نرخ بالای سود تسهیلات، مانعی بزرگ برای ورود سازندگان مسکن مهدی روان شادنیا

نرخ بالای سود تسهیلات، مانعی بزرگ برای ورود سازندگان مسکن

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی کشور با تاکید به این که نرخ سود تسهیلات خیلی بالا است، عنوان کرد: نرخ مصوب برای ساخت و ساز هجده درصد و برای انبوه سازان و دارندگان تکنولوژی خاص هفده درصد است .

کد خبر: 970120009 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ فروردین ۹۷ - ۱:۵۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی کشور با تاکید به این که نرخ سود تسهیلات خیلی بالا است، عنوان کرد: نرخ مصوب برای ساخت و ساز هجده درصد و برای انبوه سازان و دارندگان تکنولوژی خاص هفده درصد است .

نرخ بالای سود تسهیلات، مانعی بزرگ برای ورود سازندگان مسکن

نرخ بالای سود تسهیلات، مانعی بزرگ برای ورود سازندگان مسکن

نرخ بالای سود تسهیلات، مانعی بزرگ برای  ورود سازندگان مسکن

مهدی روان شادنیا با اشاره به تاثیر وامهای چهل تا پنجاه میلیونی به سازندگان مسکن در ساخت مسکن، افزود: تسهیلات اخیر به نوعی اصلاح شده تسهیلات گذشته است که در یک مقطعی متوقف گردیده بود. پرداخت این تسهیلات میتواند به ساخت و ساز کشور کمک کند.
روانشادنیا ادامه داد: بر اساس اعلام بانک مسکن و بانک مرکزی، امکان ارائه تسهیلات به حدود هشتصد هزار واحد مسکونی را میتواند داشته باشد.
وی با تاکید بر این که نرخ سود تسهیلات خیلی بالا است و در مورد اجرایی شدن این موضوع و استقبال سرمایه گذاران بخش مسکن نکته قابل توجهی است، گفت: نرخ مصوب برای ساخت و ساز هجده درصد و برای انبوه سازان و دارندگان تکنولوژی خاص هفده درصد است که با شرایط فعلی و بازدهی پایینی که بخشهایی از بازار مسکن دارد، میتواند مانع تسری استفاده از این تسهیلات در بخش ساخت باشد.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی کشور با عنوان این که در کشور، تولید متضرر میشود چون فضای کسب و کار عموما فضای مناسبی نیست، تصریح کرد: در حوزه ساخت و ساز، افرادی که در بخش معاملات مسکن هستند سودی که از معاملات میبرند بیش تر از سازندگان است و این مشکلی است که به صورت عمومی در کشور وجود دارد. اما دولت که تسهیلات ارائه میدهد با اصلاحاتی که در این دوره در پرداخت وامها مدنظر قرار داده، اصلاحات خوبی انجام داده اگرچه کافی نیست.
وی مطرح کرد: در دنیا تا هشتاد درصد قیمت خرید یک واحد آپارتمانی را به خریدار تسهیلات میدهند در حالی که تسهیلات ما در بهترین شرایط برای واحدهای متوسط، حداکثر میتواند تا چهل درصد مبلغ خرید ساختمان را برای یک زوج، با تسهیلات صد و شصت میلیونی پوشش دهد که کافی نیست.
روانشادنیا با اشاره به این که در پرداخت اقساط، دوره بازپرداخت و سقف باز پرداخت اقساط نیازمند تجدید نظر هستیم، در عین حال بیان کرد: با شرایط اقتصادی که کشور در آن قرار دارد، شاید دولت چاره ای جز این کار را نداشته باشد.

نرخ بالای سود تسهیلات، مانعی بزرگ برای ورود سازندگان مسکن

وی با عنوان این که از تنوع روشهای تامین مالی، غفلت کرده ایم، گفت: یکی از روشهایی که سرمایه گذاران برای تامین مالی مسکن استفاده میکردند، پیش فروش واحدها بود که به عللی در سال هشتاد و نه قانون پیش فروش ساختمان مصوب گردید که موانع زیادی را برای سازندگان در حوزه تامین مالی برای ساخت و عرضه مسکن ایجاد کرد.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی کشور یاد آور شد: با اصلاحاتی که در این قانون میتوان انجام داد، بخشی از منابعی که سرمایه گذاران مسکن نیاز دارند، تامین خواهد شد.

منبع : فصل تجارت

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بهترین کتاب آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ فروردین ۹۷
793 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0