رشد تعداد بی‌مسکن ‌ها در دوره وزارت آخوندی ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

رشد تعداد بی‌مسکن ‌ها در دوره وزارت آخوندی

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با عنوام این که علی رغم وعده‌های دولت و وزیر راه و شهرسازی مبنی بر حل شدن مشکل مسکن، ولی در پنج سال گذشته تعداد بی‌مسکن‌ها به چهار میلیون نفر رسیده است،بیان کرد: روش‌ های فعلی تامین مسکن مربوط به قرن هجده است.

کد خبر: 970801007 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱ آبان ۹۷ - ۴:۲۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با عنوام این که علی رغم وعده‌های دولت و وزیر راه و شهرسازی مبنی بر حل شدن مشکل مسکن، ولی در پنج سال گذشته تعداد بی‌مسکن‌ها به چهار میلیون نفر رسیده است،بیان کرد: روش‌ های فعلی تامین مسکن مربوط به قرن هجده است.

رشد تعداد بی‌مسکن ‌ها در دوره وزارت آخوندی

رشد تعداد بی‌مسکن ‌ها در دوره وزارت آخوندی

رشد تعداد بی‌مسکن‌ها در دوره وزارت  آخوندی

احمد خرم در پاسخ به این پرسش که عملکرد وزیر مستعفی راه و شهرسازی در پنج سال گذشته در بخش مسکن را چگونه ارزیابی می‌ کنید، افزود: در پنج سال گذشته علی رغم وعده‌هایی که ریاست جمهوری، معاون اول و وزیر راه و شهرسازی داده‌اند که مشکل مسکن حل خواهد شد، آمارها نشان می ‌دهد تعداد بی‌مسکن‌ها رشد کرده و به چهار میلیون نفر رسیده است.
* زنگ خطر برای دولت و رشد سالانه تعداد متقاضیان
خرم با اشاره به این که هر سال به تعداد متقاضیان مسکن حدود ششصد و پنجاه هزار تا هفتصد هزار نفر اضافه می گردد، ادامه داد:‌ این آمار و ارقام مورد تائید معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است و این یک زنگ خطر محکم برای دولت است بخصوص این که این زنگ خطر از سال نود و یک و نود و دو و نود و شش و نود و هفت با افزایش قیمت‌ ها همراه گردید.
*اقشار ضعیف و متوسط جامعه باید دور مسکن ‌دار شدن را خط بکشند
خرم گفت: با این وضعیت قیمت ‌ها می ‌توانیم بگوییم که اقشار ضعیف و متوسط جامعه باید دور مسکن‌دار شدن را خط بکشند چرا که برای تهیه یک واحد مسکونی صد متری در ارزان‌ترین نقطه شهر تهران حداقل دویست و پنجاه میلیون تومان نیاز است تا آن مسکن خریداری گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خاطر نشان ساخت: میزان تسهیلات پرداخت شده برای جوانان و اقشار ضعیف و متوسط جامعه در حال حاضر هشتاد میلیون تومان است که برای اخذ آن نیازمند این هستند که چهل میلیون تومان بمدت ۱ سال در بانک مسکن سپرده گذاری گردد. پس این مبالغ تامین کننده خرید یک واحد مسکونی نیست.
* روش ‌های فعلی تامین مسکن در کشور مربوط به قرن هجده است
خرم گفت: روش ‌های فعلی تامین مسکن در کشور مربوط به قرن هجده و اوایل قرن نوزده است در حالیکه در حال حاضر در قرن بیست و یک قرار داریم پس این روش‌ ها پاسخگوی تامین مسکن نخواهد بود.
*یک واحد هم مسکن اجتماعی احداث نگردید
خرم با اشاره به این که در کوچک‌سازی‌های انجام شده نتیجه عکس میگیریم و ناهنجاری‌ های اجتماعی و بهداشت روانی در واحدهای چهل متری به وقوع می ‌پیوندد، تصریح کرد: متاسفانه در پنج سال گذشته وحتی در دوره‌ای که آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی در دهه هفتاد مسکن اجتماعی یا مسکن پاک (پس‌انداز،‌ انبوه‌سازی، کوچک‌سازی) را عنوان کرد حتی یک واحد هم احداث نشده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با عنوان این که در دهه هفتاد مسکن اجتماعی برای ساخت دو هزار واحد در وزارت متبوع او شروع شد ولی به اتمام نرسید و در نهایت در قالب مسکن مهر و با تسهیلات مسکن مهر این پروژه به اتمام رسید.
خرم گفت: پس از این موضوع دولت به شعار مسکن استیجاری پرداخت و بعد از آن فروش متری ساختمان عنوان گردید که گزارش ها نشان می ‌دهد در این ۲ روش نیز موفق نشدیم و تنها چند هزار واحد مسکن استیجاری احداث شد که آن واحدها نیز در قالب مسکن مهر تکمیل و تحویل داده شد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر مسکن حمایتی و یا مسکن اجتماعی عنوان می‌شود که دولت قصد دارد با این روش اقشار کم درآمد و متوسط جامعه را مسکن‌دار کند ولی این روش ‌های تجربه شده شکست خورده است. پس هر چه به جلو می ‌رویم ساخت و ساز و تامین مسکن مردم با مشکل روبرو می ‌شود.
*مسکن مهر تنها پروژه خانه دار کردن مردم
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: در پنج سال گذشته جز پروژه مسکن مهر پروژه دیگری که بتواند متقاضیان متوسط و کم درآمد جامعه را مسکن‌دار کند پروژه دیگری نداشتیم و متاسفانه در پنج سال گذشته متقاضیان مسکن بر روی هم انباشته شدند.
خرم با اشاره به این که مسکن مهر هم دارای اشکالاتی بود ولی اصل قضیه که تخصیص زمین به اندازه نیاز جامعه بود، مفید بود ولی مکان یابی آن به درستی انجام نشد،‌ افزود: در پنج سال گذشته باید در کنار تولید مسکن انبوه، نوسازی و بهسازی بافت فرسوده نیز پررنگ می‌ شد.
*چهل سال است نوسازی و بهسازی بافت فرسوده ادامه دارد
وی گفت: در دوازده سال گذشته از ششصد هزار واحد مسکونی که باید در تهران بهسازی می‌شد صد هزار واحد مسکونی هم بهسازی نشد در حالیکه باید کل نوسازی و بهسازی در ده سال گذشته تمام می‌شد که متاسفانه چهل سال است در حال نوسازی و بهسازی هستیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: علت افزایش مشکلات در بخش مسکن هم برای دولت و هم برای مجلس اینست که آن ها نمی‌ خواهند از دانش و تکنیک روز دنیا استفاده کنند و این تکنیک‌ ها را بومی ‌سازی کنند و در داخل مورد استفاده قرار دهند.
خرم ادامه داد: دولت و مجلس تصور می‌ کنند اگر به دویست هزار نفر وام بدهیم یک تصور غلط است چرا که آن ها می ‌توانند بجای این که به دویست هزار نفر وام بدهند به صد هزار نفر وام کامل و با سقف بالا پرداخت کنند تا بجای این که مشکل دویست هزار نفر بطور ناقص حل گردد مشکل مسکن صد هزار نفر بطور کامل حل گردد.
وی با اشاره به این که این روش‌ ها، روش ‌های تامین مسکن و ساختمان نیست، افزود: باید بازسازی و نوسازی بافت فرسوده در شهرها جدی گرفته شود تا میزان حاشیه‌نشینی کاهش یابد.

