علت اصلی آلودگی هوا، موتورخانه‌ها و تجهیزات گازسوز ساختمان ‌ها احمدرضا طاهری اصل

علت اصلی آلودگی هوا، موتورخانه‌ها و تجهیزات گازسوز ساختمان ‌ها

رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور بیان کرد: دلیل اصلی وارونگی هوا که از آذرماه ایجاد می گردد، حمل و نقل نیست زیرا حمل و نقل آلودگی غیر ثابت است، در واقع موتورخانه‌ها و تجهیزات گازسوز ساختمانها علت اصلی آلودگی هوای شهر است.

کد خبر: 971016012 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۶ دی ۹۷ - ۸:۳۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور بیان کرد: دلیل اصلی وارونگی هوا که از آذرماه ایجاد می گردد، حمل و نقل نیست زیرا حمل و نقل آلودگی غیر ثابت است، در واقع موتورخانه‌ها و تجهیزات گازسوز ساختمانها علت اصلی آلودگی هوای شهر است.

علت اصلی آلودگی هوا، موتورخانه‌ها و تجهیزات گازسوز ساختمان ‌ها

علت اصلی آلودگی هوا، موتورخانه‌ها و تجهیزات گازسوز ساختمان ‌ها

علت اصلی آلودگی هوا موتورخانه‌ها  و تجهیزات گازسوز ساختمان ‌ها است

احمدرضا طاهری اصل امروز –یک شنبه شانزدهم دی‌ماه- در جلسه خبری نخستین نمایشگاه بین‌المللی بهره‌وری آب و انرژی در ساختمان، صنعت و حمل و نقل و نخستین گردهمایی ملی ساختمان پایدار و انرژی، گفت: امروز با نگاهی ساده می ‌توان متوجه شد که چه بلایی بر سر شهر و خودمان می آوریم.
طاهری اصل تصریح کرد: بیش از چهل درصد انرژی کشور در ساختمان ‌ها مصرف می‌ شود و طبق آمار سازمان سلامت جهانی، آلودگی هوا هشتمین عامل بیماری ‌ها است، ۲.۷ درصد از بیماریهایی که در جهان مردم به آن مبتلا می‌ گردند از آلودگی هوا ناشی می ‌شود و در هر سال آلودگی هوا جان ۱.۶ میلیون انسان را می ‌گیرد.
وی با طرح پرسش هایی همچون “چرا کشوری که تمدن ساز بوده الان به دست خودمان تمدنش را زیر خاک مدفون می کنیم؟” و این که “چرا کشوری دارای آثاری که توریست جهانی را به سمت خود می ‌آورد برای صد سال آینده نمودی از ساخت و ساز پایدار و اثر ماندگاری ندارد؟”، گفت: توسعه پایدار راهکار این معضلات است که ۳ اصل اقتصاد، اجتماع و زیست محیطی را شامل می ‌گردد.
رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور ادامه داد: متاسفانه در ساخت و ساز فقط منافع اقتصادی و مالی در نظر گرفته می ‌شود و هدف سودآوری و بهره مالی است در حالی که اصل اینست چه کسانی از ساختمان ‌ها استفاده می ‌کنند، این اصل نیازهای ایمنی و رفاه، بهداشت و آسایش مردم را در نظر می ‌گیرد که متاسفانه مغفول واقع شده است.
طاهری اصل گفت: اگر طبق “هرم مازلو” در ساخت و ساز ارزشی که در نظر گرفته می شود حفظ محیط زیست، افزایش بهره وری آب و کاهش مصرف آن و همچنین بازیافت مصالح باشد به توسعه پایدار میرسیم.
توسعه پایدار در مدیریت سبز خلاصه می ‌گردد
طاهری اصل افزود: مدیریت سبز در شهر سبز، حمل و نقل سبز، کسب و کار سبز، صنعت سبز، ساختمان سبز، شهرسازی سبز ایجاد می‌ شود و هدف ما ازشهر سبز، شهرسازی سبز، ساختمان سبز و ساختمان پایدار است.
وی ادامه داد: هفته آینده، هفته سبز و هفته انرژی نامگذاری می ‌گردد و می‌ خواهیم شعار “شهر و شهرسازی سبز” محقق گردد، برای تحقق شهرسازی سبز باید توجه کنیم شهر را بگونه ای بسازیم و توسعه دهیم که در جهت توسعه آن زیرساخت ‌های شهری و تاسیسات زیر بنایی وجود داشته باشد.
طاهری اصل خاطر نشان کرد: شهر باید در جهتی توسعه یابد که کریدورهای هوایی شهر بسته نشود زیرا همین مسئله علت ایجاد وارونگی هوا است. وقتی در مسیر ورود و خروج هوای شهر آپارتمانهای بلند ساخته شود و تاسیسات و سیستمهای گرمایشی در آن کنترل نشود آلایندگی بصورت ثابت در آن دیده می ‌شود.

علت اصلی آلودگی هوا، موتورخانه‌ها و تجهیزات گازسوز ساختمان ‌ها

رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور خاطر نشان کرد: در گردهمایی ملی ساختمان پایدار که با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان او برگزار می گردد بدنبال این هستیم که بگوییم چرا در کشوری زندگی می ‌کنیم که قانون داریم اما مجری قانون نداریم، در کشوری زندگی می‌ کنیم که کم کم قانون زده و قانون گریز می‌ شویم.
نیازمند تغییر و بازنگری مقررات ملی ساختمان هستیم
طاهری اصل گفت: در کشور ما بیش از بیست قانون شامل قانون هدف مندی یارانه ها، قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، مبحث نوردهم مقررات ملی ساختمان قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، استاندار ۱۴۲۵۳ و آیین نامههای بسیاری در جهت بهینه سازی مصرف انرژی و آب وجود دارد، ولی چرا در قدم اول که اجرای مبحث نوزدهم است مانده ایم؟
رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور تاکید کرد: مقررات ملی ساختمان، جوابگوی نیازهای جامعه کنونی نیست، بحران‌ های آب، انرژی، محیط زیست و تغییر اقلیم با این مقررات درست نمی‌ شود بنابراین نیازمند تغییر و بازنگری مقررات ملی ساختمان هستیم.
طاهری اصل تصریح کرد: حتی اگر بخواهیم توسعه و صدور خدمات مهندسی داشته باشیم نیازمند تغییر و بازنگری مقررات ملی ساختمان هستیم باید مقررات ساخت و ساز جهانی را گرداوری کنیم تا امکان رشد و صدور خدمات مهندسی و مقابله با بحران را داشته باشیم. در گردهمایی پیشِ‌رو قرار است مباحث به روز ارائه گردد و استاندارد های روز دنیا را مورد بررسی و چالش قرار دهیم.
وی یاد آور شد: در کم تر از بیست درصد ساختمان‌ های کشور، مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان رعایت می‌ گردد. در حالیکه این مبحث یکی از هفت قدم ساختمان پایدار است و به عایق کاری پوسته ساختمان می‌ پردازد.

منبع: ایمنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

خرید اینترنتی کتاب مباحث آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ دی ۹۷
672 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
1 0