بازار کار و بیمه از مهم ‌ترین مشکلات مهندسان عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران بیان داشت:

بازار کار و بیمه از مهم ‌ترین مشکلات مهندسان/ قیمت ساختمان تابع خدمات مهندسی نیست

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران با عنوان این که قیمت ساختمان تابع ساخت‌وساز نیست، بلکه تابع مکان است؛ بیان داشت: متأسفانه قیمت ساختمان تابع خدمات مهندسی نیست و بازار و مشاوران املاک این نرخ را تعیین می ‌کنند.

کد خبر: 961206009 تاریخ انتشار: یکشنبه ۶ اسفند ۹۶ - ۸:۲۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران با عنوان این که قیمت ساختمان تابع ساخت‌وساز نیست، بلکه تابع مکان است؛ بیان داشت: متأسفانه قیمت ساختمان تابع خدمات مهندسی نیست و بازار و مشاوران املاک این نرخ را تعیین می ‌کنند.

بازار کار و بیمه از مهم ‌ترین مشکلات مهندسان

بازار کار و بیمه از مهم ‌ترین مشکلات مهندسان

بازار کار و بیمه از مهم ‌ترین  مشکلات مهندسان/ قیمت ساختمان تابع خدمات مهندسی نیست

فیروزیان گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران بیش از سی و سه هزار عضو دارد که از این میزان تعداد پانزده هزار عضو آن دارای پروانه هستند.
فیروزیان تصریح کرد: به‌ صورت میانگین در استان به‌ طور سالانه میزان پنج میلیون متر مکعب از مجاری صدور پروانه، ساخت‌وساز انجام می‌ شود.
وی در مورد مهم‌ ترین مشکلات و چالش‌ های پیش‌ روی جامعه مهندسان، تاکید کرد: یکی از چالش ‌های پیش ‌رو عدم تعادل و تطابق میزان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی این رشته با بازار کار است. طی سالیان اخیر با کاهش ساخت ‌و ساز و رکود بازار مسکن، اشتغا‌لزایی برای قارغ‌التحصیلان وارد چالش تازه‌ تری شده است. در واقع یکی از بزرگ ‌ترین مشکلات کشور در این بخش عدم تطابق میان ورودی ‌های تازه وارد با فرصت‌ های شغلی است.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خاطر نشان کرد: مشکل دیگر در حوزه عمومی ساختمان است. چرخه‌ ساختمان چرخه‌ منظمی نیست. در ساخت، فروش، قیمت، انرژی ‌های بهینه، مقاوم سازی و موارد دیگر چرخه‌ ی مناسبی در بخش ساختمان نداریم و نیاز جدی به اصلاح قوانین بالادستی وجود دارد.
فیروزیان با عنوان این که قیمت ساختمان تابع ساخت ‌و ساز نیست، بلکه تابع مکان است؛ یاد آور شد: متأسفانه قیمت ساختمان تابع خدمات مهندسی نیست و خود این موضوع، سازمان نظام مهندسی را با مشکلاتی روبرو کرده است. انرژی‌ های مصرفی و میزان مصرف آن در ساختمان برای کسی اهمیت ندارد. یا بهینه‌ سازی و مقاوم‌ سازی هم حتی معیاری در اختلاف قیمت محسوب نمی گردد.

بازار کار و بیمه از مهم ‌ترین مشکلات مهندسان

وی با اشاره به این که تعیین قیمت ساختمان خارج از جامعه مهندسان، خود چالش برانگیز است، اظهار داشت: قیمت ساختمان توسطه نگاه کارشناسانه و طبق معیارهای خدمات مهندسی تعیین نمی‌ شود و بازار و مشاوران املاک این نرخ را تعیین می ‌کنند که این امر کارشناسانه نیست و هیچ مبنایی هم ندارد.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی مازندران مطرح کرد: خدمات مهندسی تأثیر چندانی در قیمت یک ساختمان ندارد و میان ساختمانی که نکاتی مانند مقاوم‌ سازی، بهینه‌ سازی و غیره را رعایت کرده باشد و ساختمانی که بدون رعایت این نکات باشد، اختلاف قیمتی وجود ندارد و این یعنی قیمت ساختمان، هیچ مبنای قانونی مهندسی ندارد.
فیروزیان افزود: بزرگ ‌ترین مشکل فعلی آن است که نقش مهندسان در قیمت ‌گذاری ساختمان، نقشی بی تأثیر است و مهندس هیچ جایگاهی در تعیین نرخ ندارد.
وی ادامه داد: بحث تأمین و نگه داری مهندسان به‌ عنوان مبحث بیست و دو، اجرایی نشده است که در صورت تحقق آن از یک‌ سو، حوزه کاری وسیعی را برای مهندسان ایجاد می‌ کند و از طرف دیگر مردم و جامعه به‌ وضوح پی به نقش مهندسان خواهند برد.
عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: در بحث تأمین و نگه داری هر ساختمان بعد از احداث و اتمام کار، نیاز به تعمیرات دوره ‌ای و سالانه ساختمان و تجهیزات دارد که عملا این موضوع اتفاق نمی ‌افتد و در واقع، یک مهندس بعد از احداث، هیچ نقشی ندارد؛ که این امر دیده نشده است و نیاز به بازنگری دارد.
فیروزیان در مورد مشکلات گسترده مهندسان در بخش بیمه که یکی از مطالبات جدی آنها هم محسوب میگردد، عنوان داشت: البته در بحث بیمه به‌ ویژه در بخش مهندسان جوان، با مشکل روبرو هستیم. متاسفانه در تأمین اجتماعی، کارگران ساختمانی دیده شده است ولی مهندسانی که در بخش ساختمان مشغول فعالیت هستند، دیده نشده است.
وی اظهار داشت: خیلی از مهندسان در بیرون و در جاهای دیگر خود را بیمه کرده‌اند، ولی بیمه آن‌ ها بیمه مهندسی نیست. این موضوع، مشکلات قانونی است، باید در بالا دست اصلاح گردد و با دستورالعمل حل نمی‌ شود.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران در خاتمه ابراز امیدواری کرد با حل مشکلات جامعه مهندسان در بخش ساختمان و اجرایی شدن مبحث تأمین و نگه داری، بی ‌شک مردم بیش تر از پیش به ارزش خدمات مهندسی و جایگاه مهندسان پی خواهند برد.

منبع : تنکابن ۲۴

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آسیب شناسی آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ اسفند ۹۶
929 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0