دغدغه اصلی مردم تهران در نیمه دوم سال دغدغه اصلی مردم تهران

دغدغه اصلی مردم تهران در نیمه دوم سال : آلودگی هوا و ترافیک

با شروع فصل پاییز و شروع مدارس و وارونگی هوا شاهد افزایش آلاینده های جوی و ترافیک سنگین در خیابان ها و معابر اصلی شهر تهران هستیم که این روزها مردم را کلافه کرده است.

کد خبر: 960815013 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۵ آبان ۹۶ - ۱۲:۲۹ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، با شروع فصل پاییز و شروع مدارس و وارونگی هوا شاهد افزایش آلاینده های جوی و ترافیک سنگین در خیابان ها و معابر اصلی شهر تهران هستیم که این روزها مردم را کلافه کرده است.دغدغه اصلی مردم تهران در نیمه دوم سال

دغدغه اصلی مردم تهران در نیمه دوم سال

دغدغه اصلی مردم تهران در نیمه دوم سال

دغدغه اصلی مردم تهران در نیمه دوم سال : آلودگی  هوا و ترافیک

با شروع فصل سرما و شروع مدارس، افزایش ترافیک شهری و آلاینده ها را شاهد هستیم؛ سردرد، سوزش چشم ، حالت تهوع و مشکلات تنفسی و قلبی برای افراد حساس این روزها مشکل ساز شده است .
مسئولین شهر تهران نیز برای رفع این مشکل اقدامات مختلفی از جمله ساخت بزرگراه، تونل نیایش ، پل صدر، توسعه مترو ، عرضه بنزین یورو چهار ، کاشت درخت ، زوج و فرد کردن پلاک خودروها و طرح ترافیک را برای روان سازی ترافیک و کاهش الودگی هوای شهر تهران انجام دادند که چندان موثر نبوده است .
بهمین منظور گفتگویی با دکتر مهدی روان شادنیا، عضو هیات علمی دانشگاه و عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران انجام دادیم تا علت ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران را بررسی کنیم .
سوال :بنظر شما علت موثر نبودن برنامه های گذشته تهران در حوزه ترافیک چیست؟
مهمترین مشکل مدیریت پروژه های کشور چه در حوزه ترافیک و چه در حوزه های دیگر، نداشتن اولویت بندی درست است. در حوزه ترافیک میتواند اولویت سواره به جای پیاده باشد، تا توسعه زیرساختهای حمل و نقل شخصی به نسبت حمل و نقل عمومی و انبوه.
امروز به یک اولویت بندی صحیح اقدامات، پروژه ها، طرحها،برنامه ها و راهبردها نیازمند هستیم. در این اولویت بندی، برنامه های نرم بر توسعه سخت افزاری تقدم دارند. مدیریت فیزیکی بسیار پرهزینه و در شرایط کنونی کم اثر است.
ما باید از مدیریت تقاضای سفر شروع کنیم، آن جایی که سفر شروع میشود و برای این کار باید هماهنگی کاربریها و سیستمهای حمل و نقل مد نظر قرار گیرد. نمیشود از یک طرف بی رویه تراکم بفروشیم و ساختمان نامتجانس بسازیم و از آن طرف انتظار داشته باشیم که مشکل ترافیک نداشته باشیم.

دغدغه اصلی مردم تهران در نیمه دوم سال


اول اولویت هماهنگی میان بخشی و مدیریت یک پارچه برای اقداماتی نظیر بازتعریف کاربریهای طرح جامع و تفصیلی مبتنی بر سیستمهای حمل و نقل است. این موضوع نیازمند هماهنگی و همکاری میان معاونت شهرسازی و معاونت ترافیک شهرداری و در سطح کلان تر هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی است.
این مساله ای است که در کشور ما کم تر اتفاق می افتد. ترافیک نیازمند هماهنگی بخشی، بین بخشی و فرابخشی است.
سوال: راه حل معضل ترافیک تهران و کلان شهرهای کشور چیست؟
در حال حاضر حتی آمار قابل اتکا در حوزه ترافیک کم داریم. مشارکت مردمی و سرمایه اجتماعی باید ارتقا پیدا کند. این کلید دوم حل مشکل های ترافیکی تهران است. باید از هم افزایی سرمایه های مردمی و نهادهای مردم نهاد استفاده کنیم. شهر انسان محور، نیازمند بهره مندی دقیق از سرمایه های اجتماعی و رفتارسازی ترافیکی است.
ایجاد فضای پرداخت عادلانه هزینه ها باید اولویت سوم این حوزه باشد. هر کسی باید هزینه خدماتی که استفاده میکند را متناسب با آن پرداخت کند. هزینه استفاده مناسب از فضای شهر چه بعنوان پارکینگ باشد، چه بعنوان عوارض آلاینده ها و چه هزینه های تراکم. این موضوع میتواند منابع آتی درآمدی شهرداری را شکل دهد.
اجرای صحیح سیاستهای کاربری زمین و بازتعریف فضاهای شهری مبتنی بر سیستمهای حمل و نقل، اولویت بعدی است. امروز یکی از کم ترین تراکمها در تهران مربوط به نقاطی است که تمرکز سیستمهای حمل و نقل عمومی مرکز شهر تهران است و بیش ترین تراکم جمعیت در مناطق یک، دو، سه، بیست و دو و پنج است که کم ترین دسترسی به خطوط مترو را دارند. بر اساس مقررات، پروژه های ساختمانی بزرگ باید پیوست ترافیکی داشته باشند.
و کلام آخر
ترافیک فقط ترافیک نیست. ارتباط مستقیمی با آلودگی هوا، آلودگی صوتی، بهره وری و شاخصهای زندگی شهری پایدار دارد.
باید دیدگاههای خود را از سخت افزاری به توازن نرم افزاری و سخت افزار و مدیریت فیزیکی را به سمت مدیریت یک پارچه شهری ببریم. باید به سمت تقویت سرمایه های اجتماعی و رفتارسازی مناسب در حوزه ترافیک حرکت کنیم. باید سیستمهای مدیریت پروژه بر همه پروژه ها حاکم گردد تا اقداماتمان برنامه محور، قابل اندازه گیری، قابل دسترسی و کنترل و مطابق زمان بندی باشند. چه پروژه های نرم افزاری و چه پروژه های سخت افزاری.
منبع : عصر اقتصاد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی لرستان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ آبان ۹۶
1133 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0