اهم ایرادات عمومی ساختمان های در حال ساخت استان اردبیل ایرادات عمومی ساختمان ها

اهم ایرادات عمومی ساختمان های در حال ساخت استان اردبیل

براساس بند 4-3-23-9 مبحث نهم مقررات ملی ساختمان در اتصالات تیرها به ستون ها، در طول ارتفاع تیر یا دالی که بیش ترین ارتفاع را دارد و به محل اتصال منتهی می گردد، باید درامتداد عمود برمیلگرد طولی ستون، میلگرد عرضی به مقدار عنوان شده در این بند پیش بینی کرد. این در حالی است که در اکثر ساختمان های بازدید شده خاموت گذاری مذکور انجام نمی گردد یا به صورت ناصحیح اجرا می گردد.

کد خبر: 980208016 تاریخ انتشار: یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸ - ۸:۲۱ ب.ظ

بخش اول اهم ایرادات عمومی ساختمان های در حال ساخت استان اردبیل

۱- عدم خاموت گذاری صحیح در محل اتصال تیر

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان اردبیل،براساس بند ۴-۳-۲۳-۹ مبحث نهم مقررات ملی ساختمان در اتصالات تیرها به ستون ها، در طول ارتفاع تیر یا دالی که بیش ترین ارتفاع را دارد و به محل اتصال منتهی می گردد، باید درامتداد عمود برمیلگرد طولی ستون، میلگرد عرضی به مقدار عنوان شده در این بند پیش بینی کرد. این در حالی است که در اکثر ساختمان های بازدید شده خاموت گذاری مذکور انجام نمی گردد یا به صورت ناصحیح اجرا می گردد.

اهم ایرادات عمومی ساختمان های در حال ساخت استان اردبیل

اهم ایرادات عمومی ساختمان های در حال ساخت استان اردبیل

اهم ایرادات عمومی ساختمان های  در حال ساخت استان اردبیل

توجه به این نکته ضروری است که برای تامین شکل پذیری در محل اتصال، خاموت گذاری فوق اجتناب ناپذیر است و بالطبع عدم خاموت گذاری سبب کاهش شکل پذیری در محل اتصال خواهد شد. همان طور که در تصویر مشخص است برخلاف ضابطه فوق در امتداد عمود بر میلگرد طولی ستون میلگرد عرضی تعبیه نشده است.
۲- استفاده از تیر لانه زنبوری در دهانه بادبندی
براساس بند ۱۰-۳-۱۰-۲ مقررات ملی ساختمان تعبیه سوراخ های متوالی در جان تیرهای دهانه های مهاربندی شده با هرنوع (قطری،ضربدری،۷و۸) مجاز نیست. درصورت ضرورت، به تعبیه سوراخ دستی در جان اطراف آن باید به نحوی تقویت شود. که مقاومت طراحی در مقطع سوراخ دار از مقاومت طراحی مقطع کامل تیر کم تر نباشد.
بخش دوم اهم ایرادات عمومی ساختمان های در حال ساخت استان اردبیل
۳- خروج از مرکزیت در اتصال آکس تیر به آکس ستون
براساس بند ۹ – ۲۳ – ۳ – ۱ – ۱ – ۲ مقررات ملی ساختمان برون محوری عضو خمشی نسبت به ستونی که با آن قاب تشكیل می دهد، یعنی فاصله محورهای هندسی دو عضو از یك دیگر، نباید بیش تر از یک چهارم عرض مقطع ستون باشد. این بند گاها در ترسیم و یا در حین اجرا در تیرهای پیرامونی ساختمان که بر یک لبه ی ستون مماس هستند، رعایت نمی شود. به اینصورت که با شیفت دادن تیر به سمت بیرون ملک مساحت مفید ساختمان را افزایش میدهند. و یا برخی از مهندسین برای جلوگیری از سرگیر یا شانه گیر بودن تیرهای باکس راه پله و افزایش فضای مفید آن، اقدام به کاهش عرض تیر مینمایند. این کاهش به قدری است که تیرها در داخل دیوارپیرامونی پنهان گردد. برای جلوگیری از ایجاد ضعف برشی در تیرها نباید ضوابط این بند نقض شود.
۴- عدم حفظ کیفیت بتن در هوای سرد و گرم و عمل آوری آن در ساختمان ها
عملیات بتن ریزی یكی از موارد اصلی در فرآیند ساخت و ساز محسوب می شود که در صورت قصور و اشتباه در این مرحله موجب خسارات جبران ناپذیری می شود. آب و هوا و وضعیت جوی در زمان بتن ریزی یكی از اصلی ترین عوامل تاثیرگذار در کیفیت این عملیات محسوب می شود. و درشرایطی ناگزیر هستیم تا بتن ریزی و عمل آوردن بتن در شرایط نامساعد جوی انجام گیرد. با توجه به اقلیم سرد اردبیل در هوای سردتر از پنج درجه و در مواردی که تا هفتاد و دو ساعت دیگر احتمال تنزل دمای محیط به پایین تر از صفر درجه وجود داشته باشد. باید از بتن ریزی خودداری کرد.