رشد تعداد بی‌مسکن ‌ها در دوره وزارت آخوندی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: این که تا به حال ساماندهی بافت ‌های فرسوده با این تصور که زمین ‌ها تملک شود و تعدادی پلاک و واحد مسکونی تجمیع شوند یک تفکر غلط است و سبب می ‌شود بازسازی و نوسازی بافت ‌های فرسوده به روش‌ های غلطی جلو برود.
خرم گفت: این که دو واحد مسکونی کلنگی تخریب و سپس یک واحد مسکونی شش طبقه ساخته شود در حقیقت تراکم ۳ برابر شده و تعداد جمعیت در بافت فرسوده را افزایش داده است.
وی گفت:‌ در این روش مردم مستاصل می‌ شوند و ناهنجاری‌های اجتماعی افزایش می‌یابد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران افزود: ‌باید منطقه دوازده شهر تهران را خط کشی کرده و اعلام گردد این منطقه باید بهسازی شود ولی برای منطقه هفده نباید بهسازی صورت گیرد بلکه باید از ابتدا بغیر از واحدهای باارزش تاریخی، ‌نوسازی صورت گیرد و واحدهای جدید ساخته شود.
خرم با عنوان این که در بازسازی و نوسازی بافت‌ های فرسوده باید فضایی بین ساختمان ها ایجاد گردد و باید ساختوساز در ارتفاع صورت گیرد، افزود: در این بافت ‌ها باید خدمات عمومی و زیربنایی بطور کامل دیده شود و بگونه‌ای در این بافت‌ ها ساخت وساز صورت گیرد که ساکنان بالای شهر برای سکونت در این مناطق نیز رغبت پیدا کنند.
وی خاطر نشان ساخت: در کشورهای پیشرفته مشکل مسکن حل شده است چرا که در این کشورها مسکن استیجاری توسط بخش خصوصی و شهرداری‌ ها سالانه در حجم بالا ساخته می‌شود پس این روش ‌های فعلی برای تامین مسکن منسوخ شده است.
به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران، باید به سمت همین روش‌ هایی که در دنیا اجرا و بازخوردهای مثبتی گرفته شده است حرکت کنیم.
وی یاد آور شد: دولت می ‌توانست از پنجاه و شش میلیارد دلاری که به مبلغ سیصد و دویست تومان کسب کرده بود ده میلیارد دلار آن را در بانک سپرده گذاری و به مردم تسهیلات دهد، بنابراین در این وضعیت رونق خوبی در بخش صنعت مسکن ایجاد می‌شد چرا که مسکن صد و هشتاد رشته وابسته به خود دارد.
خرم تصریح کرد: باید از مشاوران بین‌المللی برای گرداوری طرح جامع مسکن نیز استفاده می‌ شد چرا که ما در داخل تکنیک و دانش طرح جامع مسکن را نداریم.
منبع : افکار نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی معماری pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ آبان ۹۷
863 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0