجرایی گردیده بود.
به دمبال این تصمیم، برخی شرکتهای اروپایی برای ماندن در بازار ایران یا ترک کردن آن مردد مانده اند؛ البته کمیسیون اروپا اعلام کرده است برای مقابله با تحریم آمریکا قانون انسداد را برای حفاظت از شرکتهای اروپایی که با ایران همکاری دارند، اجرا میکند.
** ایران، بهشت زمین شناسی و معدن
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن، در ادامه با اشاره به پیگیری مباحث گردشگری معدنی در کشور، گفت: سازمان نظام مهندسی معدن در نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت، برای همکاری با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری برای توسعه توریسم معدنی در کشور اعلام آمادگی کرده و وزیر هم اعلام حمایت کرده است.
اسماعیلی ادامه داد: از آن جایی که این مهم جزو برنامه های توسعه ای کشور است، باید پیش از هر چیز جایگاه قانونی آن مشخص گردد و این سازمان میتواند بازوی اجرایی خوبی برای آن باشد.
وی یادآور شد: در صورت رسیدگی به امور میتوان در سه عرصه ژئوتوریسم، پدیده های زمین شناسی معدنی و معادن متروکه برنامه ریزی کرد که برای مثال، استفاده از معادن نمک متروکه در بحث درمان میتواند قابل پیگیری باشد.


این مقام مسئول بیان داشت: سازمان نظام مهندسی معدن، بعنوان یک نهاد فنی و تخصصی سی و شش هزار عضو دارد که تا به حال ده هزار نفر آنها در رشته های معدن، نقشه برداری، زمین شناسی و غیره تعیین صلاحیت شده اند.
به گفته وی، تعیین صلاحیت برای متقاضیان صدور پروانه اشتغال، تعیین صلاحیت فنی و مالی، ارزیابی ریسک معادن کشور، ساماندهی محدوده های معدنی و بازرسی معادن، از جمله وظایف این سازمان است.
اسماعیلی خاطر نشان کرد: پارسال ۵ هزار و نهصد و نوزده نفر مسئول فنی در معادن به کار گیری شدند که به نوعی بیان کننده تعداد معادن فعال کشور است.
وی یاد آرو شد: تعداد پروانه های اشتغال صادر شده و تمدید شده معدنی کشور در سال گذشته ۴ هزار و ششصد و پنجاه و یک فقره پروانه بوده است.
وی در خاتمه با تاکید بر ضرورت اعمال مقررات سخت گیرانه ایمنی در معادن زغالسنگ، افزود: پس از وقوع حادثه در معدن یورت گلستان، از همه صد و پانزده معدن زغالسنگ بازدید و حتی دستور تعطیلی چند معدن صادر شده است.
بیش از شصت و شش نوع ماده معدنی و پنجاه و چهار میلیارد تن ذخیره کشف شده معدنی در کشور وجود دارد.
منبع : ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی عمران (اجرا)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۱ خرداد ۹۷
927 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0