ریزگردها حاصل بی توجهی بمنابع طبیعی در همایش روسای ممیزی منابع طبیعی کشور بیان گردید:

ریزگردها حاصل بی توجهی بمنابع طبیعی

معاونت حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور پدیده ریزگردها را حاصل بی توجهی بمنابع طبیعی دانست.

کد خبر: 970227005 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۷ - ۱:۳۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، معاونت حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور پدیده ریزگردها را حاصل بی توجهی بمنابع طبیعی دانست.

ریزگردها حاصل بی توجهی بمنابع طبیعی

ریزگردها حاصل بی توجهی بمنابع طبیعی

ریزگردها حاصل بی توجهی بمنابع  طبیعی

همایش سراسری روسای ممیزی و حد نگاری ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با حضور معاونت حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، مدیر کل دفتر ممیزی و حد نگاری سازمان جنگل ها، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و همچنین جمعی از مسئولان و کارشناسان این حوزه در شیراز برگزار گردید.
ریزگردها حاصل بی توجهی بمنابع طبیعی
مسعود منصور، معاونت حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این گردهمایی در مورد فعالیت سامانه استعلامات منابع طبیعی بیان کرد: تعیین و تشخیص مالکیت در اراضی ملی از ضروریات مهم است و باید مشکلات و چالش های موجود در این راستا هرچه زودتر حل و فصل و پایان یابد.
منصور با اشاره به تعاملات و هماهنگیهای انجام گرفته بین سازمان جنگل ها و شبکه پیشخوان دولت در راستای واگذاری استعلامات امور اراضی ملی سازمان جنگل ها به دفاتر پیشخوان خدمات دولت گفت: در این زمینه تعاملات خیلی خوبی صورت گرفته و امیدوار هستیم با ادامه این روند در تمامی ادارات منابع طبیعی استان ها شاهد کاهش تخلفات و آسیب های وارده به عرصه های طبیعی باشیم.
وی از شبکه الکترونیکی پیشخوان دولت بعنوان بازوی اجرایی قوی در حوزه استعلامات منابع طبیعی عنوان کرد و ادامه داد: سامانه اطلاعات منابع طبیعی (سامط) از شروع خدمات دهی خود در مدت یک سال گذشته توانسته است علاوه بر افزایش دقت و نظارت بر فرایند پاسخگویی و اطلاع متقاضیان از مراحل استعلامات مربوط به امور اراضی نقش بسزایی درکاهش تعداد مراجعات افراد، جلوگیری از هدر رفت وقت و صرف هزینه های اضافی برای ارباب رجوع داشته باشد.
وی با عنوان این که در حال حاضر بیش از هشتاد درصد عرصه های منابع طبیعی کشور در حوزه وظایف سازمانی سازمان جنگل ها قرار دارد افزود: حفاظت، احیا ، توسعه و بهره برداری از محورهای اصلی و پیش شرطهای این سازمان در حفاظت از منابع طبیعی است.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها تصریح کرد: در این راستا قبل از هراقدامی باید منابع مورد اختلاف شناسایی و مشخص شده و نسبت به رفع اختلافات موجود دراین اراضی سعی گردد.
منصور، بر اهمیت ممیزی اراضی بعنوان زیربنایی ترین فعالیت در حوزه کاری سازمان جنگلها تاکید کرد و اظهار داشت: اجرای صحیح ممیزی اراضی ملی، تشخیص وسپس تعیین دقیق مالکیت ها در این اراضی اقدامی اساسی برای اعمال حاکمیت دولت بر عرصه های طبیعی است.
منصور در ادامه از پدیده ریزگردها بعنوان مهم ترین مشکل زیست محیطی دهه اخیر یاد کرد و گفت: این پدیده حاصل بی توجهی بمنابع طبیعی و ناشی از دخل و تصرف انسان در طبیعت است.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها عنوان کرد: چنان چه سریع تر به این موضوع رسیدگی نگردد تبعات زیست محیطی آن گسترش و دامن گیر تمامی شهرهای کشور میشود.
اکرم توفیقی، مدیرکل دفتر ممیزی و حد نگاری اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشورنیز در این گردهمایی با اشاره به شفاف سازی و تسهیل فرایند پاسخگویی به استعلامات و خدمات ادارات منابع طبیعی کشور از طریق سامانه سامط بیان کرد: با ورود استعلامات منابع طبیعی در این سامانه بسیاری از گلوگاههای مفسده خیز منابع طبیعی تا حد قابل توجهی شناسایی و از وقوع فساد توسط متصرفان به اراضی ملی جلوگیری خواهد شد.