اهم ایرادات عمومی ساختمان های در حال ساخت استان اردبیل

در بتن ریزی در هوای سرد بایستی تدابیر احتیاطی عنوان شده در بند۹ – ۸ – ۴ – ۲ مقررات ملی ساختمان در مورد دقت لازم در انتخاب مصالح مصرفی، طرح مخلوط بتن، شرایط اختلاط، حمل، ریختن و عمل آوری بتن صورت پذیرد تا اطمینان حاصل شود که بتن تازه ریخته شده دچار یخ زدگی نشود و بتن سخت شده نیز دارای کیفیت لازم باشد. براساس بند ۹ – ۷ – ۷ – ۱ مقررات ملی ساختمان عمل آوری روندی است که رطوبت و دمای مطلوب بتن را حفظ یا تأمین کند تا فرآیند هیدراتاسیون ادامه یابد و خواص و دوام مورد نظر بتن حاصل گردد. که بایستی به یكی ازروش های آب رسانی و یا روش عایقی ذکر شده در بند ۹ – ۷ – ۷ – ۲ – ۱ عمل آوری شود. که به صورت خیلی نادر در برخی از پروژه ها این بند در هوای گرم و یا سرد انجام میگیرد.

اهم ایرادات عمومی ساختمان های در حال ساخت استان اردبیل

اهم ایرادات عمومی ساختمان های در حال ساخت استان اردبیل

بخش سوم اهم ایرادات عمومی ساختمان های در حال ساخت استان اردبیل
۵- عدم رعایت خمهای صد و سی و پنج درجه در میلگردهای عرضی
خاموت بخش ترسناکی از سازه است چرا که آخرین خط دفاعی سازه در برابر تنش های ناشی از زمین لرزه محسوب می شود. یكی از جزئیات اجرای میلگرد گذ اری که در تأمین شكل پذیری مقطع بتن آرمه بسیار تأثیر گذ ار است. استفاده از تنگهای بسته است. از آن جایی که تنگ بسته باید دارای قلابهای انتهایی با خم صد و سی و پنج درجه باشد که دور یک میلگرد طولی قلاب شده و انتهای قلاب در هسته بتن گیر نماید در اکثر پروژه ها به جهت مشكلات اجرایی و عدم توجه به اهمیت آن، از خم نود درجه در انتهای تنگها استفاده می گردد و در زمان وقوع زمین لرزه، نخستین قسمتی که بتن آن تخریب می گردد قسمت پوشش (کاور) ستون است و بتن هسته به نسبت دیرتر از بین می رود. وقتی که پوشش بتن از بین رفته باشد، امكان باز شدن خاموت ها در اثر کمانش آرماتورهای طولی وجود داشته و ظرفیت محصور کنندگی بتن بشدت کاهش می یابد.
از علل تشدیدآسیب درساختمان های کرمانشاه در زمین لرزه، می توان به عدم رعایت طول مهاری دربرخی ازساختمان ها و یا خم نامناسب آرماتورها اشاره کرد این موردجزء موارد تشدیدکننده آسیب ها طبقه بندی می شوند. براساس مشاهدات میدانی دربسیاری ازپروژه های شهرستان سرپل ذهاب ازآرماتوربدون آج ویا آرماتورهای بازیافتی استفاده شده بوده وهم چنین فاصله قانونی بین خاموت ها رعایت نشده بودند.
براساس بازدیدهای انجام یافته دراستان اردبیل اکثراً خاموت ها بدون خم صد و سی پنج درجه انجام می گیرد و در برخی ازپروژه ها خاموت ها ازآرماتورهای پِرِسی آماده که فاقد خمهای صد و سی و پنج درجه هستند، استفاده می شود.

اهم ایرادات عمومی ساختمان های در حال ساخت استان اردبیل

اهم ایرادات عمومی ساختمان های در حال ساخت استان اردبیل

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ اردیبهشت ۹۸
757 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0