سطح نازل خدمات مهندسی سبب امضا فروشی شده‌ است ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان بیان کرد:

سطح نازل خدمات مهندسی سبب امضا فروشی شده‌ است

اکبر ربانی فر با اشاره به این که چالش اجرای صحیح و ایمنی ساختمانها در کل کشور عمومیت دارد، افزود: متاسفانه سطح خدمات مهندسی ما خیلی نازل است و ما حتی یک متر از ساختمانهایی را که طی دو سه دهه اخیر در کشورهای اطراف مانند کویت، امارات، قطر، بحرین و کشورهای آسیای میانه احداث شده است، طراحی نکرده ایم و نساخته‌ایم.

کد خبر: 970611008 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۱ شهریور ۹۷ - ۳:۵۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری هندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان،اکبر ربانی فر با اشاره به این که چالش اجرای صحیح و ایمنی ساختمانها در کل کشور عمومیت دارد، افزود: متاسفانه سطح خدمات مهندسی ما خیلی نازل است و ما حتی یک متر از ساختمانهایی را که طی دو سه دهه اخیر در کشورهای اطراف مانند کویت، امارات، قطر، بحرین و کشورهای آسیای میانه احداث شده است، طراحی نکرده ایم و نساخته‌ایم.

سطح نازل خدمات مهندسی سبب امضا فروشی شده‌ است

سطح نازل خدمات مهندسی سبب امضا فروشی شده‌ است

سطح نازل خدمات مهندسی سبب امضا  فروشی شده‌ است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با عنوان این که این معضل صرفا به استان اصفهان مربوط نیست و در کل کشور قابل مشاهده است، گفت: این در حالیست که در شرایط فعلی خدمات مهندسی یک موضوع علمی بین المللی است. به این معنا که فرقی نمیکند در کجا انجام گردد.
عقب ماندگی در بخش طراحی، نظارت، مصالح و اجرا
ربانی فر با ابراز تاسف از این که ما در این زمینه خیلی عقب هستیم، افزود: در مقایسه با اقداماتی که در زمینه حرفه مهندسی در کشورهای دنیا انجام میشود، ما بسیار عقبیم و این عقب ماندگی هم در بخش طراحی و نظارت، هم مصالح ساختمانی و هم تیمهایی که اجرای ساختمانها را بر عهده دارند، آشکار است.
وی تصریح کرد: بهمین علت ساخت و سازهای ما پایدار نیست و در جریان حوادث و اتفاقاتی که رخ میدهد، مردم آسیب میبینند و خانه ها و ساختمانها خراب می گردد.
این مسئول با اشاره به تلفات بالای زلزله در کشور، عنوان داشت: ما همواره شاهد تلفات بالای جانی و مالی در هنگام وقوع زلزله هستیم و این در حالیست که با وقوع زمین لرزه هشت ریشتری در کشوری مانند ژاپن هیچ تلفات و خسارتی اتفاق نمی افتد. به این علت که سطح خدمات مهندسی آن ها خیلی بالا است.
ورود افراد غیرحرفه ای به دنبال ضعف خدمات مهندسی
ربانی فرد در عین حال با تاکید بر این که پایین بودن سطح خدمات مهندسی سبب شده تا پای افراد غیرحرفه ای به بخش ساخت و ساز باز شود، ادامه داد: درواقع سطح خدمات بقدری پایین است که هر فردی میتواند آن را انجام دهد و به این ترتیب ما میدان را برای کسانی باز کرده ایم که هیچگونه صلاحیتی در صنعت ساخت و ساز ندارند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: در حالیکه استانداردهای خدمات مهندسی ما باید بقدری بالا باشد که افراد غیرحرفه ای نتوانند در صنعت ساختمان مداخله کنند. چرا که این روند سبب شده تا امروز شاهد امضا فروشی و سهمیه فروشی در بین مهندسان باشیم که هرچند عمومیت ندارد، ولی بهر حال وجود دارد.
ضعف سیستم آموزش عالی و نهادهای ناظر
ربانی فر در پاسخ به این که کدام نهاد متولی باید در زمینه جلوگیری از ورود افراد بدون تخصص مداخله کند، تصریح کرد: این موضوع اولا به سیستم آموزش عالی کشور برمیگردد که آن طور که باید مهندسان حرفه مند را تربیت نمیکند. در مرحله بعد شاهد هستیم که سیستم اداری ناظر، به موضوعات دیگر مشغول هستند و آن طور که باید به مسائل صنعت ساختمان رسیدگی نمیکنند.

سطح نازل خدمات مهندسی سبب امضا فروشی شده‌ است

وی گفت: بطور مثال هنوز اکثر مصالح ساختمانی در کشور ما استاندارد نیستند و نیروها مهارت لازم را ندارند و ما هنوز مثل چند هزار سال پیش ساختمان میسازیم و برخلاف دیگر کشورهای دنیا، تکنولوژیهای نوین را بکار نگرفته ایم و در عین حال حرفه مندان آن را هم نداریم.
خدمات مهندسی دیگر حد و مرز نمیشناسد
ربانی فرد هم چنین افزود: با وجود این که ادعا میکنیم هفت هزار سال سابقه کار ساخت و ساز داریم، ولی ما حتی یک متر از ساختمانهایی را که طی دو سه دهه اخیر در کشورهای اطراف مانند کویت، امارات (دبی و ابوظبی)، قطر، بحرین و کشورهای آسیای میانه ساخته شده است، طراحی نکرده ایم و نساخته ایم. به این علت که متاسفانه ما در حد و اندازه این کشورها خدمات مهندسی ارائه نمیدهیم.
وی با تاکید بر این که امروز دیگر خدمات مهندسی حد و مرز نمیشناسد، خاطر نشان کرد: امروز میبینیم که یک کشور طراحی ساختمانها را انجام میدهد و کشور دیگر محاسبه و دیگری اجرای آن را بر عهده میگیرد. با این حال ما در همه این زمینه ها خیلی عقب هستیم و علی رغم تلاشهای انجام شده، متاسفانه هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده ایم.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

مباحث آزمون نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ شهریور ۹۷
873 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0