ریزگردها حاصل بی توجهی بمنابع طبیعی

توفیقی بر توجه و دقت کامل در روند تشخیص و شناسایی نقشه های اراضی ملی و مستثنیات از طریق این سامانه تاکید کرد و افزود: با فراهم شدن امکان استعلام اراضی از کل کشور با کمک سامانه سامط درخواست استعلامات ارباب رجوع در این دفاتر بدون نیاز بحضور مستقیم آنها بررسی و در سریع ترین زمان انجام میشود.
وی در ادامه از خاتمه طرح کاداستر جنگلهای کشور تا پایان سال آینده خبر داد و ادامه داد: طبق تلاش های صورت گرفته تا به حال کاداستر جنگل ها با رقومی سازی و تهیه سند در بیش از پنج میلیون هکتار از اراضی ملی انجام شده و در سال جدید نیز به میزان سیزده میلیون هکتار دیگر انجام خواهد شد.
توفیفی تصریح کرد: به منظور مشارکت همه استان ها در این طرح اطلاعات بیشه ها و جنگل کاریها نیز جمع آوری و به ثبت رسیده است.
احمد کبیری، ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نیز در این گردهمایی با اشاره به وضعیت نگران کننده منابع طبیعی و محیط زیست کشور بیان داشت: متاسفانه این وضعیت از حد بد گذشته و به بحران تبدیل شده است.
کبیری مطرح کرد: وضعیت کنونی جنگلها نگران کننده است و جا دارد که نه فقط از توان کارشناسی و مدیریتی کشور در عرصه محیط زیست و سازمان جنگلها بلکه همه مسئولان در حوزه های مرتبط تلاش و همکاری کرده تا با برنامه ریزیهای مدون و پیگیریهای مدام بتوان قدم های موثری در این زمینه برداشت.
ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، نمونه این مشکلات را موضوع آب در کشور و سیاست اشتباه در مدیریت این بخش دانست و گفت: متاسفانه به علت سیاستهای غلط دربرخورد با منابع آبی بخاطر تولید یک یا چند تن گندم شاهد تخریب هزاران هزار هکتار از عرصه های طبیعی کشور هستیم.
کبیری اظهار کرد: طبق گزارشها میانگین فرسایش خاکی کشور به میزان بیست تن در هکتار افزایش یافته است در حالیکه این میزان فرسایش در اروپا تنها نیم تن در هکتار است.
کبیری با عنوان این که اگر بدنبال حل بحرانهای طبیعی و زیست محیطی کشور مانند آب هستیم باید بحران جنگلها و مراتع حل گردد .
وی افزود: متاسفانه در اغلب مناطق با کشت محصولی زراعی و باغی در جهت شیب چهل و پنج درجه زمین شاهد بیش تر ین فرسایش در این مناطق هستیم و این در حالیست که با تبدیل شدن این اراضی به درختکاری نه تنها این فرسایش کاهش یافته بلکه عرصه های طبیعی نیز آسیب کم تری خواهند دید.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در ادامه برآمادگی مجموعه سازمان مهندسی در اجرای سیاست های علمی و منطقی سازمان جنگل ها در جهت احیاء و توسعه منابع طبیعی تاکید و برای ادامه همکاریهای بیش تر در این زمینه قول مساعد داد.
حجت الاسلام سید مصطفی طباطبائی نژاد مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم با حضور در این همایش با اشاره به تعهد و حس مسئولیت پذیری مدیران منابع طبیعی در حفاظت و مراقبت از انفال عنوان کرد: از منظر اسلام خداوند متعال در برابر هرنعمتی مسئولیتی را بعهده انسان قرار داده و به میزان مسئولیت نیز از انسان بازخواست خواهد نمود.
طباطبائی نژاد گفت: مهم آن است که مسئولیت را بخوبی بشناسیم و در مقام عمل بوظیفه خود نیز عمل کنیم.
وی بر مدیریت صحیح منابع طبیعی کشور از طرف مسئولان تاکید کرد و افزود: بخشی از انفال حق دولت و بخشی دیگر نیز متعلق به عموم مردم است که باید با مدیریت صحیح ضمن رعایت حق الناس اجازه پایمال شدن حق هیچکس را ندهیم.
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جنگل ها تصریح کرد: این مسئله مهم بیش از همه وظیفه مدیران ممیزی بوده تا با علم و آگاهی و هوشیاری در کار خود در این راستا وارد شوند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس هم در این گردهمایی با عنوان این که مقدمات مستند سازی عرصه وسیع منابع طبیعی فارس از چند سال قبل فراهم شده گفت: به منظور حفاظت و صیانت از اراضی ملی و جلوگیری از زمین خواری تا به حال با اجرای طرح کاداستر برای بیش از ۲ میلیون و پانصد هزار هکتار از عرصه های طبیعی این استان سند تک برگ به نام دولت صادر شده است.
وی، مستند سازی عرصه منابع طبیعی را یکی از بزرگ ترین اقدامات برای حمایت از این بخش دانست.
گردهمایی مشترک سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نیز سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در راستای امور اجرایی صدور گواهی مستثنیات در دومین روز از این همایش برگزار گردید.

منبع : خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ اردیبهشت ۹۷
959 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